Інтерв’ю з пані Мариною Пасічник, координатором гарячої лінії Тернопільського Центру консультування мігрантів - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Інтерв’ю з пані Мариною Пасічник, координатором гарячої лінії Тернопільського Центру консультування мігрантів

Новина

З початку своєї роботи у квітні 2007 р., на національний безкоштовний номер з протидії торгівлі людьми «527» надійшло більш ніж 1700 дзвінків. Сьогодні цей номер працює п’ять днів на тиждень за підтримки провідних національних мобільних операторів «Астеліт» (торгівельна марка life:), Київстар та MTC. Всі дзвінки автоматично спрямовуються до безкоштовної національної інформаційної служби МОМ, де надається інформація щодо запобігання торгівлі людьми та наслідків нелегального в’їзду і перебування в іноземних країнах. Служба також надає інформацію щодо легальних шляхів міграції.

В липні цього року компанія “Астеліт” (торгівельна марка life:)), один з провідних операторів мобільного зв’язку в Україні, поінформував 200 000 своїх абонентів про безкоштовний короткий мобільний номер МОМ 527 з протидії торгівлі людьми. Метою цієї акції є підвищення обізнаності українців про захист їхніх прав за кордоном.

В той час, як близько 80 % дзвінків на гарячу лінію пов’язані з проханням надати загальну інформацію для безпечної міграції, лінія також використовується як зв’язок з потерпілими від торгівлі людьми. За підрахунками, близько 100 000 громадян України потерпіли від торгівлі людьми з 1991р.

Під час інтерв’ю Марина Пасічник, координатор Центру консультування мігрантів в Тернополі, досвідчений фахівець з питань міграції, розповіла про роботу номеру «527».

• Марино, скажіть будь ласка, скільки дзвінків в середньому отримує гаряча лінія?
Важко сказати, скільки в середньому, оскільки кількість дзвінків, яку ми отримуємо, збільшується кожного місяця. На даний момент ми отримуємо близько 20-25 дзвінків щодня. Протягом перших п’яти днів роботи гарячої лінії, зателефонувало 60 людей, в травні зателефонувало вже 266 осіб, і кількість дзвінків продовжує зростати. Ми всі були трохи вражені такою тенденцією, беручи до уваги, що це відбувалося влітку, коли зазвичай не трапляється нічого особливого. Тому ми відчуваємо, що робимо щось потрібне, і що ми дійсно допомагаємо людям.
• Чим саме цікавляться люди, які телефонують за номером 527?
Є багато запитань стосовно певних організацій, які пропонують працевлаштування за кордоном, і чи мають вони ліцензію на такий вид діяльності. Люди, які збираються за кордон на роботу чи навчання, часто телефонують, щоб дізнатися про контакти українських посольств, консульств, громадських організацій чи асоціацій української діаспори, куди вони можуть звернутися, якщо виникнуть ускладнення у країні призначення. Часом люди, чиї родичі пропали за кордоном, телефонують і запитують, як вони можуть їх знайти. Інших більше цікавить загальна інформація стосовно торгівлі людьми, особливо щодо країн, де це явище найбільш поширене. Ми також почали отримувати дзвінки від людей, які зазнають експлуатації в інших країнах і телефонують, щоб попросити про допомогу.
• Яким чином ви визначаєте, чи зазнала людина саме експлуатації, і як ви допомагаєте їм?
Зазвичай, це можна зрозуміти з розповіді людини. Наприклад, нещодавно ми отримали дзвінок від жінки, яка була у відчаї. Вона розповіла консультантові гарячої лінії про те, як вона щойно вирвалась з шестимісячного кошмару в Європі. Їй терміново була потрібна робота, коли друг запропонував їй працювати за кордоном продавцем. Вербувальник сплатив за оформлення візи і квитків в рахунок майбутньої зарплатні, але коли жінка дісталася країни призначення, в неї забрали паспорт, а її саму продали в сексуальне рабство. Після більш ніж 6 місяців полону і примусової проституції, жінка знайшла спосіб втекти і повернутися в Україну. Всі консультанти гарячої лінії пройшли спеціальне навчання, як вислуховувати такі історії і розпізнавати потенційні випадки торгівлі людьми. В цьому випадку оператор гарячої лінії розпізнав жінку як можливу жертву торгівлі людьми, і спрямував її до місцевої громадської організації з протидії торгівлі людьми, де підтвердили її статус як потерпілої, і в свою чергу направили до Міжнародної організації з міграції.
• А що МОМ пропонує потерпілим від торгівлі людьми?
МОМ надає реінтеграційну допомогу, включаючи медичне лікування, психологічні консультації, матеріальну допомогу, професійні тренінги та юридичну підтримку потерпілим. Наскільки я знаю, та жінка, про яку я розповідала, змогла отримати допомогу і зараз проходить програму професійного переорієнтації, щоб мати можливість розпочати нове життя.
• Враховуючи Ваш досвід роботи на гарячій лінії, чи є щось, що б Ви хотіли сказати нашим читачам?
Ви маєте знати, що якщо ви шукаєте роботу за кордоном, є кілька речей, на які необхідно звертати особливу увагу, і є профілактичні заходи, яких треба дотримуватись. Наприклад, необхідно переконатися, що робота легальна, потурбуватися про те, щоб пройти правильну процедуру отримання необхідних документів для подорожі та візи. І якщо, не дай бог, несподівано станеться щось погане і ви потрапите в експлуатацію, вам є куди звернутися за допомогою як за кордоном, так і після повернення в Україну. Тому знайдіть час, щоб зателефонувати нам і отримати контактну інформацію консульств і благодійних організацій в країні призначення, куди ви можете звернутися по допомогу в разі потреби. Або ж якщо вас, чи когось з ваших знайомих експлуатували закордоном, зателефонуйте нам і ми надамо конфіденційну інформацію про те, як і де ви можете отримати допомогу. Завдяки безкоштовному номеру «527» та гарячій лінії, ми тут, щоб допомогти вам, незалежно від того, в якій частині України ви знаходитесь
 

Представництво МОМ в Україні