Співпрацю органів державної влади та місцевого самоврядування із неурядовими організаціями не обговорюють хіба що ліниві. Активно приймаються, відміняються, лобіюються старі та нові законодавчі акти щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, розробляються та просуваються законопроекти щодо покращення становища організацій громадського сектору. Однак, видається, віз і нині там…
Багато розмов та сподівань у громадськості щодо того, що нарешті буде прийнято багатостраждальний законопроект «Про громадські організації» (№3371), який розроблявся Міністерством юстиції України, обговорювався, доповнювався, оцінювався НУО, подавався від Кабінету Міністрів України. Громадськість наполягає, щоб він був розглянутий та прийнятий.
Так от, з одного боку, збираючи підписні листи в області за кампанію щодо скасування актів Кабміну про обмеження участі організацій у громадських радах та в підтримку термінового розгляду проекту «Про громадські організації», а з іншого, кожного дня стикаючись із проблемами легалізації організацій у різних областях, спало на думку – чи можна щось змінити сьогодні, щоб покращити становище неурядових організацій?
Самостійно зареєструвати громадську, благодійну чи релігійну організацію з першого разу важко
В Україні, її куточках (областях, містах та селах) працюють різні за спрямуванням та потенціалом організації громадського сектору. Майже усі вони вірять та намагаються робити щось для того, щоб покращилось життя їхніх цільових груп та й українців загалом.
Питання, які хвилюють організації громадського сектору є різними: створення та реєстрація організацій, налагодження діяльності, звітності, відносини із органами влади, захист прав своїх членів, вирішення інших юридичних питань. Але 70 % звернень стосуються проблем легалізації та держреєстрації.
Нічого дивного у цьому немає, адже спочатку передує легалізація (реєстрація) із поданням переліку документів із семи-десяти пунктів для місцевої організації, потім реєстрація у єдиному реєстрі та подальша постановка на облік.
Нещодавно цікавилась розцінками юридичних фірм щодо реєстрації підприємницьких структур та організацій: у Києві реєстрація приватного підприємства, господарських товариств коштує від 2 тис. гривень, громадської організації чи благодійної – від 4-7 тис. гривень. Є навіть такі, як пропонують у найкоротший строк (3-5 робочих днів) легалізувати благодійну організацію за окрему суттєву доплату (адже за законодавством максимальний термін – 2 місяці).
Після рішення Європейського суду з прав людини проти України: що потрібно змінювати?
Українське законодавство давно визнано експертами таким, що не відповідає міжнародним стандартам та обмежує розвиток організацій громадського сектору.
У рекомендаціях Комітету Міністрів держав-членів Ради Європи (№CM/Rec(2007)14) вказується, що якщо НУО не набувають автоматично правосуб’єктності, то процедури мають бути зрозумілими, прозорими, і «їх застосування не повинне залежати від дій, які вчиняються на розсуд відповідних державних органів». Також окремою проблемою надалі залишаються територіальні статуси, які навіть вимагають включати у найменування організацій, обмеження діяльності громадських організацій тільки для «власних членів», великий пакет документів на реєстрацію, втручання у створення органів управління, перевірка формулювання положень статутів поза межами законодавчих вимог.
Наша держава уже встигла з цього приводу «відзначитись»: у квітні 2008 року прийнято рішення Євросуду у справі “Корецький проти України”, яким визнано порушення права на об’єднання заявника, у тому числі обмеження територіальними статусами діяльності організацій. Але хто добре ознайомлювався із цією заявою та рішенням, той, мабуть, помітив, що основний акцент і порушення, яке встановив суд, полягало не у тому, чи вірно у статуті були вказані ті чи інші положення, а на те, що законодавство держави дає широку можливість розсуду органам влади у тому, чи реєструвати організацію, чи ні. Окремо наголошено на тому, що закон не конкретизує, чи вимога про несуперечність законодавству стосується суперечності мети та діяльності організації статті 4 закону, чи текстової невідповідності статуту організації іншим законодавчим положенням (п.48).
Отож, не тільки мова ішла про одне законодавство, яке почали реформувати, але і про те, що правозастосування та «розсуд» має бути таким, що відповідав би міжнародним стандартам. Адже закон дає органам влади «широку можливість», але чи зловживати нею та як її застосовувати – справа самих представників органів влади.
Чи хочуть органи влади сприяти громадськості уже сьогодні?
Неодноразово, коли слухаєш вищих посадових осіб Міністерства юстиції на конференціях, інших заходах – дуже приємні люди, можна гарно поспілкуватись у перерві. Проте коли доходить до справи і виконання функцій, покладених на відповідний орган влади, – спілкуєшся із працівниками відповідних підрозділів, які відповідальні за твоє питання, і тут результат уже не такий.
Роз’яснення, які надаються підприємствам, організаціям та органам влади Міністерством юстиції України відповідно до п. 4.16 Постанови КМУ №1577 «Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України», є одним із таких прикладів.
Двічі такі роз’яснення було надано за зверненнями нашої організації (щодо права громадян, які відмовились від ідентифікаційних кодів, та необов’язковості створення контрольно-ревізійних органів у громадській організації). Всі отримані від органів влади роз’яснення ми розміщаємо на порталі «Юрист НГО» (www.lawngo.net) та посилаємось на них під час консультування і поширюємо серед НУО.
Проте за останнім зверненням (роз’яснення щодо того, чи обов’язково вказувати територіальну приналежність у найменуванні ГО – наприклад, районна, міська і т.д.) до нас звернулась представник Департаменту легалізації та регулювання діяльності бюро кредитних історій Мін’юсту із вимогою надіслати копії статутних документів, які засвідчують, що організація має право здійснювати консультування організацій. В підсумку засумнівались і у факті реєстрації організації, бо в електронному реєстрі громадських формувань (який тільки почав формуватись) її немає, а наявність печатки та коду із ЄДРПОУ ще не доказ. От і доводь, що небо – синє, а земля – чорна, а ваша організація взагалі існує, а можливо, якщо будете надокучати, вами можуть і зацікавитись легалізуючі органи, що мають право перевірити діяльність організації…
На завершення
Не буду вдаватися до аналізу глибоких та поверхневих причин тих чи інших порушень прав людини в Україні (адже це може бути і банальне бажання уникнути виконання робіт чиновником), однак практика все ж доводить, що шкідливим є не тільки те, що законодавство кульгає, але і його тлумачення, застосування, використання широкої можливості власного розсуду конкретного чиновника.
У різних куточках України громадські організації зіхтовхуються із «широкою можливістю розсуду», треба доводити, що обов’язок створення наглядових органів у громадських організацій не передбачено законом, вказівка територіального статусу у назві не вимагається, що підстав для відмови у легалізації шляхом повідомлення не передбачено та багато іншого.
Водночас різні ініціативні групи активістів готують документи на легалізацію та реєстрацію організацій громадського сектору, не чекаючи законопроекту, щоб робити власний внесок у розвиток громадянського суспільства. Вони не чекають покращень, загартовуючи твердість організації під час проходження своїх перших адміністративно-реєстраційних перешкод.
Нова редакція Закону містить більше можливостей для цензури, аніж чинний закон
Критикуючи дії Національної комісії з питань захисту суспільної моралі , мало звертають увагу, що в демократичних країнах левова частка контролю над потенційно суспільно-загрозливим контентом здійснюють самі ЗМІ та громадськість, обходячись без допомоги владних органів
Харківська правозахисна група святкує перемогу! У Криму після тривалого перебування в Сімферопольському слідчому ізоляторі звільнено білоруського опозиціонера, підопічного Центру правової допомоги при ХПГ. 29-літній молодіжний активіст і рок-музикант Ігор Коктиш, звинувачений на батьківщині у важкому кримінальному злочині, понад два з половиною роки в ув‘язненні чекав екстрадиції до Білорусі. Втім, його адвокатам, Олександру Лісовому та Айгуль Мукановій, вдалося переконати Європейський суд з прав людини у політичному підґрунті звинувачень на адресу опозиційної молодіжного діяча та у неправомірних діях української влади.
Сьогодні Рада національної безпеки й оборони може визнати місто Калуш та Калуський район зонами надзвичайної екологічної ситуації. За визнання цього статусу мешканці міста проголосували на референдумі. Вчора екологічно небезпечні об’єкти Калуша оглянув Президент України, після чого Віктор Ющенко обговорив з місцевою владою можливість мінімізації негативного впливу на навколишнє середовище. Ситуація в Калуші може призвести до техногенної катастрофи.
“Прошу вас, допоможіть, у жінки рак останньої стадії, четверо дітей – голодують. Там пекло”, – казала жінка, яка зателефонувала до редакції. Пані назвала адресу і поклала слухавку… “Я дзвонила в опікунську раду Франківського району, там сказали: “Ми таким не займаємося”… Мені нічого не залишалося, як навідатися до цієї родини. Двері відкриває малолітній хлопець, кажу, що прийшла до мами. Веде у кімнату, по хаті бігає босий. У кімнаті чоловік тримає на руках дівчинку. На ліжку сидить жінка, видно, що молода, та хвороба її не шкодує…
Одного ранку чорношкірий чоловік і двоє його білошкірих колег, сидячи в офісі неподалік автозаправки, почули жіночий крик: «Допоможіть! Грабують!». Вони кинулися за білошкірим злодієм, і чорношкірий чоловік, наздогнавши його, затримав. На цей час поліція вже прибула на місце злочину. Один із поліцейських, припустивши, що чорношкірий чоловік і є злодієм, схопив його за руку і наказав: «Підеш зі мною».
У Чернігові відбувся перший круглий стіл, організований Правозахисним Фондом імені Р. І. Марочкіної за сприяння Фонду Рози Люксембург, під назвою „Запобігання росту ксенофобії: у пошуках спільних стратегій”. Захід відвідали не лише активісти лівих, антифашистських і правозахисних рухів, а й представники націоналістичних організацій. Обговорення було насичене дискусіями і водночас учасники різних „таборів” визначили спільні позиції в оцінці ксенофобії як суспільного явища. Попри інформацію деяких неофашистських сайтів, представники націоналістів поводили себе досить толерантно.
Медична таємниця” охороняється законом. Тому те, чим хворіє людина, - таємниця, яка має бути відома лише пацієнту та медикам. Але дізнатися про усі захворювання тернополян, як виявилося, - справа кількох хвилин. Достатньо лише знати адресу людини та її прізвище. Всі хвороби - від застуди до раку чи СНІДу - фіксують у медичних картках. Тому людина, в якої записані справді серйозні хвороби, зацікавлена в тому, аби про них не дізналися сторонні. Лише прізвище та адреса.
Поки суспільство спостерігає мало не смертельну битву за владу, у Львівському слідчому ізоляторі відбувається смертельна трагедія. Ув’язнений на ім`я Володимир Панасенко, якого за звинуваченням у вбивстві посадили довічно, оголосив безстрокове голодування. Як повідомило інформаційне агентство ЗІК, він навіть написав передсмертного листа, в якому попрощався з родиною. Він вирішив голодувати до смерті, якщо Верховний Суд не скасує вирок.
Першого лютого цього року в Інституті соціології НАН України відбулася презентація цікавого й водночас досить неоднозначного дослідження, присвяченого комплексній оцінці масштабів сексуального насильства над дітьми, дитячій проституції, порнографії та продажу дітей в Україні. Його замовником став ЮНІСЕФ, а реалізацію було покладено на Центр соціальних експертиз Інституту соціології. До дослідження, географія якого охопила 15 українських областей, було залучено 1000 дітей (57,8% хлопчиків і 42,2% дівчаток) з неблагополучних сімей, спеціальних соціальних і навчальних закладів, а також «діти вулиці». Крім того, у рамках цього проекту було проведено глибинні інтерв’ю із сорока батьками, чиї діти колись стали жертвами насильства. Також було вивчено життєві історії сорока дітей, котрі або самі постраждали від домагань і сексуального насильства, або ж свідомо були залучені в секс-індустрію. Звісно, результати «Комплексної оцінки масштабів продажу дітей, дитячої проституції та порнографії в Україні» були б значно нижчі за дійсні, якби соціологи не залучили до даного дослідження, проведеного, до речі, із серпня по грудень 2009 року, і 58 експертів, які працюють у цій сфері. Багаторуку працю було благополучно завершено. Хай живе таке потрібне нашому суспільству прозріння!
Харківські журналісти вимагають притягти до дисциплінарної та адміністративної відповідальності міського голову Михайла Добкіна. Відповідні запити до СБУ та прокуратури направила місцева телекомпанія АТН, журналістку якої Добкін прилюдно образив, назвавши її «ручною собачкою». Інцидент стався 9 лютого після сесії міськради, на брифінгу, який транслювали у прямому ефірі одного з харківських телеканалів.