Реєстрація актів цивільного стану на період воєнного стану
- Режим роботи
Мін’юст повідомляє, що під час режиму воєнного часу, відділи державної реєстрації актів цивільного стану працюють у штатному режимі, крім міст/районів, де такої можливості немає у зв’язку з веденням активних бойових дій.
Так, у місті Києві працюватимуть: Дарницький ВДРАЦС (вул. Заслонова, буд. 16), Деснянський, ВДРАЦС (просп. Володимира Маяковського, буд. 15-а), Оболонський ВДРАЦС (просп. Оболонський, буд. 28-в), Солом’янський ВДРАЦС (б-р Вацлава Гавела, буд. 1/28), Шевченківський ВДРАЦС (вул. Академіка Ромоданова, буд. 17), Київський відділ державної реєстрації смерті (вул. Бульварно-Кудрявська, 47/14).
На Київщині працюють усі ВДРАЦС, окрім Бучанського, Бородянського, Ірпінського, Макарівського, Іванківського, Вишгородського, Обухівського.
Адреси та контакти відділів ДРАЦС – за посиланням. Режим роботи з 9:00 до 15:00.
Внесення змін до актових записів цивільного стану здійснюється виключно за місцем зберігання першого примірника відповідного актового запису. Повторна видача свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюється виключно за місцем зберігання відповідного актового запису.
Витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян не видаються у зв’язку з тимчасовою відсутністю доступу до нього. Натомість, для підтвердження підстави запису відомостей про батька видається інформаційна довідка про державну реєстрацію народження відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України.
Державне мито за державну реєстрацію актів цивільного стану та за повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану і свідоцтв, що видаються у зв’язку із зміною і поновленням актових записів цивільного стану, не справляється. Платні послуги тимчасово не надаються.
- Запроваджені зміни
Державна реєстрація народження
Проводиться будь-яким органом ДРАЦС, незалежно від місця народження дитини, за зверненням заявника та пред’явлення паперового Медичного свідоцтва про народження за формою 103/о.
Відповідно до Наказу МОЗ України від 04.03.2022 № 407 «Про забезпечення реєстрації новонародженої дитини в умовах воєнного стану», якщо пологи відбулися поза межами закладу охорони здоров‘я, таке свідоцтво може видати медичний працівник, який був присутній під час пологів або проводив перший огляд новонародженого.
У випадку відсутності форми 103/о, медпрацівнику дозволено виписати довідку довільної форми у двох екземплярах. Один із яких передається матері, а другий — на зберігання до медзакладу.
Державна реєстрація смерті
Проводиться в будь-якому відділі ДРАЦС, незалежно від місця смерті чи проживання померлої особи.
Як і раніше, державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров’я, де настала смерть, та інших осіб. Окрім заяви, необхідно подати: документ встановленої форми про смерть, виданий закладом охорони здоров’я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час чи про оголошення її померлою; паспорт громадянина України (паспортний документ іноземця, особи без громадянства) суб’єкта звернення (у разі їх наявності).
У випадку, якщо смерть настала на тимчасово-окупованій території, або в районі активних бойових дій, де отримати медичне свідоцтво про смерть неможливо, рекомендується скласти колективний акт про настання смерті та звернутися до суду (за місцем знаходження заявника) про встановлення відповідного юридичного факту.
Державна реєстрація шлюбу
07 березня 2022 року Уряд затвердив Постанову № 213 «Деякі питання державної реєстрації шлюбу в умовах воєнного стану», якою спрощено укладення шлюбів з військовослужбовцями.
Так, державна реєстрація шлюбу, якщо один із наречених є військовослужбовцем, може проводитися відділами ДРАЦС без особистої присутності такого нареченого (нареченої). При цьому заява військовослужбовця про державну реєстрацію шлюбу, що одночасно є підтвердженням факту надання ним згоди на шлюб, подається безпосередньому командиру (керівнику), «яким засвідчується справжність підпису на відповідній заяві та забезпечується його передання до відділу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого подано особисто нареченим (нареченою) заяву про державну реєстрацію шлюбу».
Заява військовослужбовця про державну реєстрацію шлюбу має містити відомості про нього та особу, з якою він бажає зареєструвати шлюб: прізвище, власне ім’я та по-батькові (за наявності), дату народження, громадянство. У разі обрання прізвища нареченого (нареченої) або приєднання до свого прізвища – прізвища нареченого (нареченої) – також відомості про обране прізвище.
Факт реєстрації шлюбу може засвідчуватися актом про укладання шлюбу, який складається безпосереднім командиром (керівником) військовослужбовця, та скріплюється гербовою печаткою відповідного органу (військового формування).
Укладення шлюбу може відбуватися без особистої присутності одного або обох наречених з використанням доступних засобів відеозв’язку з тим, хто відсутній, або з обома.
Укладені акти надсилаються до будь-якого відділу ДРАЦС для складання актового запису про шлюб у паперовій формі та внесення відомостей до Державного реєстру актів цивільного стану громадян. Паперові акти на руки видаються у відділі ДРАЦС, до якого було надіслано оригінал.
Реєстрація шлюбу дозволяється у день подання відповідної заяви. Проведення перевірок відомостей про наречених, за відсутності доступу до Реєстру, не застосовується.
Державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
06 березня 2022 року Уряд прийняв постанову № 209 «Деякі питання державної реєстрації в умовах воєнного стану та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164», яка передбачає ряд нововведень, зокрема:
- уповноважено посадових осіб Міністерства юстиції, його територіальних органів, внесених до згаданого переліку, реєструвати не лише громадські формування, а й інші види юридичних осіб;
- невідкладну державну реєстрацію у разі подання належних документів у повному обсязі та спрощений порядок повідомлення заявника про недоліки у поданих ним документах
- проведення державної реєстрації незалежно від місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження нерухомого майна (якщо перелік не передбачає обмежень щодо територіальності);
- звільнення від сплати адміністративного збору благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії;
- спрощення процедури подачі документів для державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (можна використовувати електронну пошту або інші засоби зв’язку).
Мін’юст наголосив, що відновлення функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не планується, а Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в умовах війни буде працювати у першу чергу для проведення невідкладних та важливих реєстраційних дій, зокрема реєстрації зміни керівника юридичної особи у зв’язку з його смертю, створення благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, тощо.