
За відмову співпрацювати потрапив до катівні: головного лікаря херсонської лікарні викрали окупанти
Під час окупації Херсона представники російської служби ФСБ викрали та десять діб тримали в катівні...
26 Травня 2023
13.04.2022
Слуги народу внесли до Верховної Ради законопроєкт «Про внесення змін до статті 111-1 Кримінального кодексу України щодо розширення переліку кримінальних правопорушень за здійснення колабораційної діяльності» (реєстр. №7223 від 28.03.2022 р.). Він передбачає кримінальну відповідальність за подвійне громадянство, яке вважатиметься колабораціонізмом. Також українцям із російськими паспортами заборонять обіймати в Україні певні посади протягом 15 років. УГСПЛ підготувала юридичний висновок про те, чому такий підхід є абсолютно неприйнятним для правової держави.
Дослівно нова частина статті 111-1 Кримінального кодексу Україні (далі – КК України) прописана так: “перебування у громадянстві (підданстві) іншої держави, що здійснює збройну агресію проти України”. Положення названого проєкту закону є цілком неприйнятними з огляду на таке.
5. І наостанок. Колабораційна діяльність – це абсолютна новела вітчизняного кримінального законодавства. Тільки 03.03.2022 р. законом України № 2108-ІХ чинний КК України було доповнено новою статтею 111-1 “Колабораційна діяльність”, яка у частинах першій-сьомій запровадила достатньо широкий опис кримінально-караних форм співпраці спеціального суб’єкта злочину – громадянина України з державою-агресором.
Іншим словами, у диспозиціях частин 2-7 статті 111-1 КК України законодавець вже встановив різноманітні можливі прояви об’єктивної сторони такого складу злочину як колабораційна діяльність:
Тож вважаємо, що, криміналізувавши різні форми співпраці з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями у військовій, політичній, інформаційній, адміністративній, господарській та трудовій сферах, держава Україна вже здійснила належне і достатнє правове регулювання кримінально-правових заходів протидії колабораційній діяльності.
Отже, «перебування у громадянина України у громадянстві іншої держави, яка здійснює збройну агресію проти України» не є ні окремою формою колабораційної діяльності, ані, тим більше, не може бути кваліфікуючою ознакою складу злочину, передбаченого статтею 111-1 КК України.
Наш висновок однозначний: запровадження кримінальної відповідальності по відношенню до громадян України, які перебувають у громадянстві держави-агресора, є абсолютно неприйнятним для правової держави.
Кількість та зміст заперечень проти такої дивної законодавчої ініціативи для нас настільки очевидні, що авторам цього законопроекту хочеться відповісти словами нашого Президента, який з приводу іншого недолугого почину законотворців щодо змін до державного гімну, був змушений резонно зупинити занадто ревних депутатів: «заспокойте емоції, припиніть виставляти себе дурнями!».
Довідково. Цим матеріалом ми розпочинаємо серію аналітичних публікацій, що мають на меті дати правову оцінку законодавчим ініціативам, пов’язаним з широкомасштабою агресією росії проти України.
Матеріал підготовлено адвокатом Олегом Левицьким, керівником громадської приймальні УГСПЛ.
Стаття підготовлена за підтримки Програми USAID Ukraine «Права людини в дії», що виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Під час окупації Херсона представники російської служби ФСБ викрали та десять діб тримали в катівні...
26 Травня 2023
Тривале проживання на окупованих територіях порушує питання співпраці з окупаційною адміністрацією, часом вимушеної, а часом...
26 Травня 2023
Експерти дослідили стан місць несвободи під час повномасштабної війни в України у 2022 та на...
25 Травня 2023
Коли почалось повномасштабне вторгнення рідний дядько та племінник – Володимир Захаров та Олександр Бондаренко, працювали...
25 Травня 2023