Завершився четвертий тренінг для тренерів з правосуддя перехідного періоду
Це завершальна частина серії навчань для провайдерів з надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації публічних службовців «Викладання правосуддя перехідного періоду для публічних службовців»

24 фахівці і фахівчині з різних регіонів три дні навчалися передавати знання й навички, необхідні публічним службовцям у період відновлення після війни. Серія цих тренінгів продовжує системну роботу, щоб тема перехідного правосуддя стала частиною державної політики та щоденної роботи на місцях.
Участь у тренінгу взяли представники і представниці регіональних центрів підвищення кваліфікації держслужбовців, обласних і районних державних адміністрацій, селищних та міських рад, закладів вищої освіти. Люди з різним досвідом, але об’єднані розумінням: треба готуватися вже зараз.
Організовувала низку тренінгів Українська Гельсінська спілка з прав людини спільно з Вищою школою публічного управління за підтримки проєкту «Сприяння інклюзивному відновленню задля стійкості та безпеки людини в Україні», що фінансується Урядом Японії та впроваджується ПРООН в Україні.
Від теорії до практики

Перший день навчання був присвячений знайомству з міжнародним правом прав людини та гуманітарним правом у контексті державних і місцевих політик. Директорка Вищої школи Юлія Лихач провела вступний блок, розповівши про досвід і перспективи застосування правосуддя перехідного періоду в діяльності публічних службовців.
Особлива увага приділялася гарантіям для постраждалих осіб і ролі публічних службовців у забезпеченні післявоєнного відновлення. Учасники детально розбирали механізми та інструменти перехідного правосуддя, спростовуючи поширені міфи. Один з таких стереотипів: перехідне правосуддя стосується лише судів та слідства. Протилежне уявлення — всі дії публічних службовців автоматично є перехідним правосуддям.
Учасники зосередилися на розумінні походження міжнародної концепції правосуддя перехідного періоду, що пояснює, чому «перехідне» і чому «правосуддя». Багато хто відзначав, що тепер по-іншому розуміє цей термін.
— Я не так уявляв собі перехідне правосуддя, — зізнавався один з учасників. — Коли щось чуєш про правосуддя і розумієш, що це слово «перехідне», ти спочатку ставишся скептично. Але ми дійсно зрозуміли — це про справедливість на перехідному етапі.
Український контекст: що є зараз
Учасники демонстрували глибоке розуміння потреби вже зараз провадити механізми перехідного правосуддя. Під час тренінгу обговорювалася важлива тема: попри відсутність ухваленої на державному рівні української моделі перехідного правосуддя, держава вже застосовує на національному та міжнародному рівні окремі його механізми. Хоча є чимало нерозв’язаних питань у реальному забезпеченні гарантій для постраждалих осіб.
Олена Охрімчук, начальниця Управління реалізації політики національної пам’яті в регіонах Українського інституту національної пам’яті, присвятила свій блок меморіалізації як складнику перехідного правосуддя. Експертка наголосила на важливості обережного підходу: помилки в увічненні пам’яті можуть провокувати конфлікти в громадах замість примирення.

Учасники дізналися, що нині законодавство визначає поточну війну як «Війну за Незалежність України» — це спроба створити спільний наратив, який допоможе суспільству говорити про колективну травму однією мовою.
Під час тренінгу розглянули різні форми меморіалізації — від традиційних пам’ятників до цифрових архівів — та обговорили принципи, які убезпечать від перетворення місць пам’яті на джерела напруги. УІНП працює над ініціативами з увічнення пам’яті про захисників України, цивільних жертв та ключові події війни, формуючи нову культуру пам’яті, яка визнає біль усіх постраждалих.
Методи, які працюють
Тренери демонстрували сучасні методи викладання: роботу з кейсами, проблемне навчання, використання метафоричних карт, інтерактивні лекції, застосування різноманітних онлайн-інструментів, зокрема для дистанційного навчання. У своїх рефлексіях учасники відзначали кілька ключових моментів.
Практична орієнтованість. Один з учасників підкреслив важливість відпрацювання форм викладання, методів та особливостей роботи з різними цільовими групами. Тренери звертали увагу на важливість врахування специфіки як навчання дорослих щодо освітніх потреб і мотивації, так і роботи з чутливими та контроверсійними темами, що пов’язані з особистим, часто травматичним досвідом і цінностями.

— Під час супроводу різних навчань у своїй роботі, я бачив, як працюють тренери, і помічав, що вони використовують ці підходи. Але я не знав, що це має логіку і наукові пояснення, — ділився враженнями один з учасників. Як зазначив інший учасник, коли викладаєш дисципліни, пов’язані з ідеологічною діяльністю, принцип взаємозв’язку теорії і практики можна наочно показати слухачам.
Учасники в цілому відзначали ґрунтовний розвиток компетентностей «професійні знання», «сприйняття змін», «командна робота та взаємодія», також розвиток тренерських компетенцій.
Робота з аудиторією. Учасники високо оцінили вміння тренерів тримати аудиторію, відзначаючи, що це включає не лише викладацьку майстерність, а й психологічну складову.
Особливо цінним виявився досвід обміну у групах:
— Ми всі дуже різні. У нас у всіх свій життєвий і професійний досвід. Було дуже цікаво працювати протягом цих трьох днів у різних групах. Це завжди різний підхід, це завжди різні думки, — підбила підсумок одна з учасниць.
У рефлексіях учасники зазначали, що тренінг допоміг не тільки систематизувати розуміння перехідного правосуддя, але й побачити його практичне значення у своїй повсякденній роботі.
— Людиноцентризм через призму діяльності публічної служби вже не здається теорією, а прогнозованим практичним результатом, — ділився один з учасників. Інший підкреслював, що було важливо дізнатися про розроблення державних програм у цій сфері та про фахівців, які рухають цю тему вперед.
Розробка навчальних програм
Найбільш інтенсивною частиною тренінгу стала розробка власних короткострокових програм з перехідного правосуддя. Учасники і учасниці працювали в групах, створюючи програми для різних цільових аудиторій.

Одна з груп розробила програму для працівників Пенсійного фонду України, зосередившись на темах: основи правосуддя перехідного періоду, реалізація гарантій для постраждалих осіб, та етична комунікація. Програма передбачала 10 годин навчання з акцентом на практичних кейсах та методичних вправах. Автори іншої програми підкреслювали важливість документування, оскільки належна фіксація даних про постраждалих є критично важливою для майбутньої реалізації їхніх прав.
Третя група створила програму для працівників ЦНАПів, враховуючи їхню специфіку роботи з різними категоріями постраждалих.
— Функціонал ЦНАПу безпосередньо свідчить про те, що це вже практика перехідного правосуддя, — пояснювали автори програми, наводячи приклад встановлення на квартирний облік для постраждалих осіб. Програма включала теми документування, ідентифікації постраждалих осіб та діалогових практик для роботи з потенційно конфліктними ситуаціями.

Учасники обговорювали можливість введення дисципліни з перехідного правосуддя у заклади вищої освіти, зокрема для спеціальностей «державне управління» та «право». Пропонувалося звернутися до Міністерства освіти з ініціативою включити відповідні компетентності в нові освітні стандарти.
Експерти підкреслюють: питання перехідного правосуддя буде актуальним ще багато років. Вже зараз звучать пропозиції включити дисципліну з перехідного правосуддя до обов’язкових у закладах вищої освіти — принаймні для спеціальностей державне управління, право та суміжних напрямків.
«Чим більше інформації ми будемо мати, тим свідомішими будуть наші рішення»
— Коли ти виконуєш свої посадові обов’язки кожного дня, ти не помічаєш, що ти робиш», — ділилася одна з учасниць. — Але коли ти опиняєшся тут і отримуєш нову інформацію, ти розумієш, що ти робиш все правильно. Вектор твоєї роботи правильний і дуже важливий для людини.
Учасники відзначали, що тренінг допоміг їм не лише зрозуміти суть перехідного правосуддя, але й побачити своє місце в цих процесах — як фахівців, які можуть готувати державу до післявоєнного відновлення.

Результати програми
Це був завершальний тренінг серії, під час якої сертифікати отримали понад 80 учасників. Вони вже готові навчати публічних службовців у своїх установах і громадах, поширюючи знання про міжнародні стандарти, гарантії для постраждалих та інструменти справедливого відновлення. Надалі УГСПЛ забезпечує експертний менторський супровід розроблення й впровадженнями тренерами власних навчальних програм.
Організатори наголошують: перехідне правосуддя — це не окрема політика, а спільний процес, який потребує фахівців на всіх рівнях. Саме ці тренери допомагатимуть державі впроваджувати механізми справедливості там, де вони найпотрібніші — поруч з людьми.
Захід організувався Українською Гельсінською спілкою з прав людини спільно з Вищою школою публічного управління за підтримки проєкту «Сприяння інклюзивному відновленню задля стійкості та безпеки людини в Україні», що фінансується Урядом Японії та впроваджується ПРООН в Україні. Думки, висновки чи рекомендації належать авторам, і не обов’язково відображають погляди Уряду Японії, Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй чи інших агенцій ООН.