Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини

Новина

БЮЛЕТЕНЬ

Української Гельсінської спілки з прав людини

„Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини”

(Випуск № 12, огляд законопроектів за період 23.10.2006 – 27.10.2006)

Ця публікація створена завдяки підтримці, яку надано на підставі угоди про співпрацю між Інститутом сталих спільнот (Монпельє, штат Вермонт, США) та Агентством США з міжнародного розвитку (АМР). Виражені в ній думки належать авторові (авторам) і не обов’язково відображають погляди Інституту сталих спільнот та АМР. Крім того, згадки про торгівельні марки чи комерційні товари і послуги не означають їх схвалення чи рекомендації до вжитку.

Основними тенденціями парламентської активності парламенту у сфері прав людини стали:

внесення у порядок денний і розгляд у комітетах Верховної Ради України законопроекту „Про захист персональних даних”, на який Президентом за проханням правозахисників було накладено вето;

– спроба законодавчо врегулювати проблему розмежування кримінальної і адміністративної відповідальності за крадіжку з метою захисту майнових прав громадян;

– подання законопроекту, який вносить суттєві зміни до регулювання адвокатської діяльності.

Законопроекти зареєстровані у Верховній Раді України за період 23.10.2006-27.10.2006 р.:

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про судоустрій України” щодо забезпечення касаційного розгляду цивільних справ. (№2394 від 23.10.2006 р., подання – народних депутатів – Шустік О.Ю. (БЮТ), Портнов А.В.(БЮТ), Лукаш О.Л. (Партія Регіонів)).

Цей законопроект передбачає тимчасове здійснення апеляційними судами касаційного розгляду цивільних справ. Даний законопроект вже розглядався парламентом і був відхилений зимою 2006 року. Він викликаний перевантаженістю Цивільної палати Верховного суду України, в якій на сьогодні знаходиться на розгляді за різними підрахунками від 40 до 60 тисяч скарг.

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб” (щодо встановлення суми неоподатковуваного мінімуму у частині кваліфікації злочинів або правопорушень). (№2409 від 23.10.2006 р., подання – народний депутат – Малишев В.С. (Партія Регіонів)).

Цей законопроект внесений з метою зниження межі, яка відокремлює кримінальну відповідальність за викрадення чужого майна від адміністративної. Це пропонується зробити шляхом внесенням змін до пункту 22.5 статті22 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» . На сьогодні існує небезпечна ситуація, коли за крадіжку у розмірі 525 грн., особа не несе кримінальної відповідальності, а може обмежитись лише адміністративною, чим значно послаблюються гарантії захисту майнових прав громадян.

3. Проект Закону про внесення змін і доповнень до статті 57 Закону України “Про вибори народних депутатів України” (щодо відвернення ґендерної дискримінації при формуванні виборчих списків). (№2416 від 26.10.2006 р., подання – народний депутат – Стасів Л.В. (БЮТ)).

Цей законопроект передбачає внесення змін до ЗУ „Про вибори народних депутатів України”, які визначають, що у кожній п’ятірці виборчого списку кандидатів у депутати, висунутих партією (блоком), кількість представників однієї статі не може перевищувати 80 відсотків.

4. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про адвокатуру” (нова редакція). (№2421 від 26.10.2006 р., подання – народний депутат – Шенцев Д.О. (Партія Регіонів)).

 Цей законопроект у новій редакції викладає один із основних законів що регулюють адвокатську діяльність. У ньому адвокатуру визначають як недержавний самоврядний професійний правозахисний інститут, до складу якого входять всі адвокати. Крім того, функцію надання правової допомоги пропонується віднести до виключної компетенції адвокатури, встановлює більш жорсткі вимоги до осіб, які набувають статус адвоката. А також, в законопроекті запланована побудова системи адвокатського самоврядування побудованої за принципом „знизу-верх”.

5. Проект Закону про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади. (№2325-1 від 27.10.2006 р., подання – Президент України).

Це альтернативний до урядового законопроект, направлений на врегулювання діяльності Кабінету міністрів України, а також діяльності центральний органів виконавчої влади.

Законопроекти внесенні на порядок денний Верховної Ради на період 31.10.2006-03.11.2006 р.:

1. Проект Закону №2000 про Державний бюджет України на 2007 рік (від 14.09.2006 № 6499/0/2-08 вручено 19.09.2006) (розгляд за процедурою першого читання). Планується розглянути 31.10.2006 р.

2. Проект Постанови № 2282 про відзначення 30-ї річниці створення Української групи сприяння виконанню Гельсінкських угод (проект н.д. Н.Карпачової вручено 10.10.2006, подання Комітету – 20.10.2006). Планується розглянути 31.10.2006 р.

Постанова передбачає реалізувати низку заходів, спрямованих на популяризацію Українського гельсінкського руху та на вшанування пам’яті його учасників. УГСПЛ не підтримує дану Постанову, оскільки фактично йде в розріз з рішеннями координаційного комітету, створеного УГСПЛ. Крім того, дані заходи відбуваються за підтримки Президента України відповідно до Указу Президента України № 908/2006

3. Проект Закону №2153 про внесення змін до Закону України “Про телебачення і радіомовлення” (щодо повноважень наглядових рад) (проект н.д. О.Герасим’юк вручено на заміну 05.10.2006, подання Комітету – 17.10.2006). Планується розглянути 31.10.2006р.

Цей законопроект направлений на вдосконалення законодавчого визначення завдань та повноважень громадських рад при НТКУ та НРКУ.

4. Закон України “Про захист персональних даних” з пропозиціями Президента України від 07.04.2006 (вручено 07.06.2006, подання Комітету одержано 18.10.2006). Планується розглянути 03.11.2006р.

До цього законопроекту є велика кількість зауважень викладених у пропозиціях Президента(http://gska2.rada.gov.ua:7777/pls/zweb_n/webproc4_2?id=&pf3516=0808&skl=6), які стосуються концепції права власності на свої персональні дані, не чіткого визначення кола суб’єктів відносин, пов’язаних із персональними даними, а також порядку їх взаємовідносин, відсутності процедури знищення персональних даних, неврегульованості поділу персональних даних на загальні і „вразливі”, відсутності заборони на об’єднання баз персональних даних тощо. Головне науково експертне управління у своєму висновку наголошує на те, що виходячи з того, що частину Пропозицій Президента України слід врахувати, а іншу ні, що може призвести до порушення цілісності Закону, пропонується підтримати Президента України щодо необхідності цей Закон відхилити і замість нього розробити інший законодавчий акт. Нагадаємо, що Мін’юст вже практично завершив розробку нового законопроекту, що загалом відповідає міжнародним стандартам і зараз він перебуває на погодженні в інших органах влади.

Робота комітетів Верховної Ради України за період 23.10.2006-27.10.2006.:

1. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту прийняти за основу проект закону № 2210 “Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України” (щодо публічного вибачення від імені держави), поданий народним депутатом М.Джигою.

2. Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді повернути на доопрацювання суб’єкту законодавчої ініціативи проект закону № 2252 про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо відповідальності за правопорушення з мотивів національної, расової чи релігійної ненависті або ворожнечі), поданий народним депутатом О.Фельдманом.

3. Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів пропонує парламенту відхилити проект закону № 1283 про внесення змін до деяких законів України щодо соціально-побутового та пенсійного забезпечення працівників державних та комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров’я на рівні державних службовців, поданий народними депутатами М.Рудьковським, І.Бондарчуком.

4. Комітет з питань правосуддя розглянув проект закону №2216 “Про внесення змін до статті 112 Кримінально-процесуального кодексу України”. За підсумками обговорення, Комітет ухвалив рішення відкласти розгляд проекту до отримання відповідних висновків профільних комітетів парламенту.

5. Спеціальна контрольна комісія Верховної Ради України з питань приватизації рекомендує парламенту прийняти у першому читанні проект закону про внесення змін до Закону “Про приватизацію державного житлового фонду ” (щодо поетапної приватизації житла).

6. Комітет з питань науки і освіти розглянув пропозиції Президента України до Закону “Про захист персональних даних”. Комітет рекомендує Верховній Раді за результатами розгляду Закону направити його на доопрацювання з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи.

7. Комітет з питань соціальної політики та праці розглянув проект Постанови Верховної Ради України “Про схвалення проекту “Основних напрямів економічного, соціального та природоохоронного розвитку України до 2020 року”, внесений народним депутатом В.Ландиком. Комітет вважає за необхідне направити проект постанови на розгляд до Кабінету Міністрів для прийняття відповідного рішення, а окремі його положення, які заслуговують на підтримку, врахувати під час доопрацювання і підготовки до другого читання проекту закону про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2007 рік, поданого Кабінетом Міністрів України.