Бот, що допоможе скласти заяву до суду про встановлення факту смерті зниклого військового
До юристів громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини часто звертаються родини загиблих військових,...
23 April 2024
27.06.2017
Нагадаємо, що завданням скасованої постанови було встановлення обмежень щодо ведення бізнесу та торгівлі з окупованою територією Криму. Однак скасована постанова Уряду протягом майже двох років не дозволяла громадянам переміщувати через пункти пропуску КПВВ з Кримом більшість особистих рухомих речей, навіть звичайні предмети побуту.
Постанова № 1035 позбавила всіх кримчан права на евакуацію свого майна з території Криму. Це торкнулося як переселенців, так і тих, хто залишився проживати на півострові. А тисячі громадян вимушені були залишитись в окупованому Криму через неможливість перемістити своє майно на підконтрольну територію України.
Своєю постановою Уряд дозволив переміщувати лише обмежений перелік продуктів харчування та особистих речей, серед яких не було більшості необхідних для життєдіяльності предметів побуту..
Так, наприклад, було дозволено перевозити бінокль, друкарську машинку, пейджер, однак практично нічого з сучасної побутової техніки..
Зазначена постанова сприяла розірванню зв’язків між Кримом та іншою частиною України.
З метою усунення зазначених порушень правозахисні організації неодноразово надавали до урядових інституції пропозиції щодо внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №1035 від 16.12.2015 р.
Зокрема 9 лютого 2017 року, після чергового випадку відмови внутрішньо переміщеній особі у провезенні особистого майна, правозахисники відкрито звернулися до Прем’єр-міністра України щодо порушення прав громадян України окремими положеннями постанови КМУ №1035 від 16.12.2015 р.[1]
Правозахисники звертали увагу на дискримінаційний зміст пункту першого Постанови № 1035 та закликали вжити заходів щодо виокремлення гуманітарних питань з контексту поставки товарів з/на окуповану територію.
Незважаючи на це Уряд протягом цього часу не вчинив жодних дій щодо врегулювання цієї проблеми в позасудовому порядку шляхом прийняття змін до Постанови № 1035.
1 березня 2017 року Окружний адміністративний суд міста Києва визнав пункт перший Постанови № 1035 незаконним. 14 червня 2017 року Апеляційним адміністративним судом міста Києва було відхилено скаргу Уряду, а пункт 1 Постанови був остаточно скасований, визнаний нечинним та таким, що не відповідає Європейській Конвенції з прав людини та основоположних свобод, Конституції України та Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».[2].
Незважаючи на звернення правозахисників та позитивне рішення суду, Уряд так і не прийняв рішення про внесення змін до Постанови № 1035. При цьому КМУ мав рік (поки йшли судові процеси) на підготовку та прийняття рішення про обмеження поставки товарів на тимчасово окуповану територію, в якому б економічні та гуманітарні питання були відмежовані один від одного.
Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні. Згідно зі статтею 9 зазначеного Закону внутрішньо переміщені особи мають право на сприяння у переміщенні їх рухомого майна.
Наразі в медіа поширюється хибна думка про те, що рішення суду по справі щодо скасування Постанови КМУ № 1035 є нібито необґрунтованим та незаконним, і що воно надає можливість суб’єктам господарювання відновити торгівлю з окупаційної владою анексованого Криму.
Таким чином, національне законодавство фактично унеможливлює будь-які торгівельні операції з окупованою територією АР Крим.
Враховуючи законність та обґрунтованість рішень адміністративних судів щодо скасування пункту першого Постанови № 1035, ми закликаємо урядові структури до виконання рішень судів, що набрали законної сили, та запобігання будь-яким перешкодам переміщенню особистих речей на КПВВ з Кримом.
А також закликаємо Кабінет Міністрів України до якнайскорішого прийняти нормативно-правового акту, який би врегулював питання заборони/обмеження поставки товарів, торгівлі з окупованим Кримом, розмежувавши при цьому правовідносини, пов’язані із забороною поставки товарів від права людини на розпорядження її власністю, як цього вимагає національне та міжнародне право.
[1] https://helsinki.org.ua/appeals/vidkryte-zvernennya-pravozahysnyh-ta-hromadskyh-orhanizatsij-prem-jer-ministru-ukrajiny-schodo-porushennya-prav-hromadyan-ukrajiny-okremymy-polozhennyamy-postanovy-kmu-1035-vid-16-12-2015/
[2] https://helsinki.org.ua/articles/sud-vyznav-postanovu-kabinetu-ministriv-scho-porushuje-prava-krymchan-nezakonnoyu/
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
До юристів громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини часто звертаються родини загиблих військових,...
23 April 2024
Комісар Ради Європи з прав людини Майкл О’Флаерті свій перший візит на цій посаді здійснив...
23 April 2024
У своїй практиці юристи часто зустрічають такі ситуації: людина тривалий час проживає у будинку або...
23 April 2024
Міжнародні змагання з консультування клієнтів імені Брауна-Мостена приймав Люблінський католицький університет Іоанна Павла II. Цьогоріч...
19 April 2024