Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини (Випуск № 7, огляд законопроектів за період 18.09.2006 – 22.09.2006) - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини (Випуск № 7, огляд законопроектів за період 18.09.2006 – 22.09.2006)

Новина

Законопроекти зареєстровані у Верховній Раді України за  період  18.09.2006-22.09.2006 р.:

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про державну податкову службу в Україні” (щодо порядку проведення планових та позапланових перевірок) (№2085-1  від 19.09.2006 р., подання – народний  депутат  – Джига М.В., Фракція „Партії Регіонів”).

Цей законопроект розширює коло підстав для проведення перевірок органами податкової служби, визначає, що позапланова перевірка проводиться не за рішенням суду, а за рішенням керівника податкового органу чи його першого заступника, змінюються умови допуску посадових осіб органів державної податкової служби до проведення планових та позапланових виїзних перевірок Проект є спробою повернення до старої схеми, встановленої Азаровим ще в середині 90-х років. Система проведення перевірок без рішення суду часто використовувалася з метою тиску на політичних опонентів та опозиційні ЗМІ.

Нагадаємо, що порядок проведення будь-якого обшуку без рішення суду є порушенням статті 8 Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод.

Проект є альтернативним до раніше поданого народним депутатом України Є.Гірником (Фракція „Наша Україна”) проекту № 2085, котрим пропонується здійснювати за рішенням суду  не тільки перевірки, але й списання коштів.

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо граничного віку кандидатів на посаду керівника вищого навчального закладу та керівника факультету) (№2186  від 18.09.2006 р., подання – народний  депутат  – Оніщук М.В.).

Цей законопроект направлений на виконання Рішення Конституційного Суду № 14-рп/2004 від 07.07.2004р. на підставі якого  положення абзацу другого частини першої статті 39 Закону України “Про вищу освіту” втратило чинність, як таке, що визнано неконституційним. Дане положення встановлювало граничний вік кандидата на посаду керівника вищого навчального закладу.

3. Проект Закону про фінансування охорони здоров’я та медичне страхування (№2192  від 19.09.2006 р., подання – народних  депутатів  – Бахтеєва Т.Д., Червонописький С.В., Григорович Л.С.).

Основні  положення  законопроекту торкаються розмежування джерел фінансування охорони здоров‘я, та визначення напрямків їх використання, запровадження в Україні обов‘язкового медичного страхування, створення умов для розвитку самоврядування закладів охорони здоров‘я державної та комунальної власності, створення умов для розвитку добровільного медичного страхування, як додаткового джерела фінансування охорони здоров‘я, захист прав пацієнтів.

4. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо правочинів стосовно нерухомого майна (№1156  від 20.09.2006 р., подання – народних  депутатів  – Артеменко Ю.А., Замковенко М.І., Горбаль В.М., Святаш Д.В.).

Цей законопроект вносить зміни у порядок погодження з органами опіки і піклування операцій з продажу, обміну, чи передачі в іпотеку житла. Визначає необхідність такої згоди, якщо діти є власниками, співвласниками житла, і не передбачає погодження у разі, якщо діти є тільки користувачами житла.

5. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про виконавче провадження” (щодо заборони конфіскації житла за борги по житлово-комунальним послугам для населення України) (№2206  від 21.09.2006 р., подання – народний  депутат  – Тимошенко Ю.В.).

Законопроект передбачає зміни до Закону України “Про виконавче провадження”, відповідно до яких забороняється звернення стягнення на жило громадян України, сукупний місячний доход яких не перевищує прожиткового мінімуму, за борги, що виникли внаслідок несвоєчасного внесення квартирної плати та плати за комунальні послуги, до погашення заборгованості перед ними із заробітної плати, пенсій, соціальних виплат та компенсації втрат від знецінення грошових заощаджень.

6. Проект Закону про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо публічного вибачення від імені держави) (№2210  від 22.09.2006 р., подання – народний  депутат  – Джига М.В.).

Законопроектом  передбачається внесення нової статті до Кримінально-процесуального кодексу України, яка встановлює конкретну форму відповідальності держави – публічне вибачення – за  порушення  прав та свобод людини і громадянина внаслідок неправомірних  дій або бездіяльності органів дізнання і досудового слідства.

Закони і постанови прийняті  Верховною Радою України  за  період  18.09.2006-22.09.2006 р.:

1. Проект закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування системи органів, які здійснюють боротьбу з організованою злочинністю” (№1249  від 03.08.2006 р., подання – народних  депутатів  – Джига М.В., Міщенко С.Г.). Прийнято за основу  18.09.2006 р.

Проект передбачає внесення змін щодо призначення керівників Спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ України. Зокрема, автори проекту вважають, що керівники цих підрозділів мають призначатися за згодою профільного комітету парламенту, що викликає великий сумнів. Проект має на меті посилити вплив парламенту на діяльність правоохоронних органів.

2. Проект Закону про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України щодо початку діяльності апеляційних адміністративних судів (№2039  від 04.09.2006 р., подання – народний  депутат  – Ківалов С.В.). Прийнято в цілому 20.09.2006 р. Закон переніс дату початку діяльності Адміністративних апеляційних судів з вересня 2006 року на 1 липня 2007 року. Парадоксально, що держава вже скільки років не може утворити цю систему судів.

3. Верховна Рада України направила на повторне перше читання проект закону № 1247 “Про внесення змін до статті 69 Кримінального кодексу України”, що надавав право суду призначати більш м’яке покарання, ніж це визначено Кримінальним кодексом України, не тільки за особливо тяжкий, тяжкий злочин або злочин середньої тяжкості, а за будь-який злочин.

4. Проект Закону про ратифікацію Європейської конвенції про громадянство (№ 0020  від 30.06.2006 р., подання – Президент України). Прийнято в цілому 20.09.2006 р.

Приєднання України до Конвенції сприятиме вдосконаленню правового регулювання питань, що стосуються громадянства у законодавстві України, а також надасть можливість запобігати уникненню випадків, коли особа може залишитися без громадянства. Конвенція дасть можливість для розширення співробітництва між національними органами, які займаються питаннями громадянства.

5. Проект Закону про ратифікацію Конвенції про контакт з дітьми. (№ 0031  від 25.07.2006 р., подання – Президент України). Прийнято в цілому 20.09.2006 р.

Набрання чинності цією Конвенцією надасть можливість забезпечувати право дітей на спілкування з батьками та іншими особами, які мають сімейні зв’язки з дитиною і які проживають у різних державах, а також створить ефективний механізм виконання розпоряджень про контакт з дітьми і повернення дітей до місця їхнього проживання після здійснення такого контакту.

6. Проект Закону про ратифікацію Протоколу, що вносить зміни до Європейської конвенції про боротьбу з тероризмом.  (№ 0037  від 04.09.2006 р., подання – Президент України). Прийнято в цілому 20.09.2006 р.

Протокол є одним з документів, прийнятих у рамках Ради Європи з метою забезпечення відповідності боротьби з тероризмом основними принципам захисту прав людини.

7. Проект Закону про внесення змін до статті 258 Кримінального кодексу України  (№1103  від 05.07.2006 р., подання – Президент України).  Прийнято в цілому 21.09.2006 р. Закон визначає низку злочинів, зокрема, вчинення терористичного акту чи допомогу у його вчиненні, а також допомогу в діяльності терористичним організаціям та групам.

8. Верховна Рада України відхилила проект закону № 0942  “Про внесення змін до статті 116 Житлового кодексу Української РСР” (щодо заборони примусового виселення найбільш незахищених верств населення із жилих приміщень без надання інших жилих приміщень).

9. Верховна Рада України відхилила проект закону № 0944 “Про внесення змін та доповнень до Закону України “Про житлово-комунальні послуги” (щодо оплати житлово-комунальних послуг).

10. Верховна Рада України врахувала пропозиції Президента України і відхилила Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.  

Президент України у своїх пропозиціях №0841 визначає, що  цей закон не може бути підписаний і підлягає відхиленню, оскільки у разі набрання ним чинності “створить неузгодженості та прогалини в законодавстві, погіршить правове регулювання питань притягнення до кримінальної та адміністративної відповідальності, що, в свою чергу, може призвести до порушень прав і свобод людини”. Проект встановлював регулювання „спеціальної конфіскації”, що не передбачена санкціями окремих статей Кримінального кодексу України.

11. Верховна Рада України подолала вето Президента України на Закон “Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті у побуті природний газ і електроенергію, послуги громадського транспорту (крім таксі)”.

Нагадаємо, що подібний закон у 2003 році був визнаний Конституційним судом України таким, що не відповідає Конституції України, що черговий раз показує правовий нігілізм та присутність популістських настроїв в парламенті.

Робота комітетів Верховної Ради України за період 18.09.2006-22.09.2006.:

1. Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект закону № 1022 про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України”, поданий народними депутатами П.Симоненком, П.Цибенком, Г.Пономаренком.

Законопроектом  передбачається проводити компенсацію громадянам України втрат від знецінення грошових заощаджень, починаючи з 2007 року у розмірі не меншому розміру приросту внутрішнього валового продукту.

2. Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проекту закону № 1297 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

3. Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді прийняти в першому читанні і в цілому проект закону  № 1247 про внесення змін до статті 69 Кримінального кодексу України, поданий народними депутатами В.Мойсиком, М.Круцем.

4. Комітет з питань економічної політики рекомендує парламенту прийняти за основу проект постанови № 1093 про недопущення підвищення тарифів на електроенергію, цін на газ та житлово-комунальні послуги для населення, внесений народними депутатами В.Харою, Р.Богатирьовою, а при опрацюванні законопроекту до другого читання врахувати положення проекту реєстр.№1093-2 внесеного  народними депутатами України І.Бондарчуком, Я.Сухим, О.Стояном, С.Кілінкаровим та іншими (реєстр.№1093-2).

5. Комітет з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства розглянув підготовлений до другого читання проект закону “Про внесення змін до Закону України “Про житлово-комунальні послуги” (щодо оплати житлово-комунальних послуг) і за підсумками обговорення, Комітет ухвалив рішення рекомендувати парламенту цей законопроект  (реєстр. № 0944) відхилити.

6. Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України розглянув проект закону  № 1058 про внесення змін до Закону України “Про статус народного депутата України” (щодо упорядкування діяльності та скасування пільг), внесений народним депутатом Б.Беспалим. Членами Комітету після обговорення проекту прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді відхилити законопроект та доручити Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України підготувати нову редакцію Закону України “Про статус народного депутата України”.

7. Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією рекомендує парламенту прийняти у другому читанні проект закону № 1103 про внесення змін до статті 258 Кримінального кодексу України. Цей законопроект розширює диспозицію частини 1 статті 258 ККУ, встановивши кримінальну відповідальність за терористичну діяльність.

8. Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією рекомендує парламенту ратифікувати Конвенцію Організації Об’єднаних Націй проти корупції.

Ця публікація створена завдяки підтримці, яку надано на підставі угоди про співпрацю між Інститутом сталих спільнот (Монпельє, штат Вермонт, США) та Агентством США з міжнародного розвитку (АМР). Виражені в ній думки належать авторові (авторам) і не обов’язково відображають погляди Інституту сталих спільнот та АМР. Крім того, згадки про торгівельні марки чи комерційні товари і послуги не означають їх схвалення чи рекомендації до вжитку.