Як домогтися відповіді від чиновників? Поради правозахисників Сумщини
Працівники громадської приймальні Гельсінської спілки у Сумах розповідають про власний досвід отримання письмових відповідей від держустанов та посадових осіб.
Суспільні зміні, що відбуваються в Україні останнім часом, вимагають від громадян певного рівня правової обізнаності, адже доводиться частіше звертатися до державних установ, посадових осіб та депутатів. Треба знати, який спосіб звернення обрати, щоб дійсно отримати необхідну відповідь. Підкреслимо, що найчастіше саме письмова відповідь має важливе значення для подальшої роботи, наприклад, для звернення до суду.
На усне звернення можна отримати письмову відповідь
Для багатьох заявників, що звертаються за консультаціями до громадської приймальні УГСПЛ у Сумах, є справжнім відкриттям норми статті 22 Закону «Про звернення громадян». Усім, хто став заручником бюрократичного футболу між спеціалістами будь-якої державної установи (управління пенсійного фонду, органу соцзахисту населення та інших) ми рекомендуємо приходити до керівників на особистий прийом.
Так, згідно з Законом, керівники та інші посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян зобов’язані проводити особистий прийом громадян. Це відбувається регулярно у встановлені дні та години. Тобто ви повинні дізнатися графік особистого прийому керівника та, бажано, заздалегідь записатися на зустріч з ним.
Якщо ви прийшли на особистий прийом, то обов’язково вимагайте від керівника установи, щоб він, перш за все, зареєстрував ваше усне звернення. Адже, якщо неможливо вирішити порушене в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі — воно розглядається у тому ж порядку, як і письмове звернення. Про результати розгляду повідомляється письмово або усно, за бажанням громадянина. Таким чином, ви викладаєте керівнику установи усі складнощі вирішення вашої проблеми, можливо, особливості спілкування з його підлеглими, та чітко формулюєте питання, на яке він має дати вам саме письмову відповідь.
Строки отримання відповіді на звернення
Якщо людина не має бажання бігати по кабінетах, звернення можна подати письмово. Заяву треба аргументувати, окремо виділити питання, вказати також, що про результати розгляду заяви ви просите повідомити письмово рекомендованим поштовим відправленням за зазначеною вище адресою.
Не забувайте про додатки — копії документів, необхідні в кожному окремому разі.
Подавати письмове звернення можна особисто, у такому випадку, робимо два примірники. Той, що залишається у особи, треба обов’язково зареєструвати. А можна надіслати документи поштою на адресу установи, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Нагадаємо, що Законом «Про звернення громадян» встановлені також і строки надання відповідей. Так, звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження.
Якщо вони не потребують додаткового вивчення, то ви можете отримати відповідь протягом п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.
На обґрунтовану письмову вимогу термін може бути скорочений. Отже, у разі вирішення проблемних питань, пов’язаних з соціальними виплатами, ми рекомендуємо аргументовано просити розглянути звернення у скорочений термін — якомога швидше і невідкладно, оскільки питання отримання належних особі соціальних виплат знаходяться у прямій фактичній залежності від питань її належного соціального забезпечення, майже в усіх випадках без винятків.
У разі виникнення складнощів, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, але він не повинен перевищувати сорока п’яти днів. Про це особу повинні повідомляти окремо.
Вірно складений запит — запорука результату
До громадської приймальні УГСПЛ у Сумах звернулася пані Катерина, якій була тимчасово призупинена виплата пенсії у минулому році. Підкреслимо, що жінка вже досягла пенсійного віку, але продовжує працювати кореспондентом одного ЗМІ.
Через деякий час пані Катерина усно звернулася до Сумського об’єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області з питанням, чи буде їй все ж таки виплачуватися пенсія та коли саме її відновлять. Також жінка намагалась дізнатися, якими нормами закону керуються в Пенсійному фонді, відмовляючи їй у соціальній допомозі. Але ці питання залишилися без конкретних відповідей. Тому за справу взялися правозахисники.
Працівники громадської приймальні склали для Пані Катерині мотивовану заяву на ім’я керівника Сумського об’єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області, в якій поступово були викладені всі обставини справи. Також були чітко сформульовані питання, які турбували жінку. Через деякий час вона завітала до юристів з відповіддю, яка надійшла з установи — пенсію відновлено, більш того, жінка отримує й невелику заборгованість, яка виникла з квітня поточного року. Заявниця була здивована значущості вірно складеного письмового документу.
Підготувала Наталія Єсіна, помічник координатора приймальні УГСПЛ у Сумах
фото — okhtyrka.net