Українців, задоволених ситуацією зі свободою слова, меншає
Основний чинник порушення прав та свобод – Янукович
Протягом року оцінка ситуації з правом на свободу слова, думки, релігії, виявлення поглядів в українців погіршилася. Також наші громадяни вважають, що за цей період погіршилася ситуація щодо дотримання всіх основних громадянських прав і свобод. Про це свідчать дані опитування, проведеного до Дня Конституції соціологічною службою Центра Разумкова.
Рік тому, у червні 2010 року, з 5 можливих балів опитані громадяни поставили ситуації з правом на свободу слова 3,7, а в червні цього року – 3,3.
«Напередодні Дня Конституції України ми провели наше щорічне опитування громадян, аби з’ясувати, якою мірою українці задоволені рівнем дотримання різних груп прав та свобод, гарантованих Основним Законом», – пояснює Центр мету свого дослідження .
Більшість громадян України (51,5%) традиційно найважливішими для себе вважають базові права людини, в першу чергу – право на життя. Однак, понад третину опитаних (35,2%) на перше місце поставили соціальні та економічні права. Це свідчить про нагальну необхідність розв’язання загрозливих для життєдіяльності суспільства проблем саме в цій сфері.
Загальний рівень дотримання різних прав та свобод в Україні оцінюється не високо. Найгірше дотримуються соціально-економічні та екологічні права, найкраще – базові права особистості. Як і в попередні роки, найнижчу оцінку було надано дотриманню соціальних прав та права на справедливий, відкритий і незалежний суд – тут середня оцінка не перевищила 2,4 балів за 5-бальною шкалою (див. таблицю 1).
Таблиця 1
На Вашу думку, наскільки дотримувалися протягом останнього року в Україні наведені права людини і громадянина? Будь ласка, дайте оцінку за 5-бальною шкалою, де оцінка „1” означає, що права дотримувалися дуже погано, а „5” – що дуже добре. (Дайте відповідь по кожному рядку)
|
% опитаних експертів
|
Оцінка за 5-бальною шкалою |
Середній бал 2011 |
Середній бал 2010 |
|||||
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Важко відповісти |
||
|
Право на життя |
6,0 |
9,8 |
25,6 |
28,5 |
25,0 |
5,2 |
3,6 |
3,7 |
|
Право на свободу і особисту недоторканість, |
7,9 |
17,3 |
32,3 |
22,3 |
13,7 |
6,6 |
3,2 |
3,4 |
|
Недопустимість катувань та перебування людини в рабстві |
9,4 |
14,4 |
24,3 |
21,2 |
16,1 |
14,8 |
3,2 |
3,4 |
|
Право на справедливий, відкритий і незалежний суд |
21,3 |
27,9 |
28,4 |
10,4 |
2,4 |
9,6 |
2,4 |
2,6 |
|
Право вільно обирати та бути обраним до представницьких органів влади, а також право здійснювати контроль за діями влади |
12,7 |
19,0 |
32,6 |
18,7 |
8,2 |
8,9 |
2,9 |
2,8 |
|
Презумпція невинуватості у кримінальному праві |
11,0 |
20,3 |
29,4 |
15,2 |
4,2 |
20,0 |
2,8 |
2,8 |
|
Право на свободу слова, думки, совісті і релігії, на свободу виявлення поглядів |
7,1 |
12,6 |
32,5 |
25,9 |
15,5 |
6,4 |
3,3 |
3,7 |
|
Право на свободу мирних зборів і свободу асоціації з іншими |
5,9 |
14,3 |
29,9 |
26,2 |
12,3 |
11,5 |
3,3 |
3,9 |
|
Право на освіту |
7,8 |
13,3 |
30,0 |
30,6 |
13,9 |
4,6 |
3,3 |
3,5 |
|
Право на захист порушених прав |
11,8 |
20,9 |
33,3 |
18,0 |
4,5 |
11,6 |
2,8 |
3,1 |
|
Право на приватну власність та на ведення власного бізнесу |
8,0 |
15,1 |
34,9 |
18,7 |
11,1 |
12,4 |
3,1 |
3,3 |
|
Право на гарантію прав і свобод без дискримінації за ознакою статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного або соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження або інших обставин |
6,1 |
11,7 |
28,6 |
22,5 |
16,0 |
15,1 |
3,4 |
3,6 |
|
Право на працю та справедливу винагороду |
23,6 |
28,1 |
27,0 |
13,1 |
3,1 |
5,1 |
2,4 |
2,7 |
|
Свобода пересування |
5,7 |
11,5 |
21,8 |
31,4 |
22,5 |
7,1 |
3,6 |
3,9 |
|
Право на створення організацій працівників і роботодавців для захисту своїх економічних і соціальних інтересів |
7,2 |
14,0 |
28,5 |
20,2 |
10,8 |
19,2 |
3,2 |
3,3 |
|
Право на захист дітей та підлітків |
8,3 |
16,5 |
29,5 |
25,5 |
8,4 |
11,9 |
3,1 |
3,3 |
|
Право на охорону здоров’я |
20,2 |
30,0 |
31,3 |
10,8 |
3,0 |
4,8 |
2,4 |
2,7 |
|
Право на соціальне забезпечення |
24,1 |
33,0 |
25,8 |
10,2 |
2,2 |
4,8 |
2,3 |
2,6 |
|
Право на соціальну та медичну допомогу |
24,9 |
33,1 |
27,1 |
8,4 |
2,3 |
4,2 |
2,3 |
2,5 |
На запитання «Які зміни відбулися протягом 2008 року у порівнянні з попередніми роками щодо дотримання зазначених груп прав?» найбільше було зауважень щодо суттєвого погіршення ситуації з дотриманням соціальних та економічних прав (право на працю, достатній життєвий рівень, соціальний захист, право ведення власного бізнесу тощо) – 72,5% респондентів, та дотриманням екологічних прав – 48,3% респондентів.
Щодо базових прав особистості, трохи більше половини респондентів (54,2%) вважають, що ситуація тут залишилася без змін, тоді як 35,3% вважають, що вона погіршилася, і лише 4,1% громадян відзначили, що відбулися зміни на краще. Приблизно так само розподілилися відповіді громадян і на питання щодо дотримання культурних прав – 53,2%, 32,5% та 3,9%, відповідно.
Стосовно політичних прав та свобод українців (право обирати владу та бути обраним, право контролю за представницькими органами влади тощо), 45,9% респондентів вважають, що ситуація залишилися без змін, 45,6% – що вона погіршилася, і лише 1,9% відзначили певні позитивні зміни в цій царині.
За оцінками громадян, ситуація погіршилася в усіх групах прав. Як і у 2010 році, надалі особливо помітні негативні зміни ситуації з дотриманням соціально-економічних прав (негативний баланс змін -41,3) і в групі культурних прав (-34,1). Цього року громадяни відзначають також значне погіршення з дотриманням базових прав особистості (баланс -20,0 у порівнянні з -2,8 минулого року) та дотриманням конституційних політичних прав (баланс -23,4 у порівнянні з -2,7 минулого року).
Таблиця 2
На Вашу думку, протягом останнього року у порівнянні з попередніми роками які зміни відбулися стосовно дотримання зазначених груп прав?
|
СИТУАЦІЯ: % опитаних громадян |
Покращилася |
Погіршилася |
Залишилася без змін |
Важко відповісти |
Баланс змін* |
|
Базові права особистості (право на життя, особисту свободу, свободу слова і переконань, свободу пересування, недоторканість особи, право на таємницю листування тощо) |
7,7 |
27,7 |
56,8 |
7,9 |
-20,0 |
|
Політичні права (право обирати владу та бути обраним, право контролю за представницькими органами влади, тощо) |
7,5 |
30,9 |
51,9 |
9,7 |
-23,4 |
|
Соціальні та економічні права (права на працю, достатній життєвий рівень, соціальний захист, право на ведення власного бізнесу тощо) |
7,6 |
48,9 |
36,6 |
7,0 |
-41,3 |
|
Культурні права |
3,1 |
33,4 |
48,1 |
15,4 |
-30,3 |
|
Екологічні права |
7,6 |
15,8 |
65,1 |
11,6 |
-8,2 |
* Баланс змін – розраховується як різниця між часткою респондентів, які вважають, що ситуація покращилася і часткою тих, хто вважає, що ситуація погіршилася.
Таблиця 3
На Вашу думку, протягом вказаного року у порівнянні з попередніми роками які зміни відбулися стосовно дотримання зазначених прав?
|
Баланс змін громадської думки, % Категорії |
2008 |
2009
|
2010
|
2011
|
|
Базові права особистості (право на життя, особисту свободу, свободу слова і переконань, свободу пересування, недоторканість особи, право на таємницю листування тощо) |
5,7 |
-31,2 |
-2,8 |
-20,0 |
|
Політичні права (право обирати владу та бути обраним, право контролю за представницькими органами влади, тощо) |
-1,6 |
-43,7 |
-7,4 |
-23,4 |
|
Соціальні та економічні права (права на працю, достатній життєвий рівень, соціальний захист, право на ведення власного бізнесу тощо) |
-17,2 |
-70,4 |
-49,9 |
-41,3 |
|
Культурні права |
-4,6 |
-28,6 |
-34,1 |
-30,3 |
|
Екологічні права |
-26,3 |
-46,3 |
-12,0 |
-8,2 |
Щодо порівняльної оцінки загального стану дотримання прав та свобод в Україні (таблиця 4), респонденти і тут зазначили суттєве погіршення ситуації (негативний баланс змін становив -28,9)
Таблиця 4
На Вашу думку, ситуація з дотриманням прав людини в Україні протягом останнього року у порівнянні з попередніми роками:
|
|
% опитаних громадян |
|
Покращилася |
6,3 |
|
Погіршилася |
35,2 |
|
Залишилася без змін |
41,7 |
|
Важко відповісти |
8,0 |
|
Не відповіли |
8,9 |
|
Баланс змін |
– 28,9 |
На думку громадян, найбільше сприяють порушенню або унеможливлюють реалізацію їхніх прав та громадянських свобод народні депутати (47,9%), міліція (45,7%) та Президент України (39,3%). «Почесне» четверте місце майже з однаковими результатами поділили між собою суди (37,9%) та кримінальні структури (37,6%).
Основним джерелом порушення прав та свобод в Україні цього року громадяни визначили президента України (20,5%), кримінальні структури (10,8%), уряд України (9,8%), народних депутатів (9,4%) та міліцію (9,0%).
Дедалі частіше українські громадяни визначають звернення до Європейського суду з прав людини як найбільш ефективний спосіб захисту порушених конституційних прав і свобод (24,5%), тоді як українським судам довіряють лише 6,7% опитаних. В цілому робота національної судової системи оцінена на 2,2 бали за 5-бальною шкалою. Показник за останні три роки постійно погіршується, що не може не викликати значного занепокоєння станом правосуддя в Україні, вважають соціологи Центру Разумкова.
Так, на питання «Чим у першу чергу керуються українські правоохоронні органи та суди у своїй роботі?» менше 17% громадян відповіли „керуються законом”, тоді як в основному, на переконання респондентів, вони опікуються власними інтересами або ж виконують політичне замовлення з боку влади (таблиця 5).
Таблиця 5
Як Ви вважаєте, чим у першу чергу керуються українські правоохоронні органи та суди у своїй роботі?
|
% опитаних громадян |
Законом |
Особистими інтересами співробітників і керівників |
Політичним замовленням з боку влади |
Інше |
Важко відповісти |
|
Міліція |
13,2 |
52,1 |
19,7 |
3,6 |
11,4 |
|
Прокуратура |
15,7 |
39,0 |
27,1 |
3,3 |
14,9 |
|
Служба безпеки України |
16,4 |
24,0 |
34,9 |
2,9 |
21,8 |
|
Суди |
14,8 |
38,1 |
27,8 |
3,6 |
15,7 |
В цілому 53,9 % опитаних громадян вважають, що правоохоронні органи та судова система більш жорстко ставляться до опозиційних політичних діячів і більш м’яко до провладних, тоді як лише 2,6% визначили, що влада жорсткіше ставиться «до своїх». Ще 19,4% респондентів вважають таке ставлення однаковим до всіх політичних сил, а 24,2% зазначили, що їм важко визначитися з відповіддю на це питання.
Жодна з останніх реформаторських ініціатив уряду України не здобула підтримки громадян, зазначає Цент Разумкова. Як видно з таблиці 5, найбільш непопулярними виявилися пенсійна реформа (59,9% зовсім не підтримують проти 27,5% тих, що підтримують повністю або частково), податкова реформа (46,3% зовсім не підтримують проти 23,4% тих, що підтримують повністю або частково) та реформа трудового законодавства (38,6% зовсім не підтримують проти 24,3% тих, що підтримують повністю або частково).
Таблиця 6
Чи підтримуєте Ви ініціативи Уряду в наступних сферах?
|
(Дайте відповідь по кожному рядку)
% опитаних респондентів |
Повністю підтримую |
Частково підтримую |
Зовсім не підтримую |
Нічого не знаю про ініціативи Уряду у цій сфері |
Важко відповісти |
|
Пенсійна реформа |
6,1 |
21,4 |
59,9 |
6,5 |
6,2 |
|
Трудове законодавство |
3,4 |
20,9 |
38,6 |
24,0 |
13,1 |
|
Податкова реформа |
2,6 |
20,8 |
46,3 |
18,2 |
12,2 |
|
Судова реформа |
3,3 |
17,2 |
24,1 |
37,4 |
18,0 |
|
Реформування силових структур |
4,8 |
15,0 |
15,4 |
44,3 |
20,4 |
|
Реформа виборчого законодавства |
4,8 |
16,9 |
18,5 |
39,8 |
20,0 |
|
Ювенальна юстиція (захист прав дітей та правосуддя у справах неповнолітніх) |
8,4 |
13,9 |
12,1 |
45,4 |
20,2 |
|
Конституційна реформа |
4,8 |
16,7 |
25,0 |
31,8 |
21,7 |
Про надзвичайно низький рівень довіри громадян до чинної влади свідчить також розподіл відповідей на питання «Як Ви вважаєте, чиїми інтересами переважно керується уряд України у своїх діях та ініціативах?». Лише 9,8% опитаних вважають, що уряд керується інтересами пересічних громадян, тоді як 50,1% вважають, що урядовці керуються власними інтересами та інтересами наближеного кола, а ще 23,8% зазначили, що на першому місці в урядовців захист інтересів великого бізнесу.
Так само незадоволені громадяни і системою збору та розподілу податків. Так, на перших трьох позиціях опинилися такі варіанти відповіді: «все одно ці гроші будуть розкрадені чиновниками» – 34,6%, «гроші платників податків не крадуть, але розподіляють неправильно» – 22,4% та «у мене відбирають чесно зароблені гроші» – 19,8%.
Лише 6,4% опитаних громадян вважають, що сплачені податки повернуться до них та їхніх близьких через державну систему соціального забезпечення, і ще 8,3% вірять, що сплачені сьогодні податки можуть бути запорукою їхнього соціального захисту у майбутньому.
Такі оцінки корелюються з оцінкою респондентами рівня допомоги та послуг, що надаються державою громадянам. Так, лише 0,8% вважають цей рівень достатнім, ще 3,7% скоріше достатнім, тоді як безумовно недостатнім його визнають 63% опитаних та ще 25,6% – скоріше недостатнім.
Повна версія порівняльного дослідження щодо стану дотримання різних груп прав в Україні протягом останнього року буде підготовлена і представлена наприкінці літа на сайтіhttp://www.freedomhouse.kiev.ua/
Дослідження „Думка громадян про стан дотримання конституційних прав та свобод в Україні”проведене на замовлення міжнародної громадської організації “Дім Свободи Україна» соціологічною службою Центру Разумкова з 5 по 9 червня 2011 року. Було опитано 1210 респондентів віком від 18 років у всіх областях України, Києві та АР Крим за вибіркою, що репрезентує доросле населення України за основними соціально-демографічними показниками. Вибірка опитування будувалася як стратифікована, багатоступенева, випадкова із квотним відбором респондентів на останньому етапі. Опитування здійснювалося у 102 населених пунктах (із них 62 міських та 40 сільських поселень). Теоретична похибка вибірки (без врахування дизайн-ефекту) не перевищує 3% з імовірністю 0,95.
Для порівняння у звіті наведені результати загальнонаціональних опитувань, проведених у 2008, 2009 та 2010 роках. Опитування проводилися в рамках проекту «Абетка з прав людини в Україні”, щовиконується „Домом Свободи Україна” за підтримки Національним Фонду Демократії (NED).