Відкритий лист Міністра юстиції України Миколи Оніщука до Української Гельсінкської Спілки з прав людини з приводу його номінації на антипремію Будяк року - 2008 - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Відкритий лист Міністра юстиції України Миколи Оніщука до Української Гельсінкської Спілки з прав людини з приводу його номінації на антипремію Будяк року – 2008

Новина
Голові Правління Української
Гельсінкської Спілки
з прав людини
Бущенко А.П.
Відкритий лист

Міністра юстиції України Миколи Оніщука
до Української Гельсінкської Спілки з прав людини
щодо інформаційної відкритості державних органів влади

Шановний Аркадію Петровичу!

Як міністр юстиції, я глибоко здивований поширеною в ЗМІ інформацією стосовно оголошення Вами в номінації «Найбільш інформаційно закритий орган влади» Міністерства юстиції України. Міністерство юстиції України завжди підтримувало і підтримує ініціативи громадських організацій, пов’язаних з громадським контролем за діяльністю державних органів влади, зокрема у питаннях інформаційної відкритості.

Підтримуючи такі ініціативи, разом з тим вважаю, що будь-яка публічна інформація має ґрунтуватися на об’єктивній оцінці даних і не повинна містити недостовірні факти. Для мне є незрозумілим і неприємним той факт, що в контексті зусиль Міністерства юстиції України в сфері забезпечення відкритості та прозорості роботи органів державної влади, і міністерства зокрема, недостовірна інформація стала механізмом втягування такої поважної організації, як Українська Гельсінська спілка з прав людини, у брудну корпоративну змову з метою отримання конкурентних переваг зацікавленими суб’єктами комерційної діяльності з використанням громадської організації (ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»).

Причиною такої поведінки з боку останньої стала відмова Міністерства юстиції України в наданні службової інформації про роботу Державного підприємства «Інформаційний центр». Варто зазначити, що ст.32 Закону України «Про інформацію» чітко розмежовує поняття інформаційного доступу до офіційних документів органу влади та інформації щодо діяльності підприємства, яке діє на підставі норм Господарського кодексу і є захищеним за законом від обов’язку надавати інформацію про свою господарську діяльність. Таким чином, позиція заявника ґрунтується на довільному тлумаченні відповідних норм чинного законодавства, власних припущеннях та викривленні правової позиції Міністерства юстиції України.

Відкритість та прозорість роботи Міністерства юстиції України підтверджується фактами. Зокрема, газета «Дело» № 193 від 23.10.2008 р. в матеріалі «В Интернете чаще всего пишут о Тимошенко и Луценко» оцінила роботу прес-служби Міністерства юстиції як якісну і таку, як найзручнішу з огляду на терміновість надання відповідей та коментарів для ЗМІ (коментар експерта). Сайт Міністерства юстиції України користується високою популярністю (понад 7000 унікальних відвідувань щоденно) не тільки у представників ЗМІ, а також усіх громадян України.

Звертаю Вашу увагу, що за ініціативою Міністерства юстиції України були оприлюднені понад 1300 актів Кабінету Міністрів України, виданих у 1991-2005 роках, з яких у березні 2008 року було знято незаконні грифи «Не для друку» та «Опублікуванню не підлягає». Саме Міністерство юстиції ініціювало винесення на громадське обговорення проекту постанови Кабінету Міністрів України та затвердження Положення про проведення громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади та їх посадових осіб (відповідна постанова КМУ була прийнята 05.11.2008 року № 976). Ми також виступили з ініціативою унормувати можливість громадян спілкуватися та отримувати відповіді на запити за допомогою електронної пошти. Ще одна ініціатива Міністерства юстиції – винесення на обговорення проекту Закону «Про доступ до інформації». Не можемо не послатися і на ті зусилля Міністерства юстиції, які стосуються відкриття для громадськості ряду державних реєстрів, які ведуться Міністерством юстиції чи його підприємствами. Зокрема, мова йде про Єдиний державний реєстр виконавчих проваджень та Єдиний державний реєстр друкованих засобів масової інформації (завершення робіт заплановано на грудень 2008 року). Це лише окремі приклади, перелік яких можна продовжувати.

У контексті вищевказаного у мене виникає щире розчарування, що всі зусилля колективу Міністерства юстиції України отримали подібну оцінку. Як міністр юстиції України, я розраховую, що цей відкритий лист буде належно розглянутий та будуть вжиті заходи по недопущенню поширення недостовірної та упередженої інформації.

З повагою
Міністр Микола Оніщук