Законопроект про реєстрацію фізичних осіб не відповідає правовим нормам Європейського Союзу
Комітет Верховної Ради України з питань Європейської інтеграції рекомендує парламенту відхилити проект закону про реєстрацію фізичних осіб в Україні, внесений народними депутатами М.Оніщуком та В.Сіренко як такий що не відповідає законодавству Європейського Союзу, зобов’язанням України перед Радою Європи та суперечить Конституції України.
Законопроектом пропонується створити єдину державну систему реєстрації фізичних осіб в Україні, визначити правові і організаційні засади поводження з інформацією персонального характеру.
Реєстраційний номер є основною, неповторною та незмінною ідентифікуючою ознакою фізичної особи, що згідно з цим законом, підлягає реєстрації у Реєстрі. Він присвоюється органами реєстрації згідно з визначеною системою кодування інформації та залишається незмінним протягом усього життя фізичної особи. Усі документи, що посвідчують фізичну особу, повинні містити зазначений реєстраційний номер.
Члени Комітету наголосили, що на рівні ЄС відсутнє регулювання ведення такого реєстру, який передбачений законопроектом. З іншого боку, законодавство ЄС визначає загальні правові засади поводження з інформацією персонального характеру, тобто створює правовий базис для розробки будь-яких систем автоматизованого або неавтоматизованого оброблення такої інформації.
Комітет вважає, що першим має бути ухвалений закон про поводження з персональною інформацією та її захист (відповідний законопроект існує). На основі цього закону міг би бути розроблений закон про реєстрацію фізичних осіб. Суміщати обидва закони в одному неможливо, адже вони мають досить різні – як за змістом, так і за обсягом – об’єкти регулювання. Таким чином, з прийняттям закону про реєстрацію фізичних осіб без закону про поводження з персональною інформацією частина персональної інформації отримає частковий захист.
Народні депутати зазначили, що проект суперечить Конституції України, оскільки частина 2 статті 32 Основного Закону забороняє збирати зберігати, використовувати та поширювати конфіденційну інформацію про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Крім того, прийняття запропонованих авторами законодавчих пропозицій є недостатньо обґрунтованим. Водночас у разі набрання ними чинності створиться ситуація, сприятлива для зловживань.
Секретаріат Ради українських правозахисних організацій