Українська Гельсінська спілка з прав людини

“Гельсінська ініціатива – XXI”

Громадську правозахисну організацію “Гельсінська ініціатива – XXI” створено у м. Чорткові Тернопільської області 4 лютого 2006 року та легалізовано шляхом повідомлення у міській раді.

Створення нової правозахисної організації стало результатом кількарічної діяльності при Чортківській громадській організації ЕГО «Зелений Світ» кореспондентського пункту інформаційного бюлетеня “Права людини” – видання Харківської правозахисної групи, що є однією з найавторитетніших українських громадських організацій.

Метою діяльності “Гельсінської ініціативи-XXI” проголошено “захист людських прав і основних свобод через сприяння практичному виконанню гуманітарних статей статей Заключного акту Гельсінської наради з безпеки та співробітництва в Європі 1975 року, інших прийнятих на його основі міжнародних правових документів, що враховують цивілізаційні проблеми та цілі розвитку XXI століття”.

“Гельсінська ініціатива – XXI” розглядає права людини у взаємозалежності з колективними правами сучасного та майбутніх поколінь на соціально-економічний, політичний, національно-культурний розвиток, на захист здоров’я та життя, а також поряд із нашим обов’язком сприяти формуванню гармонійних взаємостосунків у соціальному та природному середовищі.

Головою “Гельсінської ініціативи-XXI” обрано Олександра Степаненка.

Обов’язки членів Ради організації виконують журналістка Любов Лазука, адвокат Андрій Оленюк, громадський активіст Юхим Макотерський.

У травні 2006 року «Гельсінська ініціатива-XXI» приєдналася до Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ). Голову «Гельсінської ініціативи» Олександра Степаненка обрано членом Правління УГСПЛ.

У співпраці з УГС ПЛ, ЕГО «Зелений Світ» та редакцією газети «Свобода» у січні 2008 року відкрито громадську правозахисну приймальню у Тернополі.

Офіс приймальні знаходиться за адресою: 46000 м. Тернопіль , вул. Живова, 11, 8-й поверх, оф. 803, приміщення редакції газети «Свобода».

Постійні години прийому – кожної середи та п’ятниці з чотирнадцятої до вісімнадцятої години. Можливий попередній запис на спеціальний прийом за телефоном: + 380-352- 25-28-60.
Можливе надання консультації за письмовою заявою, яку можна направити на поштову адресу приймальні, а також – на адреси електронної пошти [email protected], [email protected].

Юридична адреса: м. Чортків Тернопільської області, вул Лесі Українки, 8 кв. 1.
Адреса для листування: а/с № 12 головна пошта м. Чортків Тернопільської області 48500
Електронна пошта: [email protected].
Телефон:Телефон: 067 354 81 86

Більше інформації на сайті: 21.helsinki.org.ua

До вашої уваги:

Звіт про діяльність організації за 2008 рік

Звіт про діяльність організації за 2009 рік

Звіт про діяльність організації за 2010 рік

коментарі

Правозахисна група “Січ”

Громадська організація «Правозахисна Група «СІЧ» зареєстрована у липні 2014 року та є правонаступницею громадської ініціативи 4REVA, що у 2012 р. об’єднала небайдужих активістів навколо кампанії по захисту прав осіб незаконно затриманих по справі «дніпропетровських терористів», а потім побитих та затриманих дніпропетровських євромайданівців. З липня 2014 р. на основі ГО «Правозахисна Група «СІЧ» відкрита  Дніпропетровська Громадська приймальня Української Гельсінської спілки з прав людини (у співробітництві з Херсонським обласним фондом милосердя та здоров’я). З 10 лютого 2016 року ПГ «СІЧ» – член Правозахисної Асоціації УГСПЛ.

З січня 2015 р. ГО «Правозахисна Група «СІЧ» є співзасновником програми психо-соціальної реабілітації постраждалих від конфлікту на Сході України «Форпост» (з лютого 2016 р. ГО «Центр «Форпост»), з травня 2016 р. є партнером та співвиконавцем проекту з розбудови Модельного Центру Травматерапії «Форпост HELP» у м. Дніпро.

Місія

Сприяння утворенню такої моделі взаємовідносин між суспільством та державою, за якої кожному громадянину України буде гарантовано дотримання його прав, свобод і повагу до гідності.

Основні напрямки роботи

ГО «Правозахисна Група «СІЧ» проводить безоплатні юридичні консультації для осіб, чиї права порушені, з різних правових питань:

  • надання юридичних консультацій та правова допомога незахищеним верствам населення,
  • комплексна юридична допомога усім постраждалим від збройного конфлікту на Сході України, зокрема учасникам АТО та членам їх родин, ВПО, членам родин загиблих та зниклих безвісті, колишнім полоненим, заручникам, жертвам тортур, представникам волонтерського руху, населенню зони розмежування;
  • юридична допомога громадянам, що знаходяться під вартою та місцях позбавлення волі.
  • представництво інтересів наших клієнтів в національних та міжнародних судах,
  • написання та лобіювання нормотворчих актів в інтересах категорії постраждалих від конфлікту на Сході України,
  • підвищення правової обізнаності, правова просвіта населення, навчання стандартам роботи з цільовою групою.

Приклади найбільш успішних справ та заходів

Документування свідчень колишніх військовополонених

Впродовж 2015-2016 рр. юристами ПГ «СІЧ» спільно з Адвокатським об’єднанням «Погосян, Томчук і партнери», що є афілійованим партнером організації, задокументовано 98 свідчень колишніх військовополонених про військові злочини, що були скоєні під час конфлікту на Сході України в 2014-2016 рр. У них вони розповідають про незаконне позбавлення волі, фізичні і психологічні тортури, вбивства, факти гендерного насильства, до яких у тому числі мали відношення росіяни.

На основі усіх зібраних матеріалів – свідчень військовополонених, вже складено 82 скарги в Європейський суд з прав людини (за підтримки Харківської Правозахисної групи). У результаті зібрані свідчення дозволять привернути увагу світової спільноти до аргументовано доведеної безпосередньої участі Росії у збройному конфлікті на сході України домогтися покарання злочинців – місцевих сепаратистів, російських найманців і військових (військові злочини не мають терміну давності).

Частина матеріалів лягла в основу доповіді депутата польської партії Право і Справедливість Малгожати Госевської у Європарламенті 5 квітня 2016 року в Брюсселі і ВРУ в Києві. Серія презентацій доповіді була також проведена національних парламентах країн ЄС.

22 квітня 2016 р. зазначена доповідь була передана для вивчення в Міжнародний кримінальний суд в Гаазі.

Притягнення до відповідальності суддів

Правозахисники ПГ «СІЧ» були ініціаторами притягнення до кримінальної відповідальності та звільнення суддів Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська Решетника М.О. та Бібіка М.М., які виголошували незаконні рішення по арештах євромайданівців у 2014 році. В результаті чого Вища рада юстиції схвалила звільнення за порушення присяги судді Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська Бібіка М.М, а судді Решетнику М.О. вручений обвинувальний акт, слідство відносно даного судді триває.

Стратегічні справи

Деякі справи, зокрема щодо захисту прав представників добровольчого руху в ПГ «СІЧ» розглядають як стратегічні. Це справа по Іл-76, батальйону «Торнадо», судовий захист Олександра Портяненка та бійців 51-ї бригади (Ізварінський котел), «Справа Січі», визнання юридичного факту участі в бойових діях бійців добровольчих батальйонів, отримання статусу сім’ї загиблого учасника бойових дій та інше.

Загалом в роботі юристів знаходиться 27 стратегічних справ (частина з них підтримана Центром стратегічних справ УГСПЛ) .

Виїзні юридичні консультації

З метою оперативного реагування на нагальні потреби в правових консультаціях та всебічної підтримки осіб, що постраждали в наслідок військового конфлікту на сході країни, мешканців прифронтових та так званих «сірих» зон, військових, що проходять службу в зоні проведення антитерористичної операції або знаходяться на лікуванні в медичних закладах, внутрішньо переміщених осіб в період з січня  по серпень 2016 року було організовано майже 90 виїзних консультацій.

Просвітницька діяльність та модерація правозахисних заходів

У партнерстві з УГСПЛ та ГО «Форпост» в рамках ХІІ Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA (м. Київ, м. Дніпро, 27-28.03.2016р.) на запрошення оргкомітету кінофестивалю проведено тематичні майстер-класи з правової допомоги учасникам АТО, організовано круглий стіл за темою «Дотримання прав учасників АТО щодо пункту про обов’язкову психологічну реабілітацію Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», відбулася доповідь-дискусія на тему «Захист прав громадян, які постраждали від конфлікту на Сході України» (військовополонені, цивільні заручники, інваліди війни, мешканці «сірих зон»).

Фахівці ПГ «СІЧ» та партнерських організацій – юристи-правозахисники, експерти з правових питань, фахівці з інформаційно-просвітницької роботи, журналісти, – приймають активну участь у реалізації в Дніпропетровській області проекту «Кампанія за права людини за допомогою інструментів Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA».

Стратегічні партнери

Адвокатське об’єднання «Погосян, Томчук  і партнери»

Громадська Спілка «Українська Гельсінська спілка з прав людини»

Громадська організація «Харківська правозахисна група»

Громадська організація «Всеукраїнський центр з надання допомоги постраждалим від терористичних дій на Сході України «Форпост»

Херсонський обласний Фонд милосердя та здоров’я

Коаліція громадських організацій та ініціатив «Справедливість заради миру на Донбасі»

Представництво  «International Alert» (Великобританія) в Україні

Global Initiative on Psychiatry (GIP-Тбілісі, Грузія)

Грузинський національний комітет Гельсінської громадської асамблеї (Грузія)

Південно-Кавказький Інститут регіональної безпеки (Грузія)

Дніпропетровська обласна рада

Дніпровська міська рада

Громадська організація «Юридична сотня»

Громадська організація «Всеукраїнський громадський рух матерів та родичів учасників АТО «Берегиня»

Партнери

Дніпропетровська єпархія УПЦ КП

Головне територіальне управління юстицій у Дніпропетровській області

Комунальний заклад «Дніпропетровська міська поліклініка № 1» ДОР»

Комунальне підприємство «Січ» ДОР

Громадська організація «Агенція Регіонального Розвитку та Інвестицій Дніпропетровської області»

Громадська організація «Асоціація фахівців з подолання наслідків психотравмуючих подій»

Дніпропетровське товариство політичних в’язнів і репресованих

Громадська організація «Центр правових та політичних досліджень «СІМ»

Громадська організація «МАRТ»

Громадська організація «Волонтер Черкащини»

Громадська організація «Твоє Нове Місто»

Громадська організація «Культура медіальна»

Громадська організація  «Блакитний птах»

Громадська спілка «Дніпропетровська обласна асоціація об’єднань учасників АТО»

Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

Громадська організація «Сила майбутнього»

Синельниковська районна рада

Попаснянська міська рада

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Дніпропетровській області

Місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Дніпропетровській області

ЗМІ про нас

Контакти

м. Дніпро, вул. Святослава Хороброго, 31/30 (перехрестя з вул. Воскресенською)

Телефони для попереднього запису:

056 767 39 87

095 90 333 61

068 762 000 9

[email protected]

https://www.facebook.com/pgsich/?fref=ts

Освітній дім з прав людини – Чернігів (ОДПЛ-Ч)

Освітній Дім прав людини – ресурсний центр, що надає послуги з навчання, проведення громадських кампаній і навіть тимчасового проживання фахівців у сфері прав людини та громадських активістів.

За словами голови правління ОДПЛ-Ч Сергія Бурова, Освітній Дім прав людини – це не просто будинок, де будуть проводитися тренінги, школи з прав людини, де буде можливість перебування осіб, які за певних причин потребуватимуть тимчасового притулку. Дім – це передусім консолідована співпраця однодумців – громадських активістів, кількість яких постійно зростає. Це можливість і ресурс для розвитку та підтримки громадських ініціатив у сфері прав людини для всієї України.

Для реалізації проекту в с. Количівка під Черніговом був придбаний будинок площею понад 500 квадратних метрів. Серед засновників Дому прав людини – громадські організації Ужгорода, Криму, Луганська, Чернігова. Фінансову допомогу надав Уряд Королівства Норвегія та Фонд домів прав людини.

Партнери-засновники Освітнього Дому прав людини:

Міська молодіжна громадська організація «М’АРТ», Чернігів

Чернігівській громадський комітет захисту прав людини, Чернігів

Громадська організація «Правозахисний центр «Поступ», Луганськ

Громадська організація «Закарпатський громадський центр», Ужгород,

Громадська організація «Центр громадянської просвіти «АЛЬМЕНДА», Ялта,

Громадська організація «Центр гуманістичних технологій «АХАЛАР», Чернігів

Всеукраїнська асоціація громадських організацій «Українська Гельсінська спілка з прав людини»

Діяльність Чугуївської правозахисної групи

Міськрайонна громадська організація «Чугуївська правозахисна група» (ЧПГ) була зареєстрована як окрема юридична особа в квітні 2011 року, хоча вона відома як правозахисна група у м. Чугуєві Харківської області ще з 2006 року.

ЧПГ одночасно веде роботу в 3-х напрямках:

– Допомога особам, чиї права порушені, громадські розслідування фактів порушення прав людини.

– Правове просвітництво, пропаганда правозахисних ідей через публічні заходи і видавничу діяльність.

– Аналіз дотримання прав людини в Україні (насамперед, щодо громадянських прав та свобод).

Сьогодні до складу Чугуївської правозахисної групи входять близько 30 осіб – юристи, волонтери, журналісти, історики, філологи, викладачі та студенти.

Метою діяльності ЧПГ є дотримання в Україні прав людини і громадянина, які проголошені міжнародними угодами і закріплені в Конституції України. Група створена, щоб надавати допомогу особам, чиї права та основні свободи порушені, незалежно від громадянства, статі, національності, віросповідання, політичних та інших переконань та місця проживання.

У 2011 році розпочато діяльність з надання юридичної допомоги малозабезпеченим громадянам. З травня 2011 робота за скаргами на порушення прав стала систематичною. З цього приводу ЧПГ звертається до місцевих і центральних органів влади, залучає до співпраці високопрофесійних правознавців і адвокатів. Члени Чугуївської правозахисної групи беруть участь у судових процесах як громадські захисники.

Також експерти ЧПГ виступають в якості лекторів та тренерів у численних семінарах з прав людини.

З 2011 року Чугуївська правозахисна група почала проводити моніторинг ключових прав людини. Відстежуються порушення свободи слова та доступу до інформації, інших громадянських прав і свобод, проводяться громадські розслідування цих порушень.

Головою ЧПГ є Роман Лихачов – адвокат, член Харківської правозахисної групи, Центру правових та політичних досліджень «ДУМА», Асоціації правників України, співавтор підручника з правознавства для школярів. Він входить до складу Громадської ради при ГУ Національної поліції в Харківській області та Ради по боротьбі зі злочинністю, корупцією та захисту прав і законних інтересів громадян при Виконавчому комітеті Чугуївської міської ради.

Крім того, Чугуївська правозахисна група має достатній досвід у боротьбі з корупцією. Зокрема, ЧПГ зверталася зі скаргами до органів прокуратури про притягнення до відповідальності начальників комунальних підприємств, які розпоряджуються коштами, що надходять з державного бюджету. За результатами розгляду скарг органи прокуратури складали протоколи про адміністративні правопорушення на осіб, які порушують діюче законодавство, та направляли справи до суду для судового розгляду, та в подальшому суд притягав до відповідальності осіб, які порушували законодавство.

Інформація про проекти:

З липня 2012 року по квітень 2013 року Чугуївською правозахисною групою за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках програми «Верховенство права» був реалізований проект «Центр правової інформації та консультацій».

З липня 2013 року ЧПГ за підтримки МФ «Відродження» в рамках програми «Верховенство права» був реалізований проект «Продовження діяльності Центру правової інформації та консультацій».

Протягом 2014 року Чугуївська правозахисна група за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках програми «Права людини і правосуддя» реалізовувався проект «Надання безоплатної первинної допомоги на системному рівні».

З грудня 2014 року по червень 2015 року організацією реалізовувався проект «Забезпечення сталої роботи «Центру правової інформації та консультацій в місті Чугуєві та Чугуївському районі» за підтримки МФ Відродження.

У 2015 році ЧПГ підключалася до реалізації програми «Сприяння діяльності Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини шляхом цільової підтримки проектів організацій громадянського суспільства» (за підтримки ПРООН).

З червня по жовтень 2015 року Чугуївською правозахисною групою реалізовувався проект «За чесні державні закупівлі в системі освіти», за підтримки Програми розвитку ООН в Україні та Міністерства закордонних справ Данії.

Крім того, налагоджена співпраця між Чугуївської правозахисною групою та організаціями, які є членами Української Гельсінської спілки з прав людини, зокрема з Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини, Херсонським обласним фондом милосердя та здоров’я, Одеською обласною організацією «Комітету виборців України», Харківською правозахисною групою.

Так, з 2014 року та по теперішній час Чугуївською правозахисною групою у співпраці з Херсонським обласним фондом милосердя та здоров’я, Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини та за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» реалізується проект «Підвищення рівня правового захисту військовослужбовців, учасників АТО та членів їх сімей, шляхом надання правової допомоги та здійснення моніторингів» у Херсонській, Волинській, Харківській, Київській та Чернігівській областях.

З 2014 року до червня 2015 року ЧПГ у співпраці з Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини та за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» реалізовувався проект «Підвищення спроможності у реалізації права на земельні ділянки учасників АТО та захист прав селян-власників землі та майнових паїв у Хмельницькій, Харківській та Чернігівській областях». В рамках зазначеної співпраці Чугуївської правозахисної групи з Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини було розроблено інформаційну пам’ятку для селянина – власника земельної частки (паю) та пам’ятку селянину – власнику майнового паю.

Чугуївською правозахисною групою реалізовується проект «Підвищення рівня відкритості, прозорості, доброчесності формування та використання  коштів бюджету розвитку територіальних громад Чугуївського та Куп’янського районів Харківської області» в рамках ініціативи «Громадянське суспільство та ЗМІ – за прозорі місцеві бюджети!», що виконується Одеською обласною організацією «Комітет виборців України», Фундації «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» за фінансової підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

ЧПГ активно долучилася до надання допомоги внутрішньо переміщеним особам. З 2015 року на базі організації працює Центр підтримки та консультацій для вимушених переселенців «Станція Чугуїв» – в рамках проекту «Станція регіон», здійснюваному на Харківщині Агентством ООН у справах біженців.

Протягом другої половини 2015 року Чугуївська правозахисна група здійснювала проект «Підвищення правових знань та надання правової допомоги ВПО, які живуть з ВІЛ на території Харківської області на системному рівні», за підтримки Програми розвитку ООН в Україні.

З 2015 року фахівці ЧПГ працюють за проектом «Надання правової підтримки внутрішньо переміщеним особам на території Харківської області на системному рівні» за підтримки Програми розвитку ООН в Україні.

Наприкінці 2015 року розпочато випуск бюлетеню ЧПГ «ПОЗИЦІЯ. Права вимушених переселенців».

Організацією створено та підтримується Інтернет-сайти «Медичні права вимушених переселенців» http://pereselenci-med.kh.ua/ та «Моніторинг бюджетних витрат на внутрішньо переміщених осіб» http://pereselenci-budget.kh.ua/.

Протягом тривалого часу між Чугуївською правозахисною групою та Харківською правозахисною групою ведеться плідна взаємодія в рамках проекту «Юридична підтримка внутрішньо переміщених осіб і осіб, що постраждали від військових дій», що здійснюється на Харківщині за підтримки Данської ради у справах біженців.

Також члени ЧПГ є постійними авторами порталу ХПГ «Права людини в Україні» та бюлетеню «Права людини», що видається ХПГ.

Результати та досягнення:

ЧПГ в ході своєї діяльності розробляє та публікує пам’ятки/довідники, правового характеру, серед яких наступні:

  1. Телефони довіри і «гарячих ліній» Харківської області.
  2. Нові правила реєстрації власності.
  3. Оформлення спадщини.
  4. Оренда землі.
  5. Питання отримання аліментів.
  6. Справи приватного обвинувачення.
  7. Судовий наказ і як його оскаржити.
  8. Безоплатна правова допомога.
  9. Договір оренди землі та орендна плата.
  10. Соціальне обслуговування (надання соціальних послуг) за місцем проживання.
  11. Засоби реабілітації.
  12. Оформлення одиноких громадян до будинків-інтернатів.
  13. Пам’ятка для осіб, які звільняються з установ виконання покарань.
  14. Пам’ятка щодо отримання медичної допомоги для переселенців, які прибувають в Харківську область.
  15. Пільги для учасників АТО.
  16. Ти і міліція. Як захистити свої права.
  17. Телефони диспетчерських та служб екстреного виклику.
  18. У випадку порушення права на інформацію слід звертатися до Омбудсмана.
  19. Як протидіяти дискримінації внутрішньо переміщених осіб.
  20. Довідник «Свідомий громадянин» (для ВПО, які живуть з ВІЛ).
  21. Отримання статусу внутрішньо переміщеної особи.
  22. Адресна допомога для внутрішньо переміщених осіб.
  23. Порядок відновлення документів, що посвідчують особу.
  24. Трудові права внутрішньо переміщених осіб.
  25. Пенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осіб.
  26. Як захистити право на власність, залишену на окупованій території.
  27. Порядок стягнення аліментів з особи, що проживає/працює на тимчасово окупованій території.
  28. Право на отримання спадщини.
  29. Право на отримання субсидії для внутрішньо переміщеної особи.
  30. Безоплатна вторинна правова допомога.

Крім того, ЧПГ розробила й 2 правових буклети, випущених в рамках програмної ініціативи «Права людини і правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження»: «Правовий статус осіб, засуджених до покарання, не пов’язаного з позбавленням волі» та «Поради забудовникам житла».

Важливим досягненням стало те, що в друге видання книги «Судові справи, які змінюють Україну», виданої УГСПЛ, включена правова перемога, здобута Центром правової інформації та консультацій ЧПГ.

У книгу потрапила «Справа харківських селян: вісім років на прив’язі», яку вів Центр правової інформації та консультацій ЧПГ та адвокат Роман Лихачов, який взявся супроводжувати справу на принципах Рro Bono.

В результаті Апеляційний суд Харківської області ухвалив рішення про виплату грошової компенсації трьом жителям селища Шевченкове: через порушення права на свободу пересування, за моральну шкоду, заподіяну в результаті незаконних дій міліції та прокуратури, кожному з постраждалих присуджено по 93 тис. 800 гривень.

Також головою ЧПГ адвокатом Романом Лихачовим представлялись інтереси потерпілої сторони в суді у справі за вбивством особи, яка приналежала до ЛГБТ-спільноти, за підтримки Фонду стратегічних справ УГСПЛ.

Крім того, Чугуївська правозахисна група захищає ключові права людини шляхом подання позовних заяв та відстоювання інтересів в судових установах, зокрема була подана позовна заява до окружного адміністративного суду про визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання вчинити певні дії до Кабінету Міністрів України через необхідність перегляду вмісту наборів непродовольчих товарів, продуктів харчування й послуг для основних соціально-демографічних груп населення, та встановлення реального розміру прожиткового мінімуму.

Інформація про діяльність ЧПГ висвітлюється на офіційній сторінці організації в Facebook: https://www.facebook.com/Чугуївська-правозахисна-група-1479379072325073/

Громадська організація “МАРТ” (м. Суми)

м. Суми

 

Адреса громадської приймальні: 40000, м. Суми, вул. Бєлінского, 2, офіс 4 (зручні орієнтири – обласна бібліотека ім. Н. К. Крупської, Спасо-Преображенський кафедральний собор, вул. Соборна).

Графік прийму: вівторок, середа, четвер з 10:00 до 16:00 (здійснення прийому без попереднього запису),

понеділок, п’ятниця –  прийом за попереднім записом.

Телефон:  +38(095)9391111

Електронна пошта: [email protected]

5125fcee827ab
Підпис під фото

“Кімната вся була залита кров’ю” — на Київщині жінка тричі ховала 10-річну доньку

З початком повномасштабного вторгнення Українська Гельсінська спілка з прав людини почала документувати воєнні злочини росіян в межах ініціативи «Трибунал для Путіна», щоб притягнути винних до відповідальності. Щодня документатори УГСПЛ фіксують жахливі розповіді людей, про які не можна мовчати. Одна з таких — історія родини Столюк з села Шибене на Київщині. Під час окупації 10-річну доньку Любові Столюк убило снарядом, а рідного брата Миколу поранило в голову. 

Фото з особистого архіву родини

Смертельний обстріл

Перші вибухи від повномасштабного вторгнення росіян Любов Столюк зустріла в рідному селі Бучанського району. Гучні звуки війни сильно перелякали дітей — 10-річна Настя увесь день не відходила від мами. Переживала Любов за психологічний стан 21-річної Маші, яка з дитинства має особливості розвитку — відсталість з проявою аутизму. Будь-яка зміна звичної обстановки може викликати в дівчини непередбачувані реакції. А тут — війна… 

Увечері першого дня матір з дітьми вирішила тимчасово перебратися жити на іншу вулицю села — до рідного брата. На наступний день звідти вони спостерігали як селом рухаються колони ворожої техніки. Якби ж жінка тільки знала, що за тиждень на цій вулиці росіяни влаштують справжнє пекло. 

— Першого березня я посадила, погодувала дітей. Коли чуємо – наче петарди стріляють. Ще й брат каже: «Якийсь дурачок стріляє петардами, коли колони йдуть». Ми глянули у вікно – і побачили, що летять вогники, – розповідає Любов. – Брат кричить: «На підлогу всі!». Настінька попереду побігла і не лягла. Вона сіла під стінку. Ми всі заховалися в кімнату, бо звичайно ми ховалися у погреб, а це – не розумію, чому ми не полізли туди. Думали, що там кімната найбільше захищена, просто не чекали, що з цього боку будуть бомбити. Почула свист: залетіло щось у хату. Навіть вуха прикрила. Брата вже поранило, він почав кричати: «У погреб!». 

Наслідок обстрілу. Фото з особистого архіву 

Наслідок обстрілу. Фото з особистого архіву родини

Микола та Любов схопили старшу дочку Машу і потягли з потрощеної хати. Коли ж сховали її в погріб, виявилось, що молодша за дорослими не побігла. Жінка позвала Настю, але дитина не відреагувала. Любов потягнула дівчинку до себе. Та була смертельно поранена.

— По моїй руці потекло гаряче, я зразу зрозуміла, що це кров. І давай кричати: «Настю вбили!». Їй влучило у праву скроню і повністю мізки вийшли назовні, — згадує жінка. —  Після ми всі вже в погріб вскочили, і сиділи там. Чули, як ішли солдати по вулиці і стріляли вже з автомата по хатах, дострілювали.

Миколу поранило в голову тим же снарядом, що вбив дівчинку. Від удару права і ліва частини тім’яної кістки розійшлися на кілька сантиметрів. Отримати професійну медичну допомогу через окупацію чоловік не міг. Обробили рану як могли.

— Гуло в голові до того, що не можна було витримати. Ночами спати було неможливо, бо видавлювало очі. Дуже боліло, навіть не допомагав «Німесил», —  ділиться чоловік. —  Ще зір  сильно впав, бувають головні болі. Та після того я нікуди не звертався.  

Наслідки обстрілу. Фото з особистого архіву родини

Три похорони

Після смертельного обстрілу родина Столюк не могла більше залишатися вдома. Це було небезпечно. Та й там все нагадувало про смерть дитини.

— Вся кімната була залита кров’ю, обляпана. Знаєте, поки ще повимивали… — пояснює Микола. 

Родина вирушила на дачі, де їх прихистили знайомі. За декілька днів до них навідались російські військові.

— Вони шукали «именно маму убитой девочки». Їм уже сказали, що загинула дитина. Військові почали вибачатися: «Мы приносим извинения, мы этого не хотели, нас спровоцировали. Ваша девочка погибла по вине ваших же людей. Если бы нас не спровоцировали, этого не было бы. Ваши люди просто не ожидали, что мы дадим ответку». Це їхні були слова, — каже Любов. — Потім уже пройшов час, вони на другий день знову до нас прийшли, привели лікаря — бо ми сказали, що брата поранили. Вони привели медика, ще допомогу пропонували з похованням. 

Запис з медекспертизи

Але тіло дитини не одразу змогли поховати на кладовищі — там стояли танки. 

— Першого березня вночі хлопці забрали його, бо зразу ж не можна було. Вночі на тачці привезли, вмотали в ковдру, і привезли на дачу. А вже вранці ми повезли її ховати. Дійшли до колгоспу, як почало бахкати, стріляти. І дядя Саша каже: «Ні, туди не йдем. Давайте поховаємо тут, а потім перехороните», — згадує Микола.

Зрештою Настю ховали три рази. Останній — після ексгумації.

— Коли в нас з Києва була прокуратура, сказали, що можливо прийдеться Настю ще раз відкопувати, — розповідає жінка. — Я сказала, що можуть зразу мене з нею й закопати. Ну ви собі уявляєте — четвертий раз дитя побачу? Я дзвонила слідчому, питала про це, вона сказала, що запит повинна робити прокуратура або суд. То оце, щоб не прийшлося одкопувати Настю четвертий раз… 

Свідоцтво про смерть

З початку повномасштабного вторгнення, в рамках ініціативи Т4Р, задокументувано понад 21 тисячу воєнних злочинів Росії проти України. Всі дані документатори вносять в загальну базу, яка оновлюється щодня.

Якщо ви стали свідком воєнних злочинів, розкажіть нам про побачене в деталях. Кожна історія важлива! Ці свідчення не дозволять забути про горе, яке росіяни принесли на українські землі. Напишіть нам на пошту: [email protected] або просто залиште контакти й ми з вами зв’яжемося.

Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим внаслідок війни Росії проти України. Ми працюємо в 18 областях країни. Щоб дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ.

 Мережа громадських приймалень УГСПЛ надає допомогу постраждалим від війни за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. 

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах.Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Звіт. Задокументовані воєнні злочини, скоєні Російською Федерацією у Черкаській області (24 лютого – 09 грудня 2022 року)

У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної ГО Черкаський правозахисний центр, у рамках глобальної ініціативи «Трибунал для Путіна» про ймовірно скоєні міжнародні злочини за період повномасштабної російсько-української війни за період з 24 лютого – 09 грудня 2022 року.

Інформація в цій публікації є приблизною, спирається на зібрані нами дані та потребує уточнення.

Детальний опис подій за період 24 лютого – 09 грудня 2022 року та посилання на вихідні джерела інформації міститься на сайті Української Гельсінської спілки з прав людини у розділі «Трибунал для Путіна. Черкаська область». 

Загальні дані

На території Черкаської області задокументовано 36 епізодів ймовірних воєнних злочинів скоєних Російською Федерацією. 

1. Інформація про жертви серед цивільного населення

За досліджуваний період у Черкаській області зафіксовано 9 епізодів, пов’язаних із людськими втратами чи порушенням прав серед цивільного населення.

Тип втрати чи порушення прав Постраждалих Задокументовано епізодів
Загибель людини 4 4
Поранення людини 16 5
Усього  20 9

Детальна інформація про загиблих та поранених серед цивільного населення

За досліджуваний період у Черкаській області внаслідок артобстрілів загинуло 4 людей та було поранено щонайменше 16 осіб. 

Приклади задокументованих епізодів:

  1. 24.02.2022 у центральну частину міста Умань влучив снаряд. Загинув 39-річний уманчанин. Ще п’ятеро людей звернулися до лікарні з травмами.
  2. 25 лютого до чергової частини Уманського районного управління поліції надійшло повідомлення про те, що на автодорозі Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка, поблизу села Розсішки виявлено тіло чоловіка, який загинув ймовірно від уламків бойового снаряду після вибуху. 
  3. 26 червня 2022 року внаслідок попадання двох ракет, які було випущено російськими військовими по місту Черкаси, 1 цивільна особа загинула та 5 отримали поранення.
  4. 08 серпня 2022 року поруч з містом Умань було збито ракету класу «Калібр», яка була випущена російськими військовими. Внаслідок падіння уламків ракети 1 цивільна особа загинула та 1 отримала поранення.
  5. 10 жовтня 2022 року Силами ППО було збито ворожу ракету класу «повітря – земля». Ракета розірвалась на землі, що спричинило травмування однієї цивільної особи (Гаркавенко Юлії Василівни)

2. Інформація про житлові будинки та об’єкти цивільної інфраструктури, що зазнали пошкоджень в результаті бойових дій.

За досліджуваний період внаслідок ракетних ударів було пошкоджено щонайменше 63 об’єкти цивільної інфраструктури, серед яких:

Вид об’єктів Кількість
Будівлі житлово-побутового призначення 50
Об’єкти підприємницької діяльності та комерційно-виробничого призначення 4
Будівля освітнього закладу 1
Автомобілі, транспортні засоби 3
Мости 1
Об’єкти інфраструктури, життєзабезпечення 4
Загалом об’єктів 63

 Приклади задокументованих епізодів:

  1. 16 липня 2022 року стратегічні бомбардувальники Ту-95МС російських окупаційних військ завдали ракетного удару по с. Вітово Чигиринської громади.

Внаслідок обстрілу відбулась пожежа на площі близько 1000 кв. м, знищено господарську будівлю одного з місцевих підприємств та пошкоджено лінію електропередач. 

  1. 08 серпня 2022 року поруч з містом Умань було збито ракету класу «Калібр», яка була випущена російськими військовими.

Внаслідок падіння уламків ракети пошкоджено виробничі приміщення деревообробного підприємства на площі близько 300 кв. м. та знищено мінімум 2 транспортних засоби, деревину оброблену.

  1. Силами ППО було збито ворожу ракету класу «повітря – земля». Ракета розірвалась на землі, що спричинило пошкодження 38 житлових будинків у с. Червона Слобода Черкаського району та травмування однієї цивільної особи (Гаркавенко Юлії Василівни).

Варто зауважити, що місцеві органи державної влади та місцевого самоврядування не вказують у своїх новинах про об’єкти, які було пошкоджено внаслідок обстрілів військами Російської Федерації, що унеможливлювало отримання точних даних про кількість та види об’єктів інфраструктури.

Дані зібрані з відкритих джерел інформації.

3. Інформація про типи подій, які були задокументовані за досліджуваний період

За досліджуваний період в Черкаській області мали місце щонайменше наступні події:

Подія Епізодів
Ракетний удар 35

У Черкаській області зафіксовані лише випадки обстрілювання ракетами. 

Більша частина пошкодження майна відбулося внаслідок розльоту снарядів зі складу військової частини в Розсішках після потрапляння в нього ракет, які випущені військовими Російської Федерації та падіння уламків збитих ракет.

4. Інформація про задокументовані факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами

Впродовж досліджуваного періоду в Черкаській області задокументовані наступні факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами:

Попередня кваліфікація події Кількість Епізодів
РС 8 (2) (b) (ix). Пошкодження чи знищення історичних пам’яток, лікарень, релігійних споруд, закладах освіти, науки, мистецтва. 1
РС 8 (2) (b) (v) Обстріл населеного пункту без наслідків. 2
РС 8 (2) (b) (iv) Знищення або пошкодження майна. 24
РС 8 (2) (b) (iv) Загибель людини внаслідок обстрілу 4
РС 8 (2) (b) (iv) Поранення внаслідок обстрілу 5

Ці дані потребують уточнення. Назва категорії в стовпчику «Попередня кваліфікація події» ні в якому разі не є точним описом певного міжнародного злочину за Римським статутом Міжнародного кримінального суду, а надається виключно з інформаційною метою. Остаточну кваліфікацію події уповноважений надавати виключно суд.

5. Висновки

Аналіз зібраної інформації дає підстави стверджувати, що мали місце загибель та поранення цивільних осіб, руйнування й пошкодження цивільних об’єктів – житлових будівель та об’єктів інфраструктури внаслідок навмисних обстрілів ракетами збройними силами Російської Федерації. 

Найбільше епізодів ймовірних воєнних злочинів зафіксовані на території Уманської та Червонослобідської громади.

Дії Російської Федерації можливо попередньо кваліфікувати як воєнні злочини за статтею 8 параграф (2) пункт (b) підпункти (ii), (iv), (v).

Збір інформації триває. Якщо ви можете надати додаткову інформацію, будь ласка, напишіть нам на адресу [email protected].

Реєстровані одностатеві партнерства: два законопроєкти та одна справа в ЄСПЛ

Тиждень тому заступниця Міністра юстиції України з питань європейської інтеграції Валерія Коломієць повідомила у своєму Facebook, що Міністерство юстиції працює над законопроєктом про реєстровані цивільні партнерства, який має подати до Парламенту цього року. А 7 березня народна депутатка Інна Совсун подала у Верховну Раду законопроект про цивільні партнерства, який дозволить реєструвати одностатеві шлюби. Чи є різниця між цими законопроектами і чому важливо одностатевим парам мати змогу реєструвати партнерство – читайте в матеріалі УГСПЛ.  

Від петиції до закону

Ілюстративне фото pixabay.com

Влітку минулого року на сайті Президента України була розміщена петиція про легалізацію одностатевих шлюбів. За 36 днів вона набрала необхідні 25 тисяч підписів громадян. Президент України Володимир Зеленський відреагував петицію, зазначивши, що «За Конституцією України шлюб ґрунтується на вільній згоді жінки та чоловіка (стаття 51). В умовах воєнного чи надзвичайного стану Конституція України не може бути змінена (стаття 157 Конституції України)». Також він зазначив, що уряд напрацьовує варіанти рішень щодо легалізації зареєстрованого цивільного партнерства. З того часу минув майже рік, а одностатеві пари й досі не можуть користуватись тими самими правами, які є у традиційних пар.

– Як була дискримінація в сімейних стосунках щодо одностатевих партнерів, так вона і залишається. Якщо ви живете однією сім’єю, як чоловік і жінка, але не зареєстрували свої стосунки, у вас все одно є подружні права: право на спільну сумісну власність, право на утримання, наприклад, в разі втрати непрацездатності, право на спільне усиновлення дітей. Для одностатевих пар не гарантуються жодні права, – каже експерт з адвокації Правозахисного ЛГБТ Центру «Наш світ» Андрій Кравчук. 

Особливо гостро це питання постало під час повномасштабного вторгнення, коли багато представників ЛГБТ+ спільноти вступили до лав ЗСУ. Вони отримують поранення, потрапляють в полон і гинуть на фронті, але ні вони, ні їхні партнери, не захищені законом. Партнери до них не можуть потрапити в реанімацію, отримати компенсацію в разі загибелі чи полону, або успадкувати майно без сплати 5% від вартості майна. Попередньо ж доведеться укласти заповіт за гроші, бо для закону двоє одностатевих людей, які роками можуть ділити побут – чужі люди. 

– Законодавче врегулювання відносин для одностатевих пар українським парламентом є необхідним кроком задля захисту прав ЛГБТ+ спільноти в Україні та відповідає принципам плюралізму та толерантності, які є цінностями демократичного суспільства, – пояснює адвокатка Центру стратегічних справ Української Гельсінської спілки з прав людини Віталія Лебідь. – Насправді наша держава задекларувала законодавчо закріпити інститут цивільного партнерства для гетеро і гомосексуальних пар ще у 2015 році, коли було затверджено План дій  реалізації національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року, проте тоді так і не було реалізовано даний намір. У 2018 році Міністерство юстиції повідомило, що даний пункт Плану дій не може бути реалізований через громадський опір представників «сімейних цінностей» та Української Ради Церков і релігійних організацій.

Нині в суспільстві обговорюють два законопроєкти – над яким працює Міністерство юстиції та який подала до ВР нардепка Інна Совсун. 

– Міністерство юстиції готують законопроєкт на основі законопроєкту, який був розроблений Національним ЛГБТІ-консорціумом в співпраці ще з кількома організаціями. Цей законопроєкт мають подати у грудні цього року. Законопроєкт Інни Совсун — абсолютно незалежний. Але головна проблема в тому, що Інна Совсун подала на реєстрацію свій законопроєкт, а згідно з чинного регламенту Верховної Ради є два тижні на те, щоб зареєструвати альтернативні законопроєкті. І я не знаю, як реєструватиме свій законопроєкт Мін’юст, – каже експерт з адвокації Правозахисного ЛГБТ Центру «Наш світ» Андрій Кравчук. – Законопроєкт Інни Совсун передбачає більш загальні, так би мовити, положення. А законопроєкт, який розробляє Міністерство юстиції передбачає зміни в статті кожного закону, в якому йде мова про подружні права. Тобто вони дивляться, що потрібно, наприклад, право на допуск до хворого родича в медустанові, і вони вносять відповідні зміни до закону, що стосується цього питання. Законопроєкт Інни Совсун прямо торкається тільки питань майна, успадкування, а в решті питань він проголошує, що одностатеві партнери мають вважатися близькими родичами і членами сім’ї. І далі положення законів України, які стосуються членів сім’ї мають застосовуватись до одностатевих партнерів. Але, на мою думку, це так не буде діяти, бо в українському законодавстві дуже рідко якісь права та обов’язки накладаються на абстрактних членів сім’ї чи близьких родичів. В кожному законі є перелік конкретних родичів: подружжя, діти, батьки, брат, сестра. На мою думку, законопроєкт має бути дороблений.

Ілюстративне фото pixabay.com

Дискримінація одностатевих пар

27 лютого в мобільному застосунку «Дія» з’явилася нова функція, що дозволяє подати онлайн-заяву на реєстрацію шлюбу. Цією можливістю вирішили скористатися Віталій Царюк і його партнер Віктор, які 7 років живуть разом. Після того як їм відмовили, Віталій запустив у соцмережах флешмоб, щоб показати, скільки одностатевих пар хочуть зареєструвати свої відносини.  

– Було подано 1100 заяв, з них 19 були від одностатевих партнерів. Звісно, їм всім відмовили, – каже експерт Правозахисного ЛГБТ Центру «Наш світ» Андрій Кравчук. – На практиці не всі пари захочуть реєструвати стосунки, але якщо подивитись на міжнародну статистику тих країн, де дозволено одностатеве партнерство або шлюб, то кількість таких шлюбів складає від 1% до кількох відсотків від загальної кількості зареєстрованих шлюбів — в середньому це приблизно 2,5%. 

Справа в ЄСПЛ

Ще у 2014 році юристи Української Гельсінської спілки з прав людини подали заяву до Європейського суду з прав людини «Маймулахін і Марків проти України».

– Наразі на розгляді Європейського суду з прав людини перебуває справа, що стосується дискримінації одностатевих пар в Україні через неможливість легалізувати свої стосунки. Найближчим часом ми очікуємо на рішення Суду у цій справі. З огляду на практику ЄСПЛ, це рішення буде позитивним для нас і Суд встановить порушення Україною через відсутність відповідного законодавчого регулювання цього питання. Наразі серед 46 країн-членів Ради Європи 30 держав уже запровадили різні форми легалізації одностатевих пар і це більшість. Таким чином, існує європейський консенсус у цьому питанні, – пояснює авдокатка УГСПЛ Віталія Лебідь. – Останні соціологічні опитування свідчать на збільшення підтримки суспільства ЛГБТ у цьому питанні, більше того, про це свідчить  і той факт, що було подано петицію до Президента України з 25 тис.голосів. Представники ЛГБТ+ повинні мати доступ до фундаментального права на повагу до приватного та сімейного життя і реалізація цього права не повинна залежати від бажання чи небажання певної частини населення.

Ілюстративне фото pixabay.com

Цивільне партнерство

Експерт Правозахисного ЛГБТ Центру «Наш світ» Андрій Кравчук каже, що який би з двох законопроєктів не прийняли, це вже буде великий прорив. 

– Є два підходи до створення реєстрованого партнерства. Підхід, який називається, умовно кажучи, «моделлю винятків». Коли декларується, що реєстровані партнери мають всі права і обов’язки звичайного подружжя, якщо інше не застережено в законі. Така модель використана в скандинавських країнах, в Угорщині, і в деяких інших країнах. Це найліпша модель, бо вона передбачає весь набір прав та обов’язків, якщо інше не написано в законі. Вона автоматично поширюється на нові права та обов’язки, які можуть бути запроваджені для подружжя, і не потребує внесення змін до законодавства,  – розповідає експерт Правозахисного ЛГБТ Центру «Наш світ» Андрій Кравчук. – А є інша модель — «переліку». Коли кожне право та обов’язок окремо прописується в законі. Такі закони — дуже великі за обсягом, бо ці права розпорошені по масі документів, вони не зібрані в одному Сімейному кодексі. І все одно не гарантують повної рівноправності, тому що, наприклад, приймається новий закон, не подумали його творці про реєстрованих партнерів або не хотіли їх туди включати і все — вони не мають тих прав, які передбачаються в законі. Мін’юст розробляє закон на основі моделі «переліку». Але насправді це не так принципово. Міжнародний досвід показує, що коли країна ухвалює закон про цивільні союзи або реєстровані партнерства для одностатевих пар, то з часом суспільство звикає, називає це шлюбом і за кілька років, може 10 років, суспільство дозріває, щоб визнати звичайний шлюб одностатевих пар. Тому будь-який закон був би корисним. 

 

Нагадуємо, Українська Гельсінська спілка з прав людини виконує проєкт «Налагодження механізму юридичного захисту прав осіб, які живуть з ВІЛ/СНІД, які хворіють на ТБ та уразливих до ВІЛ груп населення» в рамках реалізації проєкту «Прискорення прогресу у зменшенні тягаря туберкульозу та ВІЛ-інфекції в Україні», що реалізується за фінансової підтримки Глобального фонду для боротьби з СНІДом, туберкульозом та малярією.

Люди, які живуть з ВІЛ, можуть звертатися до громадських приймалень Української Гельсінської спілки прав людини за юридичною допомогою.

РФ роздає паспорти неповнолітнім: навіщо росіяни навертають українських дітей в своє громадянство?

За даними Центру національного спротиву, окупанти розпочали примусову паспортизацію українських підлітків. Вони заявили, що діти у віці 14 років, які проживають на тимчасово окупованих територіях, зобов’язані отримати паспорт РФ. Якщо батьки відмовляються, спочатку сплачують штраф. В подальшому їх можуть навіть позбавити батьківських прав. Навіщо Путіну примусова паспортизація неповнолітніх українців – в етері телеканалу FREEДОМ пояснив виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Олександр Павліченко. 

Олександр Павліченко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини

– Росія продовжує свою практику окупаційного навернення до російського громадянства. Те, що відбувалось в 2014-2015 роках на окупованих територіях Криму та Донбасу. На нових окупованих територіях РФ намагається збільшити кількість російських громадян, з тим аби потім аргументувати, що вони захищають своє населення і своїх громадян на цих територіях. Тобто це така цинічна геноцидна політика, яка теж має отримати свою оцінку, – каже Олександр Павліченко. 

Підписаний Путіним Указ 307 від 27 квітня спрямований на те, аби змусити всіх без виключення українців, які залишились в окупації, брати паспорти РФ.  

– Тобто всі мають в усталені строки отримати російські документи і громадянство з усіма обов’язками, в тому числі військовим обов’язком, або вони вважатимуться особами, урізаними в правах, – посянює Олександр Павліченко. – Зі сторони держави-окупанта це – порушення 4 Женевської конвенції. Але росіяни не особливо дотримуються міжнародних документів. Тут питання стоятиме в тому, яким чином під час збройних конфліктів дотримуватись вимог міжнародних документів визнаних на глобальному рівні. Бо у випадку з російською агресією ми бачимо ситуацію, коли начебто цивілізована держава повністю не дотримується елементарних прав цивільного населення на окупованих нею територіях. 

І в той же час Росія не дає гуманітарних коридорів аби випустити цивільних на підконтрольну Україні територію. 

– Росіяни діють згідно своєї логіки. Частково для того, аби не втрачати населення на цих територіях. Частково аби мати живі щити. І, напевне, найголовніше – їхнє відношення до людей, коли вони не цінують життя інших. А міжнародні договори, якісь умови – це все вторинно, – каже Олександр Павліченко. 

Виплати після підриву Каховської ГЕС: чи допоможе рішення уряду постраждалим?

Кожен постраждалий внаслідок підриву росіянами Каховської ГЕС може отримати одноразову грошову допомогу від держави. Для цього Уряд 19 червня 2023 року прийняв постанову № 626. Аналітик Української Гельсінської спілки з прав людини Мирослав Лаврінок дослідив, наскільки процедура є прозорою і зрозумілою для користувачів.  

аналітик УГСПЛ Мирослав Лаврінок

Постанова № 626

19 червня 2023 року Уряд прийняв постанову № 626, якою запровадив виплату у 2023 році Миколаївською та Херсонською обласними військовими адміністраціями за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету одноразової матеріальної грошової допомоги постраждалому населенню внаслідок підриву Російською Федерацією греблі Каховської гідроелектростанції у розмірі 5000 гривень на одну особу, а також затвердив Порядок надання одноразової матеріальної грошової допомоги постраждалому населенню внаслідок підриву Російською Федерацією греблі Каховської гідроелектростанції (далі – Порядок). Ця постанова набрала чинності після її офіційного опублікування 22 червня 2023 року, тобто через 16 днів після вчинення росіянами воєнного злочину. Такий темп не видається надто швидким, проте цей акт, як і інші урядові постанови та розпорядження, мав пройти доволі тривалу процедуру підготовки та погодження проєктів нормативно-правових актів, визначену Регламентом Кабінету Міністрів України. Також слід враховувати, що реалізація цієї постанови Уряду передбачає витрачання коштів резервного фонду державного бюджету, а це завжди породжує внутрішньоурядові дискусії, які теж дещо гальмують процес. Разом з постановою прийнято необхідне для її реалізації  розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 р. № 528-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету Миколаївській та Херсонській обласним державним адміністраціям для надання матеріальної грошової допомоги населенню, що постраждало внаслідок підриву Російською Федерацією греблі Каховської гідроелектростанції».

Чи всі постраждалі зможуть отримати допомогу? 

Згідно з Порядком постраждалим населенням визнаються особи, які на момент підриву Російською Федерацією греблі Каховської ГЕС проживали/були зареєстровані/задекларовані в населених пунктах, що розташовані в районах підтоплень Миколаївської та Херсонської областей, та які станом на 5 червня 2023 р. не були зареєстровані як отримувачі допомоги на проживання ВПО відповідно до Порядку надання такої допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332, у населених пунктах, які не зазнали підтоплення. Перелік населених пунктів, що розташовані в районах підтоплень Миколаївської та Херсонської областей, разом з переліком вулиць та адрес (за можливості), що зазнали підтоплення, затверджується Миколаївською та Херсонською обласними військовими адміністраціями. До постраждалого населення також належать особи, які перемістилися після 6 червня 2023 р. з тимчасово окупованих територій Миколаївської та Херсонської областей, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 р. № 309, та які були зареєстровані/задекларовані до 6 червня 2023 р. в населених пунктах, включених до переліку населених пунктів, що розташовані в районах підтоплень Миколаївської та Херсонської областей. Формулюючи положення Порядку таким чином, Уряд, ймовірно, зміг делікатно охопити всіх осіб, які на законних підставах перебували в районах підтоплення, зокрема й на тимчасово окупованих територіях, не наголошуючи на цьому. Разом з тим, дещо забігаючи наперед, можемо констатувати, що отримання разової виплати залежить від спроможності звернутися до органів соціального захисту населення та отримати цю виплату через такі органи чи виплатні центри, що діють виключно на підконтрольній українському Уряду території. Крім того, переліки населених пунктів, що розташовані в районах підтоплень, разом з переліками вулиць та адрес, які зазнали підтоплення, не вдалося знайти у відкритому доступі. Ці обставини не дозволяють однозначно стверджувати, що виплата грошової допомоги передбачалася і для осіб з тимчасово окупованих територій, які там  залишаються. 

Мешканка Херсону сидить біля підтопленого будинку. Фото: Костянтина і Влади Ліберови. Джерело: Instagram

Які документи держава вимагає від заявників для допомоги?

Так, щоб отримати матеріальну грошову допомогу, постраждала особа має не пізніше ніж до 31 серпня 2023 р. (включно) звернутися до органу соціального захисту населення[1], склавши заяву за формою згідно з додатком до Порядку і пред’явивши:

1) документ, що посвідчує особу, або єДокумент;

2) документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);

3) свідоцтво про народження дитини або відображення в електронній формі інформації, що міститься у свідоцтві про народження, виготовленому на паперовому бланку (е-свідоцтво про народження).

Замість втрачених документів можуть бути пред’явлені їх копії (сканкопії/фотокопії). Якщо ж немає ні оригіналів, ні копій документів, орган соціального захисту буде використовувати  відомості з Єдиного державного демографічного реєстру та інших державних інформаційних ресурсів.

Заява може бути подана особисто постраждалою особою або передана через начальника сільської, міської військової адміністрації, або уповноважену ним особу, старосту до органу соціального захисту населення. Інформація про неповнолітню дитину (діти теж належать до отримувачів виплати) включається до заяви одного з батьків, який належить до постраждалого населення. Заяву про надання матеріальної грошової допомоги особі, яка визнана судом недієздатною, може подати її законний представник (для недієздатних осіб, яким призначено опікуна), уповноважена особа органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, яким опікуна не призначено або втрачено з ним зв’язок під час надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях). Постраждала особа також може звернутись із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчого органу міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою фактичного місця проживання. Ці органи будуть переадресовувати отримані заяви іншим органам соціального захисту за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (перебування) постраждалої особи для подальшого розгляду та прийняття рішення щодо призначення матеріальної грошової допомоги. Порядок не передбачає подання заяви онлайн.

Отриману від заявників інформацію перевіряють органи соціального захисту, а також, в разі потреби, утворені районними державними (військовими) адміністраціями Миколаївської та Херсонської областей комісії.

Виплату матеріальної грошової допомоги здійснюють органи соціального захисту населення або виплатний центр через організацію, що здійснює виплату і доставку пенсій та державної допомоги за місцем фактичного проживання у межах України та згідно із законодавством має право надавати такі послуги (з доставкою додому, безпосередньо у виплатному об’єкті, на стоянках пересувних відділень, отримання коштів у готівковій формі з поточного (карткового) рахунка одержувача через платіжні термінали тощо), або через установи уповноважених банків на його номер банківського рахунка (за стандартом IBAN) з можливістю отримання готівкових коштів через установлені платіжні термінали. На тимчасово окупованих територіях такі організації не діють. 

[1] Тут – районні державні (військові) адміністрації, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних державних (військових) адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад Миколаївської та Херсонської областей 

Чи допоможе такий механізм всім постраждалим?

Загалом передбачений Порядком механізм не є складним для заявників. Мінсоцполітики, Мінреінтеграції, Херсонська та Миколаївська обласні військові адміністрації розмістили на своїх сайтах загальну інформацію, необхідну для звернення за отриманням виплати. Разом з тим у відкритому доступі, зокрема на сайтах зазначених обласних адміністрацій, не вдалося знайти перелік населених пунктів, що розташовані в районах підтоплень Миколаївської та Херсонської областей, разом з переліком вулиць та адрес, що зазнали підтоплення, які мали б затвердити відповідні обласні військові адміністрації. На практиці ця обставина може вплинути на рішення про призначення виплат, а також на можливість оскаржити відмову у наданні цієї допомоги, бездіяльність органів соціального захисту населення тощо. Крім того, як вже зазначалося, відсутність доступу до таких переліків не дозволяє остаточно стверджувати, що мешканці окупованих територій, які на цих територіях залишаються, теж бралися до уваги при прийнятті Урядом рішення про запровадження виплати одноразової матеріальної грошової допомоги

Розмір передбаченої Урядом грошової допомоги є незначним, принаймні точно не таким, що здатний суттєво вплинути на поточне становище більшості жертв підтоплення. В цьому випадку йдеться про символічний жест підтримки, увагу з боку держави, який, проте, загалом вже оцінено в 564,875 млн. гривень. При цьому зареєстровані в районах підтоплення внутрішньо переміщені особи, хоча їхня кількість, як можна припустити, не є значною, такої виплати не отримають, оскільки щомісячно отримують допомогу на проживання в розмірі від 2 до 3 тисяч грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам». Разом з тим невеликий розмір разової виплати жертвам Каховської катастрофи компенсується додатковими видами допомоги – державними та від міжнародних організацій.

Нагадаємо, знищення греблі Каховської гідроелектростанції (Каховська катастрофа) — воєнний злочин та потенційно акт екоциду, здійснений окупаційними силами Російської Федерації близько 2:50 ночі 6 червня 2023 року під час російського вторгнення в Україну. Найімовірніше, греблю Каховської ГЕС було заміновано та підірвано, що призвело до її знищення. За попередніми оцінками від повені постраждали від 16 до 112 тисяч людей.

Інформацію підготував аналітик УГСПЛ Мирослав Лаврінок

ДИСКЛЕЙМЕР!

СОЦМЕРЕЖІ