Публікація

Узагальнення подій, які відбулися у Херсоні та Херсонській області протягом 90 днів повномасштабної російсько-української війни:24 лютого – 24 травня 2022 року

У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Українською Гельсінською спілкою з прав людини, у рамках глобальної ініціативи «Трибунал для Путіна» про ймовірно скоєні міжнародні злочини за 90  діб повномасштабної російсько-української війни.

Було задокументовано та внесено до бази даних 840 епізодів. Українська Гельсінська спілка з прав людини веде документування міжнародних злочинів (геноцид, злочини проти людяності, воєнні злочини), ймовірно вчинених російськими окупантами в Херсоні та Херсонській області.

В даній статті ми публікуємо узагальнення подій, які відбулися у Херсоні та Херсонській області протягом 90 днів повномасштабної російсько-української війни (24 лютого – 24 травня 2022 року). Інформація в цій публікації є приблизною, спирається на зібрані нами дані та потребує уточнення.

Детальний опис подій за період 24 лютого – 24 травня 2022 року та посилання на вихідні джерела інформації міститься у щоденних хроніках за цей період.

1. Інформація про жертви серед цивільного населення

За досліджуваний період у Херсонській області нами було зафіксовано загалом 423 епізоди, пов’язаних із людськими втратами чи порушенням прав серед цивільного населення.

Херсонська область:

Тип втрати чи порушення прав

Постраждалих Задокументовано епізодів
Загибель людини

126

86
Поранення людини

154

77

Зґвалтування

2

1

Порушення прав

8

7

Зникнення людини

346

252

Усього епізодів

636

423

1.1. Інформація про загиблих та поранених серед цивільного населення

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Херсонській області (включно з Херсоном) внаслідок артобстрілів та бойових дій загинуло щонайменше 126 людини та було поранено щонайменше 154 людини.

1.2. Інформація про зґвалтування та інші порушення прав людини

За інформацією, яка вже задокументована в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Херсонській області  (включно з Херсоном) було зафіксовано факти можливого зґвалтування щонайменше 2 цивільних осіб. Фіксування такої категорії злочинів ускладняється з одного боку- обмеженим доступом документаторів до жертв насилля, а з іншої – необхідністю прискіпливої  перевірки такої інформації.

Серед випадків порушення прав людини зафіксовані у тому числі випадки примусової праці полонених військовослужбовців ЗСУ та примусової праці ув’язнених, що перебувають у виправних установах.

1.3  Інформація про зникнення людей.

Нам також вдалось задокументувати в нашій базі даних відомості про факти ймовірного примусового зникнення щонайменше 345 цивільних осіб.

Це явище є масовим і розповсюджене від найменших селищ до м. Херсона та районних центрів. Серед категорій осіб, що переважно зникають:

  • колишні учасники АТО;
  • діючі та колишні співробітники правоохоронних органів;
  • активні учасники та організатори проукраїнських мітингів;
  • журналісти;
  • керівники органів місцевого самоврядування;
  • керівники підприємств, фермери.

Переважна більшість звільнених осіб з тих, хто раніше був викрадений – ймовірно піддавались психологічному та фізичному насиллю. Нам вдалося зафіксувати щонайменше 14 випадків ймовірного катування людей.

Окремо необхідно звернути увагу, що цивільні особи, які зникли, умовно поділяються на три категорії:

  • яких відпускають протягом декількох днів;
  • тримають у полоні 2-3 тижні;
  • інформація про яких відсутня після викрадення.

За інформацією мера Херсона в інтерв’ю ЗМІ, станом на 29 квітня 2022 року було викрадено 220 мешканців м. Херсон. В той же час голова Херсонської ОДА повідомляє про 120 викрадених цивільних осіб по всій Херсонській області (станом на 09 травня 2022 року).

2. Інформація про житлові будинки та об’єкти цивільної інфраструктури, що зазнали пошкоджень в результаті бойових дій

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, в Херсонській області (включно з Херсоном) за досліджуваний період внаслідок артобстрілів та бойових дій було пошкоджено щонайменше 1852 об’єкта цивільної інфраструктури, серед яких:

Вид об’єктів

Кількість
Будівлі житлово-побутового призначення

1648

Будівлі освітньо-виховних закладів

41

Будівлі лікувально-оздоровчих закладів

8

Будівлі державних установ

13

Будівлі культурно-розважальних закладів

7

Будівлі культового призначення

2

Об’єкти підприємницької діяльності та комерційно-виробничого призначення

30

Об’єкти транспортної інфраструктури

1

Об’єкти інфраструктури життєзабезпечення

33

Історичні пам’ятники

4

Господарчі угіддя, ліси

4

Мости

1

Автомобілі, транспортні засоби

60

Загалом об’єктів

1852

3. Інформація про типи подій, які були задокументовані за досліджуваний період

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період в Херсонській області (включно з Херсоном) мали місце щонайменше наступні події:

Подія Епізодів
Артилерійський обстріл (бомбардування)

379

Обстріл зі стрілецької зброї

57

Вибуховий пристрій

10

Ушкодження транспортним засобом

4

Катування, нелюдське поводження

14

Зникнення

229

Незаконне позбавлення волі

18

Використання цивільного населення в якості щита

1

Привласнення майна цивільних осіб

30

Умисне вбивство цивільної особи

13

Напад на склад гуманітарної допомоги, гуманітарний конвой, гуманітарну місію чи коридор

1

Зґвалтування

1

Примусова мобілізація

1

Захоплення цивільної будівлі

28

Не вказано

14

4. Інформація про задокументовані факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами

За зібраною нами інформацією, протягом досліджуваного періоду в Херсонській області (включно з Херсоном) нами були задокументовані наступні факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами:

Попередня кваліфікація події

Кількість
РС 8 (2) (b) (ix). Пошкодження чи знищення історичних пам’яток, лікарень, релігійних споруд, закладах освіти, науки, мистецтва

42

РС 8 (2) (b) (v) Обстріл населеного пункту без наслідків

4

РС 8 (2) (b) (ii). Напад на цивільний об’єкт

221

РС 8 (2) (b) (iv) Знищення або пошкодження майна

271

РС 8 (2) (a) (iv) Знищення або присвоєння майна у великих розмірах

6

РС 7 (1) (а) чи 8 (2) (а) (i) Умисне вбивство цивільної людини зі стрілецької зброї, чи іншим способом

26

РС 8 (2) (а) (ііі) Умисне тілесне ушкодження цивільної людини

22

РС 7 (1) (i) Насильницьке зникнення людини

257

РС 7 (f) чи 8 (2) (а) (іі). Катування та нелюдське поводження із цивільними чи військовими

14

РС 8 (2) (b) (iii) Напад на склад гуманітарної допомоги, гуманітарний конвой, гуманітарну місію чи коридор

1

РС 8 (2) (b) (iv) Загибель людини внаслідок обстрілу

54

РС 8 (2) (b) (iv) Поранення внаслідок обстрілу

47

РС 8 (2) (b) (xx) Застосування зброї, яка призводить до надмірних пошкоджень або невибіркових страждань людей, чи веде до невибіркових руйнувань, чи заборонена міжнародними угодами

77

РС 8 (2) (b) (xxii) Зґвалтування

1

РС 8 (2) (b) (xxiii) Використання об’єкту чи людей як живого щита

1

РС 7 (1) (е). Незаконне затримання та позбавлення свободи цивільної особи чи військовослужбовця

2

РС 8 (2) (a) (v). Примусова мобілізація

1

РС 8 (2) (b) (xx). Мінування територій протипіхотними мінами, протитанковими мінами, мінами-пастками населених пунктів чи окремих цивільних об’єктів, застосування систем дистанційного мінування.

2

РС 8 (2) (b) (iv) Екологічна катастрофа внаслідок обстрілу

1

РС 8 (2) (b) (xvi) Розграблення захопленого населеного пункту

23

РС 8 (2) (a) (vii) Використання росіянами знаків розрізнення української армії

1

РС (8) (2) (XV) Примушення до праці на користь військових сил Росії

1

Ці дані потребують уточнення. Назва категорії в стовпчику «Попередня кваліфікація події» ні в якому разі не є точним описом певного міжнародного злочину за Римським статутом Міжнародного кримінального суду, а надається виключно з інформаційною метою. Остаточну кваліфікацію події уповноважений надавати виключно суд.

5. Висновки

Аналіз зібраної інформації дає підстави стверджувати, що мали місце загибель та поранення цивільних осіб, руйнування й пошкодження цивільних об’єктів – житлових будівель та об’єктів інфраструктури за рахунок навмисних обстрілів та невибіркових обстрілів.

Також проаналізована інформація дає підстави стверджувати, що, ймовірно, мали місце факти насильницьких зникнень, захоплень цивільних у полон, порушень режиму гуманітарних коридорів та напади на гуманітарні вантажі й колони, волонтерів, мародерства, вбивств та інші.

Ми вважаємо, що такі діяння можна попередньо кваліфікувати як злочини проти людяності за статтею 7 параграф (1) пункти (а), (d), (е), (f), (i) та як воєнні злочини за статтею 8 параграф (2) пункт (a) підпункти (i), (іі), (ііі), (iv), (v), (vii), (viii), пункт (b) підпункти (ii), (iii), (iv), (v), (viii), (ix), (xx), (xxii), (xxiii), (xxv).

Збір інформації триває. Якщо ви можете надати додаткову інформацію, будь ласка, скористайтеся формою.

 

Автор: Олександр Данилов, адвокат.

Джерело: https://bit.ly/39TPHLy.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: