Як подолати перепони в проходженні МСЕК пацієнтом? Рекомендації фахівців
В основі реабілітації має бути пацієнт, а не лікар. Таку модель має запровадити реформа системи реабілітації, яку анонсував уряд ще у 2018 році. Вона має змінити успадкований з радянської системи підхід на біопсихосоціальну модель реабілітації. Нерозривно з цією реформою пов’язана і реформа медико-соціальної експертизи та комісій (МСЕК).
Яких покращень потребує система медико-соціальної експертизи та МСЕК та які прогалини потрібно виправити — дослідила аналітикиня Української Гельсінської спілки з прав людини Олена Семьоркіна.
![](https://www.helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/msek.jpg)
Проблеми у роботі МСЕК
Проблема паралельного існування двох систем — «застарілої» системи МСЕК та реабілітації у сфері охорони здоров’я — загострилася з прийняттям Закону України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» (від 03.12.2020 № 1053-IX).
Система МСЕК недоказова, спирається на медичний підхід, групу інвалідності та надання санаторно-курортного лікування. Водночас реабілітація у сфері охорони здоров’я доказова та спирається на холістичний підхід — лікування людини в цілому, а не конкретної хвороби чи травми.
На сьогодні МСЕК як ланка в медичному маршруті реабілітації є зайвою. Вона не призводить до досягнення цілей реабілітації та відновлення здоров’я до максимального можливого рівня. Це застаріла, корупційна й забюрократизована система, яка поєднала у собі надмірні повноваження, що ставить пацієнта у беззахисне становище й підриває довіру до системи охорони здоров’я.
МСЕК поєднує і медичні функції, і соціальні (визначення потреб в соціальних послугах). Як зробити реабілітацію вчасною та доступною — досліджував Український центр охорони здоров’я. Фахівці дослідили прогалини у системі реабілітації та розробили рекомендації, спираючись на міжнародний досвід.
На проблеми у роботі МСЕК також наголошують як цивільні, так і військові пацієнти. Зокрема про це зазначають дослідження громадської організації «Принцип» та громадської спілки «Ліга сильних».
Що потрібно було вирішити вже вчора?
1. Виключити обов’язок особистої участі пацієнта в процедурах, які можуть бути проведені без його (її) участі. Участь пацієнта в засіданні МСЕК має бути добровільною.
Недоцільність процедури
- за браком часу і фахівців огляд реально не проводять;
- МСЕК і не повинні проводити огляд, оскільки це повноваження міждисциплінарної реабілітаційної команди (МДРК) згідно з законом «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні»;
- для встановлення групи інвалідності достатньо документів, які підготовлені лікарем (закладом охорони здоров’я) та МДРК (навіть за відсутності МДРК лікарі МСЕК все одно не можуть надати належну оцінку стану втрати функціональності).
![](https://www.helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/Depositphotos_44717567_XL-scaled.jpg)
Процедура огляду для пацієнта травмуюча
- тривалі строки прийняття рішення МСЕК щодо встановлення групи інвалідності та індивідуальної програми реабілітації (ІПР) призводять до інвалідизації людини;
- через очікування рішення МСЕК реабілітація вчасно не здійснюється;
- дорога до МСЕК і назад (часто в інший населений пункт) спричиняє навантаження на здоров’я, витрата грошей і часу, особливо для пацієнтів, які потребують супроводу;
- виконання фізично важких для людини та непотрібних дій за вказівками лікарів МСЕК для «перевірки» стану обмеження здоров’я під час особистого огляду травмує пацієнта.
2. Усунути частину загальновідомих корупціогенних факторів:
- поширені практики незаконної «винагороди» за прискорення прийняття рішення або за прийняття «потрібного» рішення щодо групи інвалідності (яка потім впливає на розмір пенсії та обсягу соціальної допомоги);
- відсутність електронного документообігу та прозорості роботи МСЕК;
- відсутність в законодавстві чітких строків (початку та закінчення граничного строку) для прийняття рішення комісіями;
- відсутність в законодавстві чітких критеріїв або нозологій, за якими визначається строк встановлення інвалідності;
- відсутність уніфікованих вимог до оформлення та обґрунтування рішень МСЕК, що ускладнює їх оскарження.
![](https://www.helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/Kopiia-UHSPL-karusel-14-1.png)
Чому необхідно вносити точкові зміни окремих процедур проходження МСЕК?
- «велика реформа» системи реабілітації та інвалідності може затягнутись в часі;
- чинна система проходження МСЕК не відповідає Законам України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» та «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я»;
- впровадження точкових змін швидке і суттєво спростить цивільним та військовим пацієнтам проходження як МСЕК, так і ВЛК.
![](https://www.helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/Kopiia-UHSPL-karusel-13.png)
Що потрібно зробити?
Крок 1. Внести зміни до ЗУ «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» та «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я»:
- норму про те, що «особа з обмеженнями повсякденного функціонування направляється для проходження медико-соціальної експертизи …» замінити нормою про те, що «документи особи з обмеженнями повсякденного функціонування направляються для проходження медико-соціальної експертизи….»;
- доповнити нормою про те, що участь особи та форми участі особи (особисто чи дистанційно) в засіданні МСЕК визначаються особою самостійно;
- зобов’язати МСЕК взаємодіяти з МДРК;
- передбачити доступ лікарів МСЕК рівня «сімейний лікар» в ЕСОЗ.
УГСПЛ спільно з ГС «Ліга Сильних» розробили проєкт закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення процедур проведення медико-соціальної експертизи». Законопроєкт підтримали народні депутати та зареєстрували у Верховній Раді України за реєстр. №11225 від 30.04.2024
Крок 2. Після прийняття змін до законів, внести зміни до деяких актів Уряду, якими визначити:
- норми про те, що не особа, а документи особи направляються для проходження медико-соціальної експертизи;
- доступ лікарів МСЕК рівня «сімейний лікар» в ЕСОЗ;
- взаємодію лікарів, МДРК, ВЛК, МСЕК через електронну медичну карту пацієнта.
Зокрема це:
- Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317;
- постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я», від 25 квітня 2018 р. № 411
- та інші.
![](https://www.helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/Depositphotos_489140512_XL-scaled.jpg)
Частина з цих змін вже запропоновані МОЗ: УГСПЛ спільно з ГС «Ліга Сильних» розробили та надіслали до МОЗ проєкт постанови Уряду, яким пропонується внести окремі зміни до Положення про медико-соціальну експертизу, Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317, та Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1205.
Крок 3. Після внесення змін до ряду актів Уряду внести зміни до деяких наказів ЦОВВ, зокрема:
- Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом МОЗ від 05.09.2011 № 561;
- Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони від 14.08.2008 № 402;
- наказу МОЗ «Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я» від 28.02.2020 № 587;
- Порядку направлення пацієнтів до закладів охорони здоров’я та фізичних осіб – підприємців, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та надають медичну допомогу відповідного виду, затвердженого наказом МОЗ від 28.02.2020 № 586.
Крок 4. Забезпечити доступ лікарів МСЕК рівня «сімейний лікар» в ЕСОЗ та налагодити взаємодію в ЕСОЗ працівників ВЛК і МСЕК, лікарів, членів МДРК.
В публікації використані матеріали ГО «Принцип», матеріали «Політика у сфері реабілітації в Україні. Звіт з аналізу законодавства», підготовлений в рамках виконання проєкту «War Trauma Rehabilitation in Ukraine: affected population assistance», а також пропозиції ГО «Ліга Сильних» щодо внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та наказів МОЗ щодо удосконалення процедур проведення медико-соціальної експертизи.
Публікація підготовлена в рамках проекту «Удосконалення процедур ВЛК/МСЕК задля захисту прав постраждалих воїнів, ветеранів війни та людей з інвалідністю», який реалізовується УГСПЛ за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube | Viber