Публікація

Ідентифікація пенсіонерів: як пройти процедуру в Україні та за кордоном?

Вже з квітня 2024 року пенсіонерам-переселенцям, які стали на облік ВПО до повномасштабного вторгнення, можуть призупинити виплату пенсій. 27 грудня 2023 року уряд ухвалив рішення про те, що ця категорія населення, має пройти ідентифікацію до 31 березня 2024 року. Більше про процедуру і проблеми, які з нею виникають – розповіла «ОстроВ» правозахисниця  УГСПЛ Наталія Єсіна. 

Фізична ідентифікація для отримувачів пенсії та соціальних виплат в Україні діє з 2004 року. У Міністерстві соціальної політики зазначають, що ця процедура дозволяє перевірити чи дійсно кошти отримує саме та людина, якій вони призначені. Нагадаємо, що вимогу проходити ідентифікацію відкладали на час карантинних обмежень в Україні. Але коли їх скасували, питання знову постало. Протягом 2023 року уряд кілька разів переносив кінцеву дату проходження процедури і з рештою визначив остаточну дату – 31 березня 2024 року. Важливо: ідентифікуватись тепер можна і віддалено. Навіть, якщо ви перебуваєте на окупованій території або за кордоном. 

У Кабміні звертають увагу на такий факт: якщо людина не пройде ідентифікацію, її пенсія накопичуватиметься на розрахунковому рахунку до моменту проходження процедури. 

Наталія Єсіна, правозахисниця УГСПЛ

– Як відзначає Міністерство соціальної політики, норми фізичної ідентифікації є загальноприйнятими міжнародними і діяли в Україні з 2004 року. Тобто вони підкреслюють, що ми просто їх не помічали, люди собі отримували пенсії у листоноші або знімали в банку, де ідентифікація проводилася автоматично. Але коли було прийнято Постанову Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2014 року № 637 “Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам” , правозахисники зауважували про  наявні ознаки дискримінації. Після початку повномасштабного вторгнення різні підходи до ідентифікації пенсіонерів-ВПО стали ще більш чіткими. А коли людина має статус ВПО і різні підходи до ідентифікації, на мою думку, тут є ознаки певної дискримінації. Це видно навіть з тих питань, які ставлять люди: чому до нас інше ставлення? Коли людина відчуває це інше ставлення до себе з боку держави, варто говорити про те, що щось не так, – вважає правозахисниця Української Гельсінської Спілки з прав людини Наталія Єсіна.

Кілька способів проходження ідентифікації 

Існує кілька способів проходження ідентифікації. Один із них – це особисте звернення до відділення «Ощадбанку».

Переселенець, зареєстрований до 24 лютого 2022 року, може до будь-якого відділення «Ощадбанку» на всій території України. 

При собі необхідно мати:

– документ, що засвідчує особу (паспорт громадянина України, паспорт для виїзду за кордон, посвідчення моряка та інші);

– банківську картку;

– пенсійне посвідчення.

У касі «Ощадбанку» потрібно виконати будь-яку з цих дій:

– зняти готівку (необхідно ввести ПІН-код);

– дізнатись баланс коштів на рахунку (необхідно ввести ПІН-код); 

– змінити ПІН-код.

Крім того, можна особисто відвідати будь-який сервісний центр Пенсійного Фонду України з документами, що засвідчують особу (паспорт та ІПН).

  1. Звернутися особисто до територіального органу ПФУ;
  2. Авторизуватись на Порталі електронних послуг ПФУ за допомогою «Дії».
  3. Пройти відеоідентифікацію на Порталі електронних послуг ПФУ.
  4. Звернутися до закордонної дипломатичної установи (якщо пенсіонер перебуває за кордоном). У цьому випадку відбувається підтвердження факту, що людина жива, і видається відповідний документ. Разом із письмовою заявою про продовження виплати пенсії (складається в довільній формі) він самостійно надсилається органу ПФУ за місцезнаходженням на обліку.

Зробити це ви можете: 

– рекомендованим поштовим відправленням або поштовим відправленням з оголошеною цінністю до територіального органу ПФУ за місцезнаходженням на обліку;

– надіславши відскановані документи через веб-портал електронних послуг ПФУ з використанням кваліфікованого електронного підпису або вдосконаленого електронного підпису, що ґрунтується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Водночас у ПФУ закликають пенсіонерів, які перебувають за кордоном, проходити ідентифікацію за допомогою відеоідентифікації чи через Портал електронних послуг Пенсійного Фонду. 

Не проводиться ідентифікація осіб, які мають інвалідність І групи та осіб, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги; а також тих, хто отримує виплати через «Укрпошту». 

Проте зауважимо, що в грудні Кабінет Міністрів України 27.12.2023 прийняв постанову «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України» від 5 листопада 2014 року номер 637 і від 8 серпня 2023 року номер 837. І тепер пенсіонери-ВПО, які перебувають на підконтрольній території України або за кордоном (крім РФ та Білорусі) і пройдуть ідентифікацію в «Ощадбанку», органах ПФУ або дипустановах, будуть переведені на загальні умови отримання пенсії (зможуть відмовитися від довідки про взяття на облік ВПО та вибрати будь-який банк). 

Відеоідентифікація: покрокова інструкція  

Пенсіонерам, які нині перебувають на окупованих Росією територіях, перерахування коштів на пенсійні рахунки не припинялось. Але якщо ВПО (отримали цей статус до повномасштабного вторгнення) не знімали кошти понад півроку, то їм необхідно пройти фізичну верифікацію віддалено. 

Зробити це можна з допомогою відеоконференцзв’язку.

Для запису на відеоідентифікацію через веб-портал Пенсійного фонду України, необхідно перш за все подати заяву (заявку)

Зробити це можна в кілька способів: 

1) за контактними телефонами: 0800 503 753, (044) 281 0870, (044) 281 0871 (зі списку питань потрібно обрати «Питання щодо виплати пенсій та ідентифікації» та натиснути цифру 3 на клавіатурі телефону);

2) через Портал електронних послуг ПФУ.

Для цього слід зайти на веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України. На окупованих територіях може відкриватись лише через VPN.

У верхній частині екрану необхідно обрати вкладку «Заява на ідентифікацію за допомогою відеоконференцзв’язку» та натиснути на неї. Після цього заповніть особисті дані, вкажіть адресу електронної пошти та номер телефону (для зворотного зв’язку від фахівців Пенсійного фонду), а також оберіть зі списку спосіб проведення відеоідентифікації. Це може бути Viber, Google Meet, Signal, Skype, Telegram, WhatsApp, Zoom.

До заяви можна додавати прикріпленими файлами документи: паспорт, пенсійне посвідчення, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, свідоцтво про народження, трудову книжку тощо (розмір кожного файлу не повинен перевищувати 1 Мб).

Від імені малолітніх чи неповнолітніх осіб, недієздатних осіб, осіб з обмеженою дієздатністю, звертаються законні представники (батьки, усиновителі, батьки-вихователі, прийомні батьки, патронатні вихователі, опікуни, піклувальники, представники закладів (органів опіки та піклування) опікунів або піклувальників.

Після подання заяви зв’язується уповноважений співробітник органу Пенсійного фонду України і погоджує час та спосіб проведення відеоідентифікації. Сама процедура проводиться протягом 30 календарних днів, але не раніше ніж 10 робочих днів з дати подання заяви (звернення).

Відеоідентифікація проводиться на підставі документа, що посвідчує особу/законного представника/помічника – паспорт громадянина України, закордонний паспорт громадянина України. Необхідно чітко назвати номер та серію документа, власний контактний номер телефону та/або адресу електронної пошти.  Відеофіксація проводитися так, щоб відеозображення дозволяло однозначно розпізнати людину та деталі документів. Співробітник ПФУ забезпечує перевірку документів на ознаки пошкодження та підробки.

Сеанс триває близько  20 хвилин

Під час відеоідентифікації представник Пенсійного фонду ставить запитання із затвердженого переліку. Наприклад, просить назвати ПІБ, дату та місце народження, реквізити документів (паспорт, ІПН, пенсійне посвідчення), номер телефону, зареєстроване та фактичне місце проживання, коли востаннє зверталися до органів Пенсійного фонду України. Крім того, може запитати про проходження військової (альтернативної) служби, освіту, останнє офіційне місце роботи, чи виплачувалася будь-коли субсидія тощо.

Якщо якість зв’язку погана, то може бути призначена інша дата.

Орган Пенсійного фонду не може використовувати результати відеоідентифікації якщо:

– є сумніви щодо дії (дійсності) ідентифікаційного документа особи, які не були спростовані;

– є ознаки того, що на одержувача/законного представника/помічника, відеоідентифікація яких здійснюється, впливає третя особа.

За результатами проведеної відеоідентифікації уповноважений співробітник:

1) створює відеозапис;

2) формує окремі файли: відео одержувача/законного представника/помічника із власним ідентифікаційним документом, а саме сторінок з фото власника; відео всіх продемонстрованих документів; протокол опитування.

Зафіксована під час відеоідентифікації інформація не пізніше ніж за 5 днів після її проведення передається засобами програмного забезпечення у відповідальний структурний підрозділ ПФУ для проведення верифікації.

Після верифікації орган Пенсійного фонду не пізніше ніж за 10 днів після проведення відеоідентифікації виносить рішення щодо встановлення/невстановлення особи одержувача, яке має містити:

1) прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, щодо якої проводилася відеоідентифікація;

2) дату та час прийняття рішення, назва органа Пенсійного фонду, який ухвалив рішення;

3) прийняте рішення про встановлення/невстановлення особи одержувача;

4) підпис відповідального працівника.

Усі документи та інформація, створена за результатами проведеної відеоідентифікації, зберігаються в електронній пенсійній справі отримувача.

Орган Пенсійного фонду не пізніше 3-х робочих днів після ухвалення рішення повідомляє одержувача/законного представника/помічника про результат проведеної відеоідентифікації.

Якщо рішення негативне, то орган Пенсійного фонду має надати роз’яснення причин, порядок та строки повторного звернення для проведення відеоідентифікації, а також порядок оскарження такого рішення.

Результати відеоідентифікації можна самостійно переглянути в особистому кабінеті на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у розділі «Мої звернення».

Ілюстративне фото. Джерело depositphotos.com
Ілюстративне фото. Джерело depositphotos.com

Які проблеми викликає процедура ідентифікації?

За словами правозахисниці УГСПЛ Наталії Єсіної, хоч процедура ідентифікації і виписана доволі чітко, вона все ж викликає у пенсіонерів чимало питань. 

Уявляю звичайних пенсіонерів, які перебувають за кордоном або на тимчасово окупованих територіях і не мають поруч досвідчених інтернет-користувачів, які їм пояснять, як це правильно робити, то, на мою думку, виникатиме багато питань. Я вже бачила їх у різних групах ВПО. Наприклад, від «Дії» повинен надійти код для входу, і якщо людина за кордоном, він приходить або дуже довго, або він надходить через якийсь час, але програма вже збивається. Є також питання із надходженням коду на номери, які вже не дійсні, коли людина змінила свій номер телефону. Тобто питань дуже багато саме з технічних моментів, – зазначає експертка.

На думку правозахисниці необхідно також провести роз’яснювальну роботу, щоб переселенці першої хвилі згадали, що таке ідентифікація.

Людям не зрозуміло чому і як вони повинні це все проходити. Хоча переселенців так званої першої хвилі і можна вважати доволі заґартованими: ці всі ідентифікаційні процедури продовжуються досить довго, і був період, коли потрібно було ідентифікуватися двічі на рік. Але тепер необхідно знову проводити роз’яснювальну роботу. Щоб одні – згадали, а другі (переселенці після повномасштабного вторгнення) зрозуміли що від них хочуть. 

Однак є і інші проблеми, які не вирішують усі можливі на сьогодні способи ідентифікації. Наприклад, з допомогою відеоідентифікації не можна відкрити банківську картку для нарахування пенсії. Хоча успішна ідентифікація людей, які мешкають за кордоном або на окупованій території, і дає право ПФУ продовжувати виплачувати пенсію, не зрозуміло як цим людям отримувати ці кошти. 

Нині низка банків дозволяє заводити картку віртуально, але для цього потрібен номер українського мобільного оператора.

– Дуже складно порахувати, скільки людей мають можливість дійсно отримувати ці пенсії. Тут єдиний позитивний момент – це можливість комунікації з Пенсійним Фондом через їхній портал. Але навіть якщо ПФУ можна про себе нагадати, то фізично виїхати на підконтрольну територію та відновити та отримати картку у банку людям досить складно. 

Тому поки що пенсіонерам-переселенцям доводиться самостійно вирішувати ці проблеми. 

Варто ще раз підкреслити: вимога пройти ідентифікацію до 31 березня 2024 року стосується тільки пенсіонерів переселенців так званої «першої хвилі», тобто тих, хто отримав цей статус ДО повномасштабного вторгнення


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber


Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: