Сексуальне насильство, як метод впливу росіян: одкровення священника з Херсона
Священник із Херсона Сергій Чудинович – один із тих, хто пережив жахи окупації та катування...
29 April 2024
Після виключення Росії з Ради Європи, Європейський суд з прав людини втратив юрисдикцію щодо порушень, вчинених агентами Росії з 16 вересня 2022 року. У зв’язку з цим, величезна кількість порушень прав людини, які є наслідком збройної агресії Росії на території України, не можуть бути більше предметом розгляду ЄСПЛ.
Альтернативним міжнародно-правовим засобом захисту жертв війни є конвенційні органи ООН – це профільні Комітети ООН, зокрема Комітет ООН з прав людини (КПЛ ООН), який охоплює найбільш широкий спектр прав людини, визначених у Міжнародному пакті про громадянські і політичні права.
Хоча ефективність усієї структури ООН і її дієвість в нинішніх умовах викликає багато питань, проте, незважаючи на усі недоліки, наразі це є єдиним універсальним міжнародно-правовим механізмом, до якого можуть звернутися жертви збройного конфлікту із заявами про порушення їхніх прав Росією.
Чому необхідно звертатися до КПЛ ООН та/чи інших органів ООН у разі порушень прав людини Росією під час збройного конфлікту?
Відновлення справедливості
Сьогодні жертви конфлікту позбавлені ефективних засобів захисту своїх прав в Росії. Тому міжнародно-правовий захист для жертв збройного конфлікту може стати одним із елементів відновлення справедливості, якщо Росію визнають відповідальною за вчинення заявленого порушення.
Пошук зниклих без вісти та захоплених в полон
В рамках процедур ООН існують механізми, які зобов’язують Росію надати інформацію щодо місця знаходження зниклих без вісти чи захоплених в полон. Росія може ігнорувати положення приписів органів ООН, втім така інформація достеменно доходить до російських органів і свідчитиме, що за відповідною особою існує міжнародний контроль, що ймовірно сприятиме звільненню чи покращенню становища відповідної людини.
Встановлення юридичних фактів
Винесення рішень КПЛ ООН базується на дослідженні доказів, поданих сторонами. У ході розгляду індивідуальної справи експерти КПЛ ООН аналізують факти і потім оприлюднюють результати розгляду, які можуть братися до уваги в рамках інших процедур щодо захисту прав постраждалих від конфлікту.
Генеральна асамблея ООН в Нью-Йорку. Джерело: depositphotos.com
Чи можуть заявники до КПЛ ООН отримати компенсацію?
КПЛ ООН за результатами розгляду індивідуальної заяви може постановити порушення, вчинені державою і рекомендувати вчинити певні дії, направлені на відновлення порушеного права. Зокрема, КПЛ ООН, може рекомендувати державі виплатити заявнику (автору) компенсацію. КПЛ ООН не вказує конкретні суми компенсації, а залишає це питання на розсуд держави. Варто зауважити, що відповідно до практики Верховного суду Росії і Конституційного суду Росії, рішення Комітетів визнаються обов’язковими до виконання.[1]
Посилення міжнародного тиску
Активізація подання заяв проти Росії до органів ООН є доказом великої кількості порушень, вчинених державою-агресором, що відповідно посилюватиме міжнародний тиск в межах ООН та, як результат, в межах інших міжнародних організацій, з метою посилення санкцій зі сторони даних організацій та окремих держав відносно Росії.
Мережа громадських приймалень УГСПЛ разом із Центром стратегічних справ надають юридичну підтримку жертвам воєнних злочинів і допомагають складати звернення до комітетів ООН.
Автор: адвокатка, юристка Центру стратегічних справ УГСПЛ Віталія Лебідь
Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Священник із Херсона Сергій Чудинович – один із тих, хто пережив жахи окупації та катування...
29 April 2024
29 квітня 2024 року суспільство сколихнуло повідомлення про відступ України від своїх зобов’язань за міжнародними...
29 April 2024
У стінах Мелітопольського КПЗ лунає гучна музика та болісні стогони. Гучною музикою російські військові намагаються...
26 April 2024
Обмеження консульських послуг для чоловіків призовного віку за кордоном не вплине на темпи мобілізації в...
24 April 2024