Хто може захистити ваші права на Сумщині? Приймальня УГСПЛ в регіоні звітує про підсумки діяльності за півріччя - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Хто може захистити ваші права на Сумщині? Приймальня УГСПЛ в регіоні звітує про підсумки діяльності за півріччя

Новина

Відкрита у січні цього року приймальня Української Гельсінської спілки в місті Суми підбиває підсумки роботи за перше півріччя.

На Сумщині активізувався осередок УГСПЛ

Приймальня УГСПЛ у Сумах відкрилася в січні та одразу розпочала свою активну діяльність. Вже у лютому кількість консультацій була більшою, ніж планувалось. Ще більше громадян завітали до приймальні після презентації діяльності у березні, коли новину про можливість отримання безкоштовних консультацій показали всі місцеві телеканали, а також висвітлили інтернет та друковані ЗМІ Сумщини.

1 (1)

Отримати безоплатну правову допомогу від юристів УГСПЛ може будь-яка людина, незалежно від громадянства, реєстрації та матеріального стану. Серед тих, хто шукає захисту своїх прав, багато внутрішньо переміщених осіб. Усі вони отримують належну допомогу: консультаційні роз’яснення законодавства, а за потреби — написання запитів на інформацію, складання позовів.

Прийом громадян відбувається не тільки у Сумах, здійснюються виїзні консультування в інших населених пунктах області. Дуже часто юристів УГСПЛ запрошують місцеві громадські активісти для проведення інформаційно-просвітницьких заходів та вирішення конкретних проблем.

2 (1)

Інформаційно-просвітницька діяльність — важливий напрямок роботи

Окрім надання безкоштовної правової допомоги, приймальня займається організацією заходів, спрямованих надавати звичайним громадянам необхідні знання про права людини. Пріоритетною є співпраця з освітніми закладами та громадськими організаціями регіону. Зокрема, приймальня веде активну співпрацю з ГО «Самаритяни Сумщини»; щомісяця, під час видачі гуманітарної допомоги внутрішньо переміщеним особам, здійснюються консультування переселенців на базі Управління соціального захисту населення Сумської міської ради. Мета — підвищувати правову обізнаність населення та безпосередньо надавати юридичну допомогу тим, хто її потребує.

3 (1)

Один з перших заходів, який провела Спілка в Сумах — майстер-клас «Організація роботи громадської приймальні. Основні аспекти роботи з клієнтами». Захід відбувся на базі Української академії банківської справи НБУ та був організований спільно з юридичною клінікою «PROGESTO». Його учасниками стали студенти Сумського національного аграрного університету та Сумського державного університету, а також власне працівники юридичної клініки. Також в рамках майстер-класу студенти мали змогу виміряти «правову температуру» у своєму закладі, беручи участь у тренінг-грі. Юристи-початківці юридичної клініки при Сумському державному університеті були вдячні за можливість дізнатися про особливості роботи з клієнтами та виказали бажання набувати практичних навичок, співпрацюючи з УГСПЛ.

4 (1)

Вдалим видався проект «Жива бібліотека», в рамках якого було проведено дві зустрічі зі студентами Української академії банківської справи НБУ та Навчально-наукового інституту права СумДУ. Представники приймальні вибрали актуальну тему для зустрічей — «Дотримання прав людини в умовах бойових дій». Студенти зацікавлено беруть участь у подібних проектах, готують власні питання та жваво обговорюють проблемні моменти під час зустрічі. Даний проект триває, в планах організація нових заходів за участю неординарних доповідачів.

5 (1)

Взагалі, за перші півроку своєї діяльності, станом на 10 липня 2016 року робітники приймальні в Сумах організували 22 інформаційно-просвітницьких заходи. З них 8 тренінгів та майстер-класів, 1 круглий стіл, 8 підготовлених публікацій для ЗМІ та соціальних мереж, а також 4 рекомендаційні статті. Інформація щодо проведення всіх зазначених заходів і відповідні фотозвіти розміщені у Базі інформаційно-просвітницьких заходів УГСПЛ, а також на сторінці сумської приймальні у Facebook.

Врахування міжнародного досвіду — актуальне питання

У березні приймальня взяла участь в семінарі «Let’s make it home», який проводився на базі громадської організації «Центр європейських ініціатив». Заголом до заходу долучились представники молоді та некомерційних організацій з дванадцяти країн: Вірменії, Білорусі, Грузії, Німеччини, Угорщини, Італії, Польщі, Іспанії, Швеції, Великобританії, Туреччини та України. Всі учасники працюють з переселенцями та біженцями в своїх країнах. Присутні були вражені реаліями виконання українського законодавства щодо прав внутрішньо переміщених осіб, задавали багато питань.

6 (1)

Особливим заходом, в рамках якого був підписаний меморандум про співробітництво, став круглий стіл з громадськими активістами Сумщини «Роль міжнародних проектів в вирішенні проблемних питань внутрішньо переміщених осіб». Громадська приймальня організувала його в березні.

Приймальня також приділяє увагу документуванню порушень прав осіб, які постраждали внаслідок збройного конфлікту. Так у травні представники Спілки взяли участь у дводенному заході в Києві на тему «Документування порушень прав людини та воєнних злочинів у зв’язку із військовим конфліктом на сході України». За мету заходу організатори поставили навчити його учасників методам документування порушень прав людини та воєнних злочинів у зоні військового конфлікту для подальшої правозахисної та адвокаційної діяльності. Під час зустрічі обговорювалися важливі питання порушення прав людини у зв’язку з бойовими діями та загальною складною ситуацією на сході України, йшла мова про необхідність документування кожного факту, що стає відомим правозахисникам.

Також у травні приймальня взяла участь в інформаційній зустрічі у рамках українсько-польського проекту «Співпраця місцевої влади і громадських організацій. Просування добрих практик» (ГО «MART»).

Досвід Сумської приймальні спонукає людей захищати права

Переважно, громадська приймальня у Сумах надає правові консультації та допомогу в підготовці документів. Загалом, за підзвітний період було підготовлено 201 документ, серед яких запити, звернення та позови.
Саме в Сумській області були винесені перші судові рішення в Україні про задоволення позовів до органів соціального захисту в повному обсязі та здійснення нарахувань щомісячної адресної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, яких неправомірно позбавили соціальних виплат.
Підкреслимо, що позбавляючи переселенців соцвиплат, чиновники порушують також права дітей, які, як правило, вказані в довідці матері або батька. Юристи УГСПЛ у Сумах допомагають родинам захистити свої права та повернути виплати. Так до громадської приймальні звернулася Катерина А. Вона разом з двома маленькими синами виїхала з Луганська ще влітку 2014. З січня 2016 жінка та її діти не отримували щомісячну адресну допомогу через відсутність штампу територіального підрозділу Державної міграційної служби на зворотному боці довідки. Пані Катерина звернулася за юридичною допомогою аж у травні, тому діяти треба було швидко. Юристи допомогли жінці звернутися до суду, і вже за тиждень, не викликаючи переселенку на засідання, суддя у скороченому проваджені розглянув позов та задовольнив його повністю, зобов’язавши органи соцзахисту встановити справедливість та повернути дітям законні виплати.

7 (1)

Сумщина стала першим регіоном, де переселенці почали активно боротися за свої права у судахта вигравати їх. За доволі короткій період на рахунку УГСПЛ вже більше 70 таких позитивно вирішених справ та близько 6 судових рішень апеляційної інстанції, якими було залишено незмінними рішення судів першої інстанції (за апеляційними скаргами органів соціального захисту). Дивлячись на позитивний досвід регіону, переселенці з інших областей активізувалися та розпочали звертатися до місцевих правозахисників з проханням допомогти їм у подібних справах.

Усі відомості про звернення, позови та запити розміщені у електронній базі діяльності громадської приймальні УГСПЛ в м. Суми.

nadana dopomoga

Щодо категорій населення, які звертаються до громадської приймальні, слід особливо відзначити внутрішньо переміщених осіб та їхні родини. Вони є найчисельнішою категорією. Також звертаються пенсіонери, безробітні, громадські активісти.

kategorіja zvernennja

З точки зору гендерного поділу до приймальні звертається більше жінок, аніж чоловіків.

stat

Об’єктом звернення найчастіше виступають органи соціального захисту, суди, пенсійний фонд та його підрозділи.

ob'єkt zvernennja

Щодо суті звернень, то переважають теми соціального забезпечення, далі — цивільне та житлове право, а також — пенсійне законодавство.

sut' zvernennja

Найпоширенішим способом звернення є особистий прийом. Після активізації піар-кампанії щодо діяльності приймальні в соціальних мережах, її предстввники почали отримувати електронні звернення з актуальними питаннями громадян навіть з інших регіонів України. Юристи приймають багато телефонних дзвінків з проханням консультації або запису на особистий прийом.

sposіb zvernennja

Це півріччя видалося для УГСПЛ у Сумах досить активним. Надалі у приймальні є багато планів щодо оптимізації своєї діяльності, адже захист прав людини, інформування населення, діяльність з документування залишаються актуальними та необхідними в сучасних реаліях.

Приймальня діє в рамках реалізації проекту Української Гельсінської спілки з прав людини «Посилення правових можливостей вразливих груп населення у суспільстві у захисті їхніх прав». Робота мережі громадських приймалень УГСПЛ здійснюється за фінансової підтримки Уряду Канади через Міністерство міжнародних справ Канади (Global Affairs Canada) в рамках програми «Права людини понад усе» (Human Rights First).

Громадська приймальна в м. Суми надає безоплатну правову допомогу за адресою: вул. Бєлінського, 2, офіс 4, у вівторок, середу, четвер з 10:00 до 16:00 — без попереднього запису, а в понеділок та п’ятницю ведеться прийом за записом, тел.: +38 (095) 3549888.

Підготувала Наталія Єсіна, помічник координатора УГСПЛ у м. Суми