Публікація

Кому з переселенців подовжать виплати, а кому скасують: чергові зміни у Порядку надання допомоги

26 січня 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 94, якою, поміж іншим, були внесені чергові зміни до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Анонсуючи постанову, Прем’єр-міністр Денис Шмигаль зазначив, що з 1 березня запрацюють нові справедливі правила допомоги ВПО, тим самим підтвердив, що попередні новації, впроваджені Урядом (переважно постанова № 709 від 11.07.2023 р.), містили певні прогалини щодо справедливості. Водночас він не уточнив, у чому саме полягала несправедливість діючого варіанту Порядку надання допомоги на проживання ВПО.

Автором січневих 2024 року змін до Порядку, як і липневих минулого року, є Мінсоцполітики, з тією різницею хіба, що цього разу співробітники міністерства не стали створювати на своєму офіційному сайті видимість «громадського обговорення» проєкту постанови (про це ми писали в матеріалі «Допомога на проживання ВПО за новими умовами: що не так з порядком призначення?»). Юристи громадської приймальні УГСПЛ в Сумах продовжують аналізувати, що очікує ВПО у 2024 році та хто отримає державну підтримку.

Деяким переселенцям з 2014 року дозволили отримувати виплати

Головне нововведення, яке було впроваджено у липні 2023 року постановою № 709, – обмеження терміну виплати допомоги 12 місяцями – все ж таки залишилось в новій редакції Порядку. Пункт 13, в якому прямо зазначалось, що загальний строк отримання допомоги не може перевищувати 12 місяців з місяця призначення, хоч і перестав існувати в первинному вигляді, однак зі змісту інших норм випливає, що допомога на проживання обмежується другим шестимісячним строком.

Наталія Єсіна, правозахисниця УГСПЛ в м. Суми

Водночас кардинально змінений пункт 13 Порядку встановлює можливість претендувати на допомогу після 1 березня 2024 року всім переселенцям, які 01.08.2023 року мали право на автоматичне продовження виплат, а не тільки тим, хто звернувся за допомогою після 01.08.2023 року вперше. Тобто, мова тут іде вже про всіх ВПО – і тих, хто перемістився після 2014 року, і тих, хто став переселенцем після повномасштабного вторгнення 2022 року. При цьому залишаються в силі застереження щодо фінансово-майнового стану, які були встановлені раніше (зокрема придбання транспортних засобів, нерухомості, наявність в особи депозитів чи здійснення фінансових операцій на суму більше 100 тис. грн тощо). Виплати, за словами урядовців, продовжать тим, хто дійсно цього потребує.

Отже, автоматично продовжать виплату допомоги на проживання на другий шестимісячний період:

  • тим, хто втратив працездатність, зокрема досяг пенсійного віку та отримує пенсію, розмір якої не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (зараз це 4*2 361= 9 444 грн);
  • тим, хто має інвалідність I чи II групи, дітям з інвалідністю віком до 18 років, дітям, які мають тяжкі захворювання (за окремим переліком);
  • дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа віком до 23 років, зокрема таким, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, а також батькам-вихователям і прийомним батькам.
  • Якщо такій особі все ж таки не було призначено допомогу автоматично, тоді їй доведеться подавати відповідну заяву. З’ясовувати в органі соцзахисту наперед, чи перепризначена допомога, не є доцільним, варто дочекатись встановленої дати виплат і дізнатись по факту, адже Порядком визначено, що таку заяву можна подати і впродовж березня – допомогу мають призначити та нарахувати з 1 березня, за умови, що особа дійсно належить до однієї з перелічених категорій і в особовій справі є всі підтверджуючі документи.

Окрема увага — на категорії вразливості

Окрема увага в оновленому Порядку приділена вразливим сім’ям, зокрема де є діти, особи з інвалідністю, з важкими хворобами. Якщо отримувачі допомоги не входять до зазначеного раніше переліку осіб, яким виплати 1 березня будуть перепризначені автоматично, вони можуть звернутися до соцзахисту та подати заяву. 

Але важливим моментом є те, що загальною умовою для таких сімей є: 

  • дата переміщення (не раніше 01.01.2022 року) з території, включеної до відповідного Переліку, для якої не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, а також 
  • відповідний фінансовий стан сім’ї (середньомісячний сукупний дохід на одну особу протягом тримісячного періоду, за який враховуються доходи на момент продовження виплати допомоги, не перевищує чотирьох прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року – наразі це 9 444 грн).
Ілюстративне фото. Джерело depositphotos.com

Отже, на призначення допомоги за окремою заявою можуть розраховувати такі сім’ї:

  1. коли у складі сім’ї є непрацююча людина працездатного віку, яка доглядає за дитиною до 14 років, або в сім’ї троє чи більше дітей до 18 років, і така сім’я проживає на території, яка включена до Переліку територій, на яких ведуться бойові дії, або можливих бойових дій, для яких не визначена дата припинення, або така сім’я проживає на території, для якої визначено дату припинення бойових дій, чи така територія не включена до Переліку, проте в закладах дошкільної/шкільної освіти немає місць або навчання проводиться он-лайн;
  2. коли у складі сім’ї є непрацююча працездатна людина, яка на дату звернення за допомогою зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна або як така, що шукає роботу;
  3. коли у складі сім’ї є діти, які відвідують дошкільні заклади освіти або навчаються в школі/ПТУ/виші;
  4. коли у складі сім’ї є людина, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, або особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, або особою, яка досягла 80-річного віку, за дитиною, хворою на тяжкі хвороби (за окремим переліком), що підтверджується документально;
  5. коли у складі сім’ї є працездатні члени, які працюють, або зареєструвалися як ФОП та розпочали відповідну діяльність, або отримали допомогу на здобуття економічної самостійності/грант на створення власного бізнесу/ваучер на навчання, та у складі сім’ї є діти віком до 14 років.

Допомога на проживання в перелічених випадках призначатиметься на всіх членів сім’ї, зареєстрованих як ВПО, за умови працевлаштування працездатних членів сім’ї впродовж місяця з дня призначення допомоги, окрім одного отримувача допомоги, який доглядає за дитиною (чи за особою з інвалідністю тощо). У разі невиконання вимоги щодо працевлаштування виплата допомоги припиняється з наступного місяця.

Додаткові можливості для низки категорій осіб

В окремий пункт Порядку виділено умови призначення допомоги на другий 6-місячний строк на підставі поданої заяви:

  • малолітній дитині, яка прибула без супроводу законного представника. Заяву для призначення допомоги такій дитині подає її родич, або особа, яку уповноважили супроводжувати дитину батьки чи інші законні представники, або особа, до сім’ї якої тимчасово влаштовано дитину;
  • вагітній жінці після 30-го тижня вагітності, що підтверджується інформацією про номер запису в Реєстрі медичних висновків або медичною довідкою встановленого зразку;
  • особам, які втратили працездатність, але не мають права на пенсійну виплату та/або отримують державну соціальну допомогу, призначену за законом замість пенсії (крім осіб з інвалідністю I та II групи), якщо середньомісячний сукупний дохід на одного отримувача в такій сім’ї не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (наразі це 9 444 грн).

Позитивно, що в оновленому Порядку врахували людей, що постраждали під час тимчасової окупації та були позбавлені особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, – призначена їм щорічна або одноразова державна грошова допомога не стане перепоною для призначення сім’ї допомоги на проживання.

Під час подання заяви внутрішньо переміщена особа або уповноважена особа заповнює опитувальник щодо потреби (чи відсутності потреби) у послузі з догляду за дитиною «муніципальна няня» за формою, встановленою Мінсоцполітики. Виглядає сумнівною доцільність долучення до купи документів на отримання допомоги ще такого опитувальника, бо на практиці таке «комплексне» фіксування проблем зазвичай не пришвидшує їх вирішення, лише додає клопоту всім при оформленні пакету документів.

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

Обмеження термінів виплат, перевірки та неоднозначні тлумачення

Отже, головне нововведення, яке було впроваджено 11 липня 2023 року Урядовою постановою № 709, – обмеження терміну виплати допомоги 12 місяцями – залишається в силі. Після завершення виплат у разі виникнення складних життєвих обставин, зумовлених відсутністю місця проживання, особа може розраховувати на отримання соціальних послуг.

Залишили без змін в новій редакції Порядку сумнозвісну процедуру проведення Нацсоцслужбою перевірки фактичного місця проживання внутрішньо переміщених осіб, незважаючи на негатив, що став наслідком як незадовільної організації таких перевірок на місцях, так і загального підходу урядовців до вибору засобів верифікації соціальних виплат. Непоодинокі випадки безпідставного припинення виплат допомоги за результатами таких перевірок змушували переселенців витрачати свій час та інші ресурси для оскарження рішень і відновлення порушеного права на виплати, зокрема і в судовому порядку.

Чергові зміни, за висловлюванням авторів Порядку, мають посилювати адресність соціальної допомоги тим, хто її дійсно потребує, та стимулюватимуть осіб працездатного віку до працевлаштування. Правда, з цим твердженням дещо дисонує песимістичний текст наприкінці постанови № 94 (п. 30): якщо працездатна внутрішньо переміщена особа після завершення надання допомоги не була працевлаштована і не отримує допомогу, такій особі може бути надана державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям відповідно до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.

До речі, у зацитованому фрагменті п. 30 Порядку звертає увагу ще одне не зовсім вдале формулювання «особа після завершення надання допомоги… і не отримує допомогу» – ніби після завершення 6-місячного строку виплат може так статися, що особі продовжуватимуть надавати допомогу. А другий абзац цього ж пункту за своїм змістом взагалі справляє враження, ніби він присутній там випадково. Мабуть, ці нюанси є недоліками редагування проєкту постанови, які іноді зустрічаються в тексті. Але наявність таких моментів значно ускладнює тлумачення певної норми.

Так, наприклад, у п. 13 йдеться мова про можливість продовження виплати допомоги особам, які мають право на отримання допомоги відповідно до ПКМУ № 709, і, зокрема, яких було знято з обліку як ВПО, у разі повернення до покинутого місця проживання, з якого здійснилося переміщення, та повторного взяття на облік як ВПО. Проте не конкретизується, як в такому випадку відбуватиметься повторне взяття на облік як ВПО, адже повернення до покинутого місця проживання є підставою для скасування особам довідки ВПО за Законом України № 1706-VII від 20.10.2014 року, окрім власників зруйнованого житла або при повторному переміщенні чи примусової евакуації (але про повторне переміщення в цьому пункті не згадується). Водночас є слушною позиція щодо права на повторне звернення за допомогою на проживання в певних життєвих ситуаціях (наприклад, при відмові від допомоги), оскільки таку можливість раніше Порядок не дозволяв.

В цьому ж пункті 13 також наголошується, що виплата таким особам може бути продовжена ще на один 6-місячний строк за умови їх відповідності критеріям, зазначеним, зокрема, у п. 7, 7-1 Порядку. Водночас в цих пунктах йде мова про тих, хто вперше звертаються за її призначенням, починаючи з 1 серпня 2023 р. (п. 7), та про сім’ї, які вперше звертаються за її призначенням, починаючи з 1 грудня 2023 р. (п. 7-1).

Відсилочний спосіб викладення, який часто застосовується в Порядку, певним чином допомагає спростити документ, але, на жаль, не завжди сприяє правильному однозначному розумінню тексту. Будемо сподіватись, що співробітниками державних установ при виникненні сумнівів під час тлумачення окремих пунктів Порядку рішення буде прийматись на користь заявників. 

В будь-якому разі, нагадуємо, що звертатися щодо консультацій як переселенцям так і представникам соціального захисту населення, можна до приймалень УГСПЛ в різних регіонах.

Розширення можливостей малозабезпечених сімей отримувати державну допомогу

Зважаючи на прихильність урядовців зробити соціальну підтримку більш адресною, про що вони часто згадують в засобах масової інформації, виглядає цілком логічним включення до постанови № 94 низки змін до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям (ПКМУ № 250 від 24.02.2003 р.), які діятимуть на період воєнного стану.

Тепер на отримання державної соціальної допомоги зможуть претендувати також сім’ї, у складі яких є працездатна особа, в тому числі і внутрішньо переміщена особа, яка не працює або не сплатила чи за неї не сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом періоду, за який враховуються доходи. Державна соціальна допомога може надаватись також і сім’ям, де є особа, яка повернулась в Україну після тривалого (більше 90 днів) перебування за кордоном – тепер несплата ЄСВ щодо неї не буде застереженням щодо отримання соціальних виплат. 

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

Державна соціальна допомога може бути призначена на сім’ю, якщо у складі сім’ї є кілька непрацюючих працездатних осіб. Умовою для призначення виплат в такому випадку є обов’язкова реєстрація їх в центрі зайнятості як безробітних, або таких, що шукають роботу, або здійснення заходів, що сприяють їх зайнятості, інакше виплата допомоги припиняється через два місяці.

Розширенню можливостей сімей отримання державної допомоги сприятиме нововведення – вимога щодо працевлаштування не застосовується до одного з працездатних членів сім’ї, який доглядає за дитиною до 14 років, або за дитиною з інвалідністю до 18 років, або за особою з інвалідністю чи особою старше 80 років, якщо сім’я проживає в громаді, яка включена до Переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій). На державну допомогу зможуть розраховувати також сім’ї з дітьми, місце проживання яких не включено до Переліку територій, проте в дошкільних закладах/закладах загальної середньої освіти відсутні місця або навчання проводиться онлайн.

Автор публікації: Наталія Єсіна, правозахисниця УГСПЛ в м.Суми


Читати ще: 

Як оформити пенсію по втраті годувальника рідним зниклого безвісти військовослужбовця?

Як зміняться виплати для ВПО в Україні з 1 березня?

Чи можуть переселенці не сплачувати за послуги ЖКГ?


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube


Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим внаслідок війни Росії проти України, за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Ми працюємо у 18 областях країни. Щоб дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ.

Матеріал підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка впроваджується УГСПЛ. 

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: