Публікація

Місцеві вибори в Луганській області: суттєве скорочення політичної конкуренції

Моніторинговий звіт Луганського обласного відділення «Комітету виборців України» щодо проведення місцевих виборів у Луганській області протягом вересня 2010 року

1. До 11 вересня: суттєві відмінності від попередніх виборів.

Головною відмінністю від попередніх місцевих виборів є суттєве скорочення в регіоні політичної конкуренції, концентрація політичного впливу Партії регіонів. Три головні складові цього процесу:

По-перше, у 2010 році відбулося переформатування обласної влади, її очолив Валерій Голенко, який, на відміну від попередника Олександра Антипова є більше політиком, ніж господарником. В керівництві ОДА з’явилися й інші особи, які є досвідченими політичними гравцями (Родіон Мірошник тощо).

По-друге, відбулася значна деградація деяких політичних формувань регіону, через яку такі сили, як «Наша Україна» та «Батьківщина» перестали бути реальними конкурентами Партії регіонів на виборах.

У той же час ЛОВ КВУ не підтримує думку, що це стало наслідком дій технологів Партії регіонів (звинувачень у клонуванні тощо). Причини деградації зазначених політичних рухів в регіоні є переважно внутрішніми, пов’язаними з неприродними діями київських керівників цих рухів, коли ті намагалися збільшити регіональний вплив з використанням недемократичних засобів розбудови цих партій.

Внутрішні проблеми НУ почалися літом 2005 року, коли фактично адміністративним шляхом, з використанням ресурсу знову створених місцевих органів влади, розбудовувалась структура НСНУ. Саме тоді було нанесено смертельного удару по невеликим, але ідейно згуртованим і спроможним на виборах партійним організаціям НРУ, УНП, ПРП, УРП «Собор» тощо – їхні найбільш досвідчені активісти були втягнуті в безнадійну боротьбу за посади з прагматиками, що масово пішли до партії влади. А в 2010 році цей процес завершився розвалом самої «Нашої України», яку «нові лідери» розтягнули на шматки. Як наслідок, на сьогодні реального впливу на виборчі процеси в регіоні не має ні «НУ», ні партії, які були заклані заради створення «НУ».

Аналогічний процес з осені 2005 року відбувався і в луганській «Батьківщині», коли за участі київського керівництва відбулося витіснення з керівництва «ідейних бійців» Артющенко, Монастирського тощо, спочатку командою «прагматика» Борзих, потім таким же прагматиком Курило. Після втрати партією статусу владної «прагматики» з неї пішли, а сама організація розпалася на окремі групи, які розпочали жорстоку внутрішню боротьбу. Зазначимо, що якщо результати обласної конференції «Батьківщини», яка відбулася 21 серпня 2010 року (і на якій головою облорганізації було обрано Григорія Пригебу), були скасовані київським керівництвом партії, то результати міської конференції, що відбулася 20 серпня 2010 року (коли міську організацію очолив Дмитро Плугін), офіційно не скасовані.

Тому в ЛОВ КВУ не можуть погодитись з твердженням, що начебто партійний список кандидатів від «Батьківщини» у депутати Луганської міської ради, який очолює Дмитро Плугін, є списком-клоном. Насправді він відповідає логіці подій серпня 2010 року. І те, що у Луганську існують де-факто дві міські організації «Батьківщини» – це внутрішня проблема цієї партії, а не результат дій регіональної влади. Остання взагалі не має визначати, яка з цих організацій є правильною, а яка ні. До речі, маємо зазначити, що Дмитро Плугін очолював Ленінську району (в місті Луганськ) організацію «Батьківщини» ще у ті часи, коли Юлія Тимошенко сиділа у в’язниці. І що брати Снаговські з’явилися в «Батьківщині» значно пізніше, як і більшість депутатів обласної ради цього скликання від цієї партії.

Третя обставина – проблеми з розвитком нових політичних проектів в регіоні. Замість НСНУ та БЮТ, які цього року майже пішли з політичної арени Луганщини, на місцевих виборах цього року достатньо потужно має бути представлена «Сильна Україна». В організації добрий кадровий резерв: під її прапором зібралася значна частина тієї бізнес-еліти регіону, для якої не вистачило місця на чільних місцях ПР. А на початку липня цього року обласну парторганізацію очолив Олександр Кобітєв, завдяки чому партія мала шанс непогано забезпечити фінансово і організаційно свою виборчу кампанію. Проте у вересні Олександр Кобітєв пішов з посади голови обласної парторганізації, заявивши, що причиною цього є тиск з боку Партії регіонів. Одним з можливих інструментів цього тиску був судовий позов щодо відміни реєстрації «Сильної України» в Луганській області, який подала до Луганського окружного адміністративного суду 27 серпня громадянка Валентина Ликова. І ухвала цього суду, яка фактично позбавляла партію можливості участі у виборах. Після відставки Кобітєва проблеми з реєстрацією кандидатів вирішилися.

За інформацією, яка є в ЛОВ КВУ, через стороннє втручання «Сильна Україна» відмовилась від висування на посаду міського голови Алчевська кандидатури Миколи Кириченка і, можливо, деяких інших осіб. Яким через це прийшлося шукати місце в лавах висуванців від ПСПУ.

Тож треба визнати, що по відношенню до «Сильної України» відбувалися дії, які об’єктивно заважали розвитку цього політичного проекту. Проте цей вплив навряд чи призведе до суттєвого зменшення результатів виборів для «СУ»: їх міські та районні виборчі списки є достатньо автономними від обласного центру, а кампанії фінансуються самими учасниками перегонів.

Крім того, на думку експертів ЛОВ КВУ, проблеми навколо Кобітєва та Кириченко мають характер скоріше міжособистих стосунків з деякими регіональними лідерами ПР, ніж характер політичної боротьби.

Проте, за будь яких обставин, скорочення на Луганщині політичної конкуренції напередодні і під час виборчої кампанії є суттєвим негативом цих виборів. Влада, як українська, так і регіональна, має перейматися підтриманням високого рівня політичної конкуренції в суспільстві, це є основою ефективної влади.

2. Агітаційна кампанія почалася із звичного фальстарту

На нашу думку, частина друга статті 47 чинного закону про місцеві вибори, як і аналогічні норми інших виборчих законів, суперечить логіці політичної конкуренції, згідно з якою політична агітація відбувається завжди, крім «дня тиші» перед днем голосування. Наразі в Луганській області жодна з партій, які планували брати участь у виборах, цієї норми й не дотримувалась. Звичайно, така агітація була непрямою, в ній не містилися прямі заклики голосувати за ту чи іншу політичну силу.

Найширше застосовувалася технологія «нагадування», коли назви партій чи прізвища майбутніх кандидатів доносяться до електорату у зв’язку з якимись подіями (наприклад, привітання з днем Незалежності тощо) чи процесами («Будуємо нову країну»). Для такої агітації в Луганській області широко застосовувалася зовнішня реклама та друковані засоби масової інформації, включаючи спецвипуски. Найбільш активно таку рекламу застосовували Партія регіонів, «Сильна Україна», «Єдиний центр», КПУ, а також фізичні особи, які планували брати участь у виборах в якості кандидатів у міські голови.

Другою за поширеністю була антиреклама – у вигляді критичних матеріалів у пресі стосовно діяльності осіб, які в майбутньому мали стати кандидатами на посади мерів чи кандидатами в депутати. Така інформація надавалася переважно через друковані та електронні ЗМІ, а також в Інтернет-виданнях.

Майже не використовується реклама у вигляді оприлюднення та обговорення програм діяльності, навіть тими політичними силами, які такі програми підготували та прийняли. Зазначимо, що цьогорічний закон не вимагає від суб’єктів обрання мати власну програму діяльності.

3. Формування ТВК

Згідно з законом формування ТВК відбувалося в два етапи.

На першому етапі 15 вересня ЦВК (за поданням політичних партій) сформувало обласну, 17 районних та 14 міських (міста обласного значення) територіальних виборчих комісій. На другому етапі ці ТВК «першого рівня» створили 23 міські (міста районного значення), 4 районних у містах, 89 селищних та 206 сільських ТВК.

Другий етап виявився занадто важким для Слав’яносербської районної виборчої комісії, її рішення щодо утворення ТВК було визнано судами незаконним і скасоване, після чого ЦВК достроково припинило повноваження усього складу ТВК.

Тож при формуванні складу виборчих комісій за поданнями політичних партій залишається гострою проблема непрофесійності виборчих комісій. На нашу думку, в Україні є нагальна потреба змінити концепцію формування виборчих комісій.

Особливостями процесу формування ТВК за законом цього року були складна процедура висування кандидатів до їх складу та дуже короткі терміни висування. Через ці обставини лише достатньо потужні (ешелоновані) політичні формування не відчували значних проблем.

Так, юристи ЛОВ ВКУ провели тестове супроводження висування кандидата до складу Сєвєродонецької міської виборчої комісії, і це було для них достатньо складним завданням (хоча ця кандидатура й була включена до складу комісії). Проблемними моментами були правильне заповнення подання (відсутність доступних зразків та неоднозначність формулювань закону) та сама процедура передачі подання в ЦВК (для цього активісту ЛОВ КВУ було потрібно вистояти шість годин у черзі).

Як наслідок ускладненої процедури – лише 10 з 32 ТВК Луганщини, створених ЦВК, мають максимальний склад у 18 осіб. В Сєвєродонецьку у міську виборчу комісію включено лише 14 осіб, хоча в ЦВК було подано не менше трьох десятків пропозицій.

Іншими головними ознаками процесу формування ТВК на Луганщині були непропорційність щодо включення до ТВК представників партій та політична корупція.

Непропорційність:

Партії, які утворили фракції в діючій Верховній Раді, могли подати по 3 кандидатури до складу кожної територіальної комісії. У Луганській області цим правом повною мірою скористалися Партія регіонів, КПУ й Народна партія (Литвина), кожна з них має в складі ТВК, утворених ЦВК, по 96 своїх представників (32 комісії по 3 людини). Партії, що входять до блоку БЮТ, зуміли включити до складу ТВК 90 представників (76 – від «Батьківщини», 9 – від партії «Реформи і порядок», 5 – від УСДП). А 9 партій, що входять до блоку «Наша Україна», разом будуть мати 45 членів ТВК (37 від партії «Наша Україна», 4 – від НРУ та по 2 від «Народної самооборони» і УНР).

Крім парламентських партій, по одній кандидатурі до складу кожної ТВК могли подавати інші парторганізації, зареєстровані у відповідному місті або районі. З цих кандидатур ЦВК шляхом жеребкування повинна була відібрати по 3 людини у кожну комісію. Але відібрала істотно менше – 79 членів. Найбільший успіх у формуванні ТВК мали обласні організації партій «Сильна Україна» (28 люд.), Єдиний центр (25 люд.) і «Фронт змін» (13 люд.). Тож разом із ПР, КПУ й «Батьківщиною» саме ці партії сьогодні є найспроможнішими в технологічному плані партійними організаціями. Інші «провели» до складу ТВК по 1-3 своїх представників.

Ще більш вражаючими є дані про керівний склад ТВК, утворених Центвиборчкомом. Головами 20 з 32 ТВК Луганщини, утворених ЦВК, стали представники Партії регіонів. Ще 4 їхніх висуванця стали заступниками голів і 2 – секретарями. Разом з тим, у керівництві тільки 6 з 32 Луганських ТВК «верхнього рівня» немає регіоналів. Інші в цьому не так успішні, навіть колеги по правлячій коаліції. 17 керівних членів має обласна організація «Народної партії» (4 голови, 4 заступника голови й 9 секретарів), 13 – КПУ (4 голови, 3 заступника й 6 секретарів). У всіх партій, що входять у блок «БЮТ» – 15 «портфелів» (у т.ч. 1 голова й по 7 замів і секретарів), а в партій із блоку «Наша Україна» – 14 керівних місць (3 голови, 8 замів і 3 секретарі). Представникам інших (не парламентських) партій очолювати луганські ТИК «не довірили», зате вони мають (всі разом) 6 посад замів і 5 секретарів.

Зрозуміло, що на рівні ТВК «другого ешелону» ситуація з пропорційністю представництва в виборчих комісіях ще гірша.

Загальний висновок ЛОВ КВУ щодо цього етапу виборчої кампанії: нерівність суб’єктів обрання після створення ТВК збільшилась.

Виключенням є лише Сєвєродонецька виборча комісія, в якій головні протидіючі сили (Партія регіонів та діючий мер Сєвєродонецка) мають паритетний склад – по 7 членів комісії з кожного боку.

Політична корупція:

Результати спостереження ЛОВ КВУ за процесом формування ТВК свідчать, що деякі політичні сили були при цьому засобом для Партії регіонів для введення до складу комісій додаткових членів. Особливо це стосувалося осіб, начебто поданих від інших партій, і призначених на керівні посади в комісіях. Найбільш яскравим прикладом є Лисичанська виборча комісія, голову якої подано від НРУ, заступника – від «Фронту змін», а секретаря – від партії «Реформи і порядок». Проте усі ці особи у січні цього року входили до складу окружної виборчої комісії від Віктора Януковича.

Аналогічні приклади можна навести по кільком іншим містам області.

3. Висування та реєстрація кандидатів

Відкритість висування:

Законом визначена прозора процедура проведення зборів та конференцій по висуванню кандидатів до місцевих рад та на посади голів шляхом обов’язкового повідомлення про проведення зборів ТВК та ЗМІ. Проте застосування цього принципу було різним, у тому числі – одними партіями. Наприклад, конференція сєвєродонецької міської організації Партії регіонів 27 жовтня була проведена цілком відкрито, з письмовим запрошенням представників ЗМІ. А конференція, проведена тією ж організацією 1 жовтня (висування по мажоритарним округам), проходила практично за закритими дверима – було змінено час початку заходу у порівнянні з тим, що було доведено до ЗМІ.

Зазначимо, що більшість парторганізацій не розглядали свої збори як інформаційний привід для ЗМІ, і намагалися обмежити прозорість процедури висування для зовні.

Цікавий приклад своєрідного праймеріз було здійснено у Брянці: там за участі голови облдержадміністрації були проведені відкриті збори громадськості з обговорення кандидатів на посаду міського голови. Особа, за яку проголосувала більшість учасників зборів, потім була висунута кандидатом на посади від міської організації Партії регіонів.

Порушення при висуванні:

Законом (частини четверта-п’ята статті 35 Закону) цього року дозволено висуватися одночасно по списку та мажоритарному округу лише до однієї ради, чи по списку до міської ради та на голову цього же міста. Проте Любов Корсакова (ПСПУ) повідомила, що зареєстрована кандидатом на посаду міського голови Луганська та очолює список ПСПУ на виборах в обласну раду. Аналогічна інформація є і стосовно Спиридона Кілінкарова (КПУ).

Реєстрація, особливості цього року:

Партія регіонів в бюлетенях для голосування буде першою. Через вади закону питання черговості подання документів на реєстрацію партійних списків було важливим. Бо згідно закону, першим у бюлетені для голосування буде той список, документи щодо реєстрації якого було подані першими. Що надає перевагу у кількості голосів.

За попередніми даними спостереження ЛОО КВУ, в Луганській області першими подавала документи Партія регіонів. На практиці це реалізувалося шляхом повернення документів для дооформлення у випадку, якщо першою подавала інша парторганізація – це було легко досягти, враховуючі перевагу ПР у складі ТВК. Наприклад, Луганська міська виборча комісія зранку 29 вересня прийняла для реєстрації один список і повернула для дооформлення три.

Виключенням був Сєвєродонецьк, де для забезпечення потрібної черговості прийому документів ТВК почала їх приймати у 0 годин 29 вересня, повідомивши про це лише ПР. Але про це довідалися ще й представники двох промерських місцевих організацій партій. В наслідок чого представникам партії регіонів Прийшлося захищати своє «право» першими подати документи на реєстрацію – застосовувати фізичну силу.

Але це єдиний відомий в ЛОВ КВУ випадок застосування фізичної сили під час подачі документів для реєстрації.

Двійники: перше повідомлення про бажання застосувати цю брудну технологію було з Луганська, у середині вересня: громадська організація «СССР» заявила про те, що буде висувати кандидатом на посаду мера обласного центру Владислава Кравченко. Нагадаємо, що діючого міського голови Луганська і кандидата на цю посаду від Партії регіонів звуть Сергій Кравченко. Проте це висування не відбулося.

Зате у Сєвєродонецьку зареєстровані відразу два двійники: спочатку Руський блок, який підтримує міського голову Володимира Грицишина, висунув кандидатуру Володимира Казакова (головний конкурент Грицишина на виборах – висуванець Партії регіонов Валентин Казаков), а потім організація партії «Зелена планета» висунула другого Грицишина Володимира Омеляновича. Тобто повного двійника.

Відмови у реєстрації:

До КВУ надходила лише одна скарга на відмову в реєстрації: Алмазнянська міська виборча комісія відмовила в реєстрації кандидатом на посаду міського голови Сергію Левачкову, керівнику стаханівської міської організації Партії зелених України. Левачков заявив про намір здійснити акцію спротиву в приміщені ТВК, проте наступного дня відмовився від наміру балотуватися на цю посаду.

Проте в ЛОВ КВУ вважають порушенням закону відмови деяких ТВК приймати документи на реєстрацію виборчих списків, якщо одночасно не подається заява на реєстрацію представника в ТВК. Таким чином Сєвєродонецька міська виборча комісія 29 вересня відмовила у прийнятті документів Зеленій партії України. Ми вважаємо, що за змістом частини другої статті 54 Закону реєстрація представника є правом, а не обов’язком суб’єкта обрання.

Технічні питання реєстрації:

В документах, які подавалися на реєстрацію, представники партій та майбутні кандидати у депутати допускали численні помилки в документах, переважно в автобіографіях та деклараціях про доходи. Члени луганської ТВК ретельно перевіряли документи, вимагаючи виправлення помилок, що суттєво зменшувало випадки відмов. Проте через таку перевірку в останні дні реєстрації в ТВК спостерігалися значні черги. Як приклад, 5 жовтня моніторщик ЛОВ КВУ знаходився у черзі біля Луганської обласної виборчої комісії на протязі 5 годин.

4. Інші порушення

До ЛОВ КВУ надходять численні скарги щодо ненадання ТВК інформації ЗМІ. Наразі такі скарги надходили щодо роботи ТВК м. Сєвєродонецьк та м. Сватове.

Зафіксовані факти використання адмінресурсу не є чисельними, проте здається, що у суспільстві понизився поріг сприйняття таких фактів як порушень.

Регіональна преса звертає увагу лише на два факти, які можна оцінювати, як використання адмінресурсу. Обидва факти стосуються участі голови облдержадміністрації у політичних заходах в робочі часи (в Луганську та в Брянці).

ЛОВ ВГО КВУ здійснює моніторинг виборчої кампанії на Луганщині за фінансової підтримки Національного фонду підтримки демократії (NED).

Олексій Свєтіков, Луганське відділення КВУ

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: